خاک مناسب کشاورزی :: داروخانه گیاهپزشکی باغبان | gold-flower

به فضاهای خالی بین ذرات جامد خاک، منافذ یا خلل و فرج می گویند. خلل و فرج، هوا و آب مورد نیاز ریشه گیاهان را در خود جای می دهند. ذرات خاک برحسب فراوانی انواع و طرز قرارگرفتن، سه نوع خلل و فرج (برحسب اندازه) به وجود می آورند. بیشتر به خاک های شنی و سبک گفته میشود، که از نظر مواد غذایی فقیر میباشند.

  • تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
  • این کیسه با ذکر تاریخ و مشخصات به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
  • معمولاً افق هاي خاك را از سطح خاك تا سنگ بستر، با حروف لاتين نام گذاري مي نمايند.
  • همچنین گیاه مناسب برای زمین کشاورزی با توجه با مشخصاتی که در آنالیز نتایج آزمایش خاک و با نظر کارشناسان مشخص می شود.
  • در نقطه مقابل خاک شنی، خاک رس قرار دارد که ذراتش بسیار ریزند و به همین علت مانع عبور آب میشوند.
  • سیل و بارش باران هم سبب شسته شدن و خروج مواد مغذی از خاک می شود و کیفیت خاک را پایین می اورد.
خاک سطح الارض (خاک فوقانی) شامل بخشی از خاک می باشد که فعالیت های کشاورزی مثل شخم و شیار، آبیاری، کوددهی و کاشت بذر و غیره در آن انجام می شود. در این بخش به دلیل مساعد بودن شرایط تهویه و وجود خلل و فرج زیاد، فعال بودن موجودات ذره بینی مجله خبری گل و گیاه و تجمع بیشتر مواد غذایی، ریشه رشد و نمو بهتری نسبت به بخش زیرین دارد. از نظر علمی این بخش خاک شامل افق های O و A و بخش فوقانی افق B می باشد. ضخامت این بخش از چند سانتیمتر تا بیش از یک متر بر حسب میزان توسعه کشاورزی منطقه متفاوت است.

پرلیت

ساسانیان به بازسازی قنات ها و تشویق و گسترش کشاورزی، باغبانی و دامپروری پرداختند. پس از ساسانیان تا حمله مغول، کشاورزی ایران به تناوب دچار رکود (در زمان بنی امیه) و پیشرفت (در زمان بنی عباس و حکومتهای محلی) گردید. لوم عناصر ضروری برای گیاهان را فراهم می کند و برای رشد گیاهانی مانند گوجه فرنگی، سبزیجات ریشه ای از جمله هویج و چغندر مناسب می باشد.

خاک معمولی باغچه

بنابراین بر حسب نوع گیاه کشت شده، حدود 5 تا 8 سانتی متر روی خاک را بردارید و نمونه را از عمق خاک انتخاب کنید. استفاده از کود مناسب، کاشت گیاه مناسب بر اساس نوع خاک و آب و هوای محیطی و نحوه صحیح نگهداری از آن باعث برداشت محصولی پر بارتر و سالم تر می شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که خاک شما بد است ، زیرا فاقد مواد مغذی است.به جای اصلاح آن با مواد شیمیایی خشن ، ایده خوبی است که کمپوست ارگانیک ، کود ارگانیک و سایر مواد طبیعی را اضافه کنید. در رابطه با معضل شوری نیز باید گفت که این مشکل میتواند بر اثر مشکلات آب و هوایی مثل خشکسالی باشد و خاک را به سمت اسیدیته پایین و قلیایی شدن سوق دهد.

آزمایش خاک کشاورزی و نمونه گیری از خاک مزرعه

در یک بررسی کلی از گیاهان مشخص شده است که اغلب گیاهان مثل سبزیجات و و صیفی جات در خاک های اسیدی رشد می کنند و دسته بسیار محدودی از گیاهان هستند که برای رشد نیاز به خاک قلیایی دارند. زمین‌هایی که دارای خاک شنی – رسی و یا رسی- شنی هوموس دار هستند، مناسب‌ترین بستر برای کاشتن درختان مرکبات هستند. برای غنی‌تری کردن بستر باید از انواع کودهای شیمیایی و یا کود سبز به همراه کود دامی استفاده کرد. توجه به شرایط اقلیمی و انتخاب ارقام مناسب با منطقه کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع خاکها از نظر کشاورزی مناسب نمیباشند زیرا به دلیل سنگینی این نوع خاک، گیاهان به خوبی نمیتوانند، ریشه زایی کنند. جهت اصلاح این نوع خاکها از موادی مانند کود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک برگ و کمپوست استفاده میشود.

http://ahwaz-music.ir