شوق لاله: ریشه های لاله

لاله ها در دهه 1500 به هلند بازگردانده شدند و به ستون فقرات فرهنگ هلند تبدیل شدند.

لاله ها به دلیل رنگ های دیدنی و پر جنب و جوش خود بسیار محبوب هستند. هلند به دلیل پرورش گل لاله در سراسر جهان شناخته شده است. در حال حاضر 60000 هکتار زمین برای گل های شاخه بریده یا پرورش پیاز به گل لاله اختصاص داده شده است (عکس 1). این کشور هنوز هم اکثریت گل های لاله را در سراسر جهان تولید می کند.

گل لاله از کجا سرچشمه گرفت؟
لاله ها بومی اروپای شرقی تا شمال غربی چین و شمال آفریقا در کوه های هیمالیا هستند. مردم ترکیه اولین کسانی بودند که آنها را جمع آوری و پرورش دادند. آنها توسط شرکت هند شرقی هلند، یک شرکت تجاری که کالاهای هلند را با امپراتوری عثمانی مبادله می کرد، به هلند بازگردانده شدند.

چرا لاله ها با هلند مرتبط هستند؟
دیپلمات‌های هلندی لاله‌هایی را به عنوان هدیه از مقامات امپراتوری عثمانی دریافت کردند و کارولوس کلوسیوس گیاه‌شناس آنها را در سال 1594 در باغی در لیدن، هلند کاشت. هلندی‌ها عاشق این گل عجیب و غریب شدند که به گل پادشاهان معروف بود.

شیدایی لاله چه بود؟
لاله ها به قدری محبوب و کمیاب بودند که بسیار گران شدند. این تقاضا در طول دوره ای که به عنوان شیدایی لاله در هلند از 1634-1636 شناخته می شود، افزایش یافت و به شدت محبوب شد. گران‌ترین لاله‌ها لاله‌های «نایب السلطنه» و «سمپر آگوستوس» در سال 1636 بودند که دارای رگه‌های قرمز و سفید متمایز بودند (عکس 1). برخی از لاله ها به اندازه یک خانه گران بودند و افراد بیشتری علاقه مند به کسب سودهای کلان از تجارت خود شدند. در سال 1636، هلندی ها یک بازار سهام ایجاد کردند که در آن قراردادهای لاله های آینده، که هنوز در زمین بودند، تا 10 بار در روز معامله می شد. اولین حباب بازار سهام در سال 1637 ترکید و قیمت پیاز گل لاله به شدت کاهش یافت.

لاله ها چه گونه هایی هستند؟
بیش از 100 گونه لاله وحشی وجود دارد که بومی اروپای شرقی، غرب آسیا و چین هستند. این گونه ها شامل batalinii، clusiana، linifolia، pulchella، saxatilis، sylvestris، tarda و turkestanica هستند.

هلندی ها هنوز مجموعه ای از گونه های لاله را نگه می دارند که Hortus Bulborum در لیمن هلند است و شامل 3500 گونه است. اولین لاله کشت شده در کلکسیون هلندی لاله قرمز و زرد متعلق به سال 1595 است. ارقام لاله های امروزی اغلب هیبریدهای گونه های مختلف لاله هستند و به گونه ای بلند، رسمی و با رنگ های چشمگیر پرورش داده شده اند.

این گونه های هیبرید شده به طور کلی به 15 گروه طبقه بندی می شوند: گلدهی زودرس (تک زودرس، دوتایی زودرس، کافماننیانا، فوستریانا، گریجی)، گلدهی اواسط فصل (تریومف، داروین هیبرید)، گلدهی اواخر فصل (تک دیرگل، گل زنبق، حاشیه دار). ، Viridiflora، طوطی، دوبل دیر) و زمان شکوفه متغیر (رامبراند و گونه/متفرقه). “انواع لاله برای باغبانان خانه” توسط توسعه دانشگاه ایالتی آیووا را بررسی کنید.

امروزه، علاقه مندان به گل از سراسر جهان به دنبال مزارع گل لاله در هلند هستند. Bollenstreek منطقه ای از باغ ها و مزارع لاله ها در استان هلند جنوبی است. در قلب این منطقه، باغ‌های کوکنهوف، باغ بهاری قرار دارد که در طول هشت هفته فصل بهار سالانه پذیرای 1.5 میلیون بازدیدکننده است.

در منطقه اطراف باغ ها، بازدیدکنندگان می توانند دوچرخه کرایه کنند و مسیری را بین مزارع گل دنبال کنند. اگر عاشق گل های لاله و گل هستید، توصیه می کنم این سفر را به لیست سطل خود اضافه کنید. اگر به دنبال طعم هلند نزدیک به خانه هستید، جشنواره زمان لاله را از 4 تا 12 می 2024 در هلند، میشیگان بررسی کنید.

منبع: canr.msu.edu

منبع