“تولید بهترین گل رز با حداقل منابع ممکن، این چالش است”

اگرچه این روزها بخش بزرگی از گل های رز از آفریقا می آیند، اما تولیدکنندگان گل رز هلندی هنوز ایستاده اند. Kwekerij Marjoland از Waddinxveen در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی روی پایداری انجام داده است تا شرکت را برای آینده مقاوم کند و تأثیر آن را بر محیط‌زیست به حداقل برساند. مالک دانیل ون دن نوولند بیشتر در مورد آن به ما می گوید.

در اصل، پدر دانیل به عنوان یک پرورش دهنده خیار در دهه 1970 شروع به کار کرد. در اواسط دهه 1980، او به گل رز روی آورد. این تجارت در سال های بعد به گسترش خود ادامه داد. دانیل اکنون حدود 6 سال است که در راس این تجارت خانوادگی است که نام او ترکیبی از نام های مادرش ماریولا، پدرش جوپ و نام خانوادگی Van den Nouweland است. در حدود 20 هکتار، این نهالستان نه گونه گل رز تولید می کند که از نظر تعداد، رد نائومی اصلی ترین آن است. به زودی دهمین گل رز مارجولند به صورت جشنی معرفی خواهد شد.

از رشد تا کارایی
دانیل می گوید: “هدف ما ارائه بهترین گل رز در تمام طول سال است.” ما می توانیم این کار را انجام دهیم زیرا در گلخانه می توانیم شرایط – نور، دما – را به گونه ای کنترل کنیم که اساساً در تمام طول سال تابستان باشد.

“در حالی که پدرم عمدتاً متعهد به رشد بود، اکنون بیشتر به کارایی می پردازد. در واقع، من یک هکتار رشد نکرده ام، اما همه سرمایه گذاری ها برای بهره وری و پایداری انجام شده است. چگونه می توانیم بهترین گل های رز ممکن را با کمترین مواد اولیه دریافت کنیم. تا آنجا که ممکن است این چالش است، و همچنین برای من ماهیت رشد پایدار چیزی بیش از مصرف انرژی است، او تاکید می کند: “این امر همچنین در مورد استفاده آگاهانه از خاک، آب و کودها و محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی است تا حد امکان.”

دانیل توضیح می دهد که آب دوباره استفاده می شود. هر گیاه به طور جداگانه با یک قطره چکان آبیاری می شود. بخشی از آب، حدود 50 درصد، گیاه جذب می کند. نیمی دیگر به طور معمول در خاک ناپدید می شود، اما ما آن را در یک ناودان جمع می کنیم. که در سیلو جمع آوری می شود، تمیز می شود و استفاده مجدد می شود، بنابراین عملاً هیچ هدر دادن آب وجود ندارد.

او می گوید در حالی که در دهه 1990 تعداد نهالستان های گل رز در هلند هنوز حدود 1000 هکتار بود، اکنون به حدود 200 هکتار کاهش یافته است. “تولید در حال حاضر عمدتا در آفریقا و آمریکای جنوبی انجام می شود. بنابراین تعداد هکتارها در هلند به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما تعداد ساقه های تولید شده در هر هکتار رشد کرده است. بنابراین پرورش دهندگان گل رز هلندی شروع به تولید موثرتر کرده اند. به نظر من، ما در این زمینه در بخش جهانی گل رز نیز پیشتاز هستیم، یک نهالستان گل رز نیز اغلب تنها از 30 یا 40 هکتار سود دارد.

ذخیره انرژی
Marjoland به طرق مختلف در مصرف انرژی صرفه جویی می کند: “ما اکنون در حال تغییر از لامپ های سنتی SON-T از طریق سیستم های روشنایی هیبریدی با 50% لامپ های LED و 50% لامپ های SON-T به فول ال ای دی هستیم. این هنوز یک چالش است، زیرا SON لامپ های T همچنین گرمای تابشی را از خود ساطع می کنند، در حالی که LED نسبت به نوری که می دهد بسیار کارآمدتر است شما باید در زمان‌های خاصی به روش دیگری حل کنید، یعنی با گرم کردن، با صفحه نمایش (که گرما را بهتر حفظ می‌کند، ویرایش)، یا با یک سیستم رطوبت‌زدایی در مجموع، اینها سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی هستند، بنابراین ما آن را گسترش دادیم طی چندین سال.”

گرمایش گلخانه با گاز انجام می شود. “استحصال گرمای زمین گرمایی در این منطقه دشوار است. صحبت از ساخت یک دوربرگردان گرمایی است که گرمای زمین گرمایی را از یک منبع نزدیک و گرمای باقیمانده را از صنعت به ما می رساند. برق رسانی برای ما موهبتی الهی است اما به دلیل ازدحام شبکه می توانید ببینید که زیرساخت‌ها هنوز برای آن آماده نشده‌اند.

در مورد بسته بندی، شرکت سعی می کند آن را به حداقل برساند. ما بسته‌بندی مقوایی را در خطوط تولید خاصی حذف کرده‌ایم و در خطوط دیگر تا حد امکان آن را کاهش داده‌ایم. Royal FloraHolland همچنین به ما کمک کرده است تا یقه‌های مقوایی کوچک‌تر را توسعه دهیم. این قطعاً برای ما یک مزیت بوده است.»

مواد شیمیایی فقط در صورت لزوم
دانیل می گوید، این تصاحب، حدود شش سال پیش، در زمانی اتفاق افتاد که تغییر به سمت کار پایدار رو به افزایش بود. “پس شما واقعاً شروع به فکر کردن با دقت در مورد آینده می کنید. گاهی اوقات نظراتی در مورد استفاده از مواد شیمیایی دریافت می کنید. اما من این کار را هم انجام نمی دهم زیرا آن را دوست دارم، زیرا به گیاه نیز ضربه می زند.”

ما از عوامل کنترل بیولوژیکی استفاده کامل می کنیم. به عنوان مثال، كنترل كنه هاي عنكبوتي، سفرها و مگس هاي سفيد از نظر بيولوژيكي آسان است. اگرچه شپش هنوز یک چالش است، تولیدکنندگان بیشتری با آن دست و پنجه نرم می کنند. ما یک باغ داریم که در آن از بیولوژی شدید بر روی شته ها با پنج دشمن طبیعی مختلف استفاده می کنیم. آنها موجودات گران قیمتی هستند، بنابراین ما هنوز در مراحل اولیه هستیم. و گاهی اوقات باید از مواد شیمیایی استفاده کرد زیرا در غیر این صورت گل رز از بین می رود. ما سعی می کنیم دور سمپاشی را کشیده و در نتیجه کمتر سمپاشی کنیم.”

با هم بازی کردن
“من فکر می کنم حیف است که شما در راه حل های خود دچار مشکل شده اید. دلم برای دولت تنگ شده است. وقتی شروع به بررسی می کنید: چگونه می توانیم با هم تا حد امکان هوشمندانه با این موضوع مقابله کنیم؟ با هدف نهایی رشد همه چیز به صورت ارگانیک. این فرآیند بسیار جذاب است اگر می‌توانست کمی سرگرم‌کننده باشد، به‌جای اینکه فوراً مواد بیشتری را ممنوع کنید، زیرا لزوماً همیشه به طور مستقیم منجر به این روند نمی‌شود.

“دوست دارم با هم سر میز بنشینیم و برنامه ریزی کنیم. این که بگوییم: پنج سال دیگر می خواهیم به اینجا برسیم و چه نیازی داریم که به آنجا برسیم؟ پس باید نمایندگان دولت و باغبانی گلخانه ای سر آن میز باشند. اما از آنجایی که شما باید با قوانین اتحادیه اروپا نیز سر و کار داشته باشید، می‌دانم که در اتحادیه اروپا، باغبانی گلخانه‌ای در مقایسه با کشاورزی زراعی کمتر معرفی شده است معرفی محصولات جدید، از جمله محصولات ارگانیک، دشوار است.

زمین بازی ناعادلانه
“من همچنین می‌توانم از سیاست انرژی دولت آزرده شوم. به همه جهات شلیک می‌کند. با یک دولت غیرقابل اعتماد، تعویض دنده دشوار است. باز هم همان داستان. همه موافق هستند که این بخش باید پایدارتر شود. اما روشی که دولت تسهیل می کند، می تواند بسیار بهتر باشد.”

“کشاورز هلندی از انرژی مالیات می گیرد، در حالی که ما با یک میدان رقابتی بین المللی روبرو هستیم. همتای ما یک محصول آفریقایی است که با هواپیما وارد کشور می شود، در حالی که نفت سفید از آن مالیات نمی گیرد. اروپا می گوید: ما برای پایداری سخت خواهیم بود، همه چیز مالیات می گیرد. فولاد. صنعت با عوارض وارداتی کار می کند تا زمینه بازی را ایجاد کند.

هلند می تواند نقش کلیدی ایفا کند
و این درحالی است که فرصت‌های بسیار خوبی نیز وجود دارد. ما در زمینه باغبانی صنعت عظیمی با فناوری پیشرفته در هلند داریم که در جهان پیشتاز است. من انتظار دارم که در آینده نزدیک بتوانیم نقشی کلیدی در مشکلاتی داشته باشیم. شما می بینید که وقتی نمایندگانی از چین و ایالات متحده به اینجا می آیند، باغبانی را به عنوان یک راه حل می بینند اجازه دهید این گام‌های نوآورانه را برداریم و به ما فضایی برای نوآوری بدهیم.

“این مهم است که افراد پیشتاز در کنار هم باشند”
دانیل می گوید در این زمینه، برای رویال فلورهلند مهم است که پیشتازان انتقال را با شما داشته باشند. “زیرا اگر شرکت‌های پیشرو شروع به انصراف کنند، به یک مشکل تبدیل می‌شود. وقتی همه چیزهای بزرگی را که در این مدت ساخته شده‌اند، واقعاً مایه شرمساری خواهد بود. تعاونی بسیاری از تولیدکنندگان گل و گیاه در در هلند و خارج از کشور، فکر می‌کنم در سال‌های اخیر انتخاب‌های عاقلانه‌ای از نظر تدارکات و دیجیتالی‌سازی انجام شده است، من فکر می‌کنم که قوانین و ساختار واضحی را از دست می‌دادیم مهمانی قابل اعتمادی که بین مشتری و پرورش‌دهنده می‌نشیند و آرامش زیادی به شما می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر:
رویال فلورهلند
www.royalfloraholland.com

منبع