سوسک قارچ خوار در گلخانه گوجه فرنگی کشف شد

در یک گلخانه گوجه فرنگی چک، یک سوسک کوچک با توانایی مصرف قارچ کشف شد. سوالاتی در مورد اثربخشی و پتانسیل آن به عنوان یک ناقل اسپور مطرح می شود که تحقیقات بیشتری را برانگیخته است. Václav Psota با Farma Bezdínek در مورد یافته ها و احتمالات حفاظت یکپارچه از محصولات صحبت می کند.

بالغ سریکودروس جانبی

واسلاو با شرکت گلخانه ای چک Farma Bezdínek می گوید: «دو سال پیش، یک سوسک بسیار ریز در محصول گوجه فرنگی ما کشف شد. ما بالغین را در میسلیوم کلادوسپوریوم فولووم (کپک برگ گوجه فرنگی) مشاهده کردیم.

شناسایی طبقه بندی توسط دانشیار یان بزدیک، حشره شناس از دانشگاه مندل در برنو انجام شد و منجر به ایجاد گونه های Sericoderus lateralis شد.

واسلاو ادامه می دهد: “چنین کشفی باعث علاقه ما به این سوسک شد. بعداً ما شاهد حضور آن در سفیدک پودری در محصولات گلخانه ای خیار بودیم.”

از آنجایی که سوسک S. lateralis بستر مرطوب در حال پوسیدگی را ترجیح می دهد، جمعیت بسیار زیادی اغلب در زیر ناودان، روی زمین، در بقایای برگ/گیاه یافت می شود. هنگامی که محصول توسط قارچ هایی مانند کپک برگ یا سفیدک پودری مورد حمله قرار می گیرد، S. lateralis بالغ به گیاهان مهاجرت می کند. آنها در حال مصرف بافت های قارچی و همچنین تخم گذاری در ضایعات قارچی هستند.

S. lateralis بالغ در ضایعه کپک برگ گوجه فرنگی رخ می دهد

لارو S. lateralis در ضایعه کپک برگ گوجه فرنگی در زیر میکروسکوپ.

از آنجایی که این مشاهدات نشان داد که S. lateralis تمایلی به مناطق آلوده به کپک برگ گوجه فرنگی دارد، که اغلب به طور فعال از رشد قارچ تغذیه می کند، و آزمایشات آزمایشگاهی مصرف سوسک Cladosporium fulvum را تایید کرد، نقش بالقوه ای در کنترل بیولوژیکی روی میز گذاشته شده است. .

واسلاو می‌گوید: «سوال اصلی این است که آیا رفتار مایکوفاژی این گونه سوسک می‌تواند به نحوی در کنترل آفات بیولوژیکی بیماری‌های قارچی محصولات گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد؟» لیام هاروی از تیم Biobest IPS همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا این گونه سوسک می‌تواند ناقل بالقوه هاگ باشد، چه مستقیماً روی بدنش یا از طریق frass آن.

هر دو سوال ناشی از این کشف باید با تحقیقات بیشتر پاسخ داده شود. اما تولیدکنندگان ممکن است به این موضوع نیز توجه کنند که آیا این سوسک کوچک در گلخانه آنها نیز وجود دارد یا خیر.

به پرورش دهندگان توصیه می شود برای حضور آن نظارت کنند. برای جزئیات بیشتر، به مقاله اخیراً منتشر شده در مجله تحقیقات حفاظت از گیاهان توسط Václav Psota از Farma Bezdínek، چک مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر:
واسلاو پسوتا
فارما بزدینک
چک
[email protected]

منبع