تحقیقات MU Extension در مورد اسطوخودوس گزینه هایی را برای پرورش دهندگان میسوری پیدا می کند

پس از سه سال تحقیق، متخصصان باغبانی اکستنشن دانشگاه میسوری در حال یادگیری نحوه رشد موفقیت آمیز اسطوخودوس در میسوری هستند.

محبوبیت رایحه تازه اسطوخودوس از زمان های قدیم پابرجا بوده است. طبق گزارش ها، کلئوپاترا از آن برای اغوای جولیوس سزار و مارک آنتونی استفاده کرد. در قرن شانزدهم، مردم از آن برای دفع بیماری، حفظ مردگان و تسکین سوء هاضمه استفاده می کردند.

Kelly McGowan، باغبان MU Extension، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید: اسطوخودوس از همیشه محبوب‌تر است.

امروزه رایحه اسطوخودوس در بسیاری از محصولات مانند شوینده ها، صابون های بدن، مومیایی کردن ها، عطرها، دستمال توالت و موارد دیگر ترویج می شود. همچنین در آشپزی و داروها استفاده می شود.

به دلیل آب و هوا و توپوگرافی متنوع میسوری، محققان MU قطعات آزمایشی را در چهار مکان در این ایالت کاشتند. مک گوان از باغ گیاه شناسی اسپرینگفیلد برای نقشه ها استفاده کرد. باغبانان Katie Kammler و Donna Aufdenberg در مرکز توسعه MU در Ste. Genevieve و Patrick Byers در مرکز تحقیقات جنوب غربی MU در مانت ورنون کاشته شدند و جنیفر شوتر 22 رقم و 120 گیاه را در طی سه سال در شمال میسوری در Kirksville پرورش داد.

آنها دریافتند که شش رقم اصلی در میسوری عملکرد خوبی دارند: Dutch Mill، Grosso French، Munstead English، Hidcote English، Phenomenal و Provence. مک گووان می گوید گونه های اسپانیایی اسطوخودوس در زمستان های میسوری دوام نمی آورند. رطوبت بالا همچنین می تواند بر برخی از گونه ها تأثیر منفی بگذارد. مانند تمام باغبانی ها، انجام دهید، قبل از کاشت خاک را آزمایش کنید و توصیه ها را دنبال کنید.

صرف نظر از مکان، این عضو از خانواده نعناع وقتی آب زیادی دریافت می کند، رنج می برد. محققان MU پیشنهاد می‌کنند که آن را در ردیف‌ها و تخت‌های بلند، کانتینرها یا تونل‌های مرتفع با زهکشی خوب و محافظت در برابر بارندگی بیش از حد رشد دهند. برنامه آبیاری که گیاهان را در سمت خشک نگه می دارد نیز ترجیح داده می شود.

Schutter می گوید: گیاهان باید در آب و هوای سردتر مانند شمال میسوری پوشیده شوند. در طول مطالعه، او برخی از ردیف ها را پوشاند و برخی دیگر را بدون پوشش رها کرد. گیاهان بدون پوشش مردند یا دچار خشکی شدند و در بهار نیاز به هرس شدید داشتند. گیاهان محافظت شده زنده ماندند، به استثنای یک رقم، Blue Spear، که در شمال میزوری توصیه نمی شود.

ارتفاع گیاهان حدود 1-2 فوت است. موهای متراکم برگ های سبز کم رنگ را می پوشانند تا درخشش نقره ای علامت تجاری خود را به آنها ببخشند. گلهای اسطوخودوس بنفش روشن ریز هستند و به صورت سنبله چیده شده اند. هر قسمت از گیاه حاوی روغنی است که عطری شیرین تولید می کند.

شوتر می‌گوید: «گیاهان اسطوخودوس تازه باغ را معطر نگه می‌دارند و همچنین گرده‌افشان‌های مختلفی مانند زنبورها، پروانه‌ها، آخوندک‌ها و دیگران را جذب می‌کنند. در محیط‌های شهری که جمعیت گرده‌افشان‌های طبیعی، از جمله زنبورها و پروانه‌ها، رو به کاهش است، گیاهان اسطوخودوس جذابیت ارزشمندی برای این گونه‌ها ارائه می‌کنند.

اسطوخودوس علاوه بر جذب گرده افشان ها می تواند حشرات ناخواسته مانند کک، مگس و پشه ها را از خود دور کند.

کاملر این گیاه چند ساله را به عنوان “سرسخت” توصیف می کند. حتی در یک منطقه، ارقام ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهند. باغبانان MU می گویند که پرورش دهندگان باید برای برخی از شکست ها برنامه ریزی کنند – به اندازه 20 تا 25٪ از دست دادن گیاه در هر فصل.

تکثیر گیاهان آسان است، اگرچه برخی از ارقام تحت حمایت علامت تجاری هستند و تکثیر آن ممنوع است. برای سؤالات، با مک گوان در [email protected] تماس بگیرید.

مک گوان می‌گوید که تقاضای زیادی برای اسطوخودوس توسط باغبان‌های خانگی و کسانی که مایل به فروش محصولات با ارزش افزوده مانند صابون، روغن و مومیایی هستند وجود دارد. او می‌گوید: «به احتمال زیاد می‌توانید چیزی را که رشد می‌کنید بفروشید.

بایرز می گوید: «اسطوخودوس فرصت های زیادی را برای کسانی که زمین های کوچکی دارند فراهم می کند. او می‌گوید در مرحله بعدی تحقیقات MU Extension، باغبانان قصد دارند راه‌هایی را بررسی کنند که تولیدکنندگان می‌توانند اسطوخودوس پرورش دهند تا اقتصاد کشاورزی میسوری را از طریق گردشگری کشاورزی و محصولات با ارزش افزوده تقویت کنند.

محققان همچنین قصد دارند راهنمای MU Extension را در مورد رشد اسطوخودوس در بهار منتشر کنند.

منبع: extension.missouri.edu

منبع