دولت بریتانیا تعرفه 0 درصدی برای گل های شاخه بریده وضع می کند

در 11 آوریل، دولت بریتانیا اعلام کرد که به طور موقت تعرفه های صادراتی گل های شاخه بریده را با هدف آسان تر و ارزان تر کردن تجارت با بریتانیا برای تولیدکنندگان در شرق آفریقا و فراتر از آن حذف کرده است. اکنون می توان مقادیر نامحدودی گل را با تعرفه 0% به انگلستان صادر کرد، حتی اگر از طریق کشور ثالث ترانزیت شود. این امر به ویژه برای پرورش دهندگان گل آفریقای شرقی که شکوفه های خود را قبل از رسیدن به بریتانیا از طریق کشورهای ثالث یا خانه های حراج حمل می کنند بسیار مهم است.

هدف از این اقدام افزایش تجارت و تقویت بیشتر روابط اقتصادی بین بریتانیا و منطقه است. مصرف‌کنندگان بریتانیایی نیز می‌توانند برنده بزرگی باشند – از نظر قیمت، فصلی و تنوع.

تعلیق عوارض 8 درصدی برای گل های شاخه بریده در سراسر جهان اعمال می شود، اما یک پیروزی بزرگ برای مناطق عمده پرورش گل در کنیا، اتیوپی، رواندا، تانزانیا و اوگاندا خواهد بود. تعلیق وظیفه به مدت دو سال از 11 آوریل 2024 تا 30 ژوئن 2026 به قوت خود باقی خواهد ماند.

کمیسر تجارت اعلیحضرت برای آفریقا، جان همفری، گفت: “رابطه بریتانیا با شرق آفریقا ریشه در تجارت سودمند دوجانبه دارد. این قدرت گل اضافی باعث شکوفایی تجارت می شود. زمانی که با هم پیش می رویم خیلی پیش می رویم… یا در این مورد، ما زمانی که با هم رشد می کنیم رشد بیشتری داشته باشیم و تعهد بریتانیا به گسترش تجارت در شرق آفریقا را بیشتر تقویت کنیم.

در سال 2022، کنیا با 6 درصد صادرات جهانی گل شاخه بریده، چهارمین صادرکننده بزرگ گل شاخه بریده در جهان بود. اتیوپی دومین تولید کننده گل شاخه بریده در آفریقا است و 23 درصد از صادرات کشورهای جنوب صحرای آفریقا را تشکیل می دهد. در سال 2023، ارزش تجارت گل های شاخه بریده بین بریتانیا و اتیوپی 12.6 میلیون پوند، رواندا 727000 پوند، 839000 پوند از تانزانیا و 1.1 میلیون پوند از اوگاندا ارزش گذاری شد.

و انجمن های گل کنیا و اتیوپی قبلاً از این تصمیم استقبال کردند. در یک پست لینکدین، شورای گل کنیا گفت: “این به طور مثبت بر حرکت و حجم گل های شاخه بریده به بازار بریتانیا تاثیر می گذارد. بریتانیا در بین 3 بازار برتر برای گل های شاخه بریده کنیا باقی می ماند.”

و Tewodros Zewdie از انجمن صادرکنندگان تولیدکنندگان باغبانی اتیوپی به ENA گفت که این اقدام صادرات گل اتیوپی را تقویت می کند و رقابت تولیدکنندگان گل را در ارائه محصول خود به مشتریان در بریتانیا افزایش می دهد. وی همچنین تاکید کرد که حمایت از این بخش باید بهبود یابد تا سرمایه گذاری در بخش باغبانی افزایش یابد.

منبع