اصول کشاورزی زیستی ارگانیک | gold-flower

کارهایی مانند جمع آوری بقایای محصول، بریدن و جمع آوری شاخه های آلوده به آفت در باغ ها و سوزاندن آن ها یک مبارزه مکانیکی و دستی به شمار می آیند. با بستن گونی یا نوار های مقوایی لانه زنبوری به دور تنه بعضی از درختان میوه مانند سیب درختی، می توان آفت هایی مانند کرم سیب را که برای انجام زمستان گذرانی به لا به لای این گونی ها و مقواها پناهنده می شوند، به دام انداخت و آن ها را از بین برد. براي مثال نمي‌توان از كود دامي تازه براي محصولات غذايي انسان كه در طي چهارماه برداشت مي‌شوند استفاده كرد. بيشتركشاورزان‌درخواهنديافت‌كه‌بخشي‌از محصولاتشان‌مطابق‌نيازهاي‌خريداران يااستاندارهانبوده‌ودربازارمحصولات رايج،فروخته‌خواهدشدويااينكه‌براي‌تغذيه دام مورداستفاده‌قرارخواهدگرفت. به نظر مي رسدصنعت زيستي،نه تنها دركانادابه سادگي نمي تواند در حد كفايت،گسترش يابد تااز نظر تقاضا براي آينده اي روشن راضي كننده باشد.بنابراين‌بايدتعدادبيشتري‌كشاورزان،عرضه كننده‌گان‌نهاده‌هاوصنايع‌تبديل‌موادغذايي‌را درجهت‌كشاورزي‌زيستي‌تشويق‌كنيم.

کشاورزی ارگانیک و تعاریف آن

از آنجا که در سال­های اخیر، شمار مواد شیمیایی کشاورزی مورد استفاده به طور چشم­گیری افزایش یافته است، به گونه­ای که بیش از۴۰۰ ماده شیمیایی ضدآفت در نظام کشاورزی رایج موجود می­باشد، بسیاری از افراد به عدم وجود مواد شیمیایی مضر در غذاهایشان اهمیت داده و در مورد آثار سوء ناشی ازمصرف آن­ها نگران هستند. همچنین با افزایش آگاهی­های زیست­محیطی افراد جامعه و افزایش سازمان­های مردمی طرفدار محیط­زیست در مورد آلودگی­های کشاورزی و صدماتی که بقایای سموم و کودها در طبیعت ایجاد می­نمایند، حساسیت­ها بیشتر شده است(لیاقتی و همکاران، ۱۳۸۵) . ۱۳۸۹٫ اهمیت و جایگاه ترویج و آموزش کشاورزی در استفاده بهینه از کودهای شیمیایی توسط روستاییان درجهت کشاورزی پایدار. اولین کنگره چالشهای کود در ایران، ۱۲ -۱۰ اسفند ۱۳۸۹ تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب. تولید زراعی کشاورزی در سراسر جهان در حال توسعه است. کشاورزی ارگانیک در بیش از کشورهای 120 در جهان انجام می شود.

http://ahwaz-music.ir

استفاده از منابع تجدید ناپذیر هم به ذخایر سایر منابع کمک کرده و هم روش سالمتری برای تولید میباشد. استفاده بیش از حد از منابع خاک میتواند باعث فرسایش و کمبود عناصر غذایی و در نهایت تخریب خاک شود. تنوع زیستی جانوران و گیاهان میتواند بر اثر اجرای روش های غلط به مخاطره بیافتد.

  • ۱۳۹۱٫ بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده با سود ادراک شده توسط مصرف کننده.
  • گیاهان تثبیت کننده نیتروژن و سایر گیاهان حافظ حاصلخیزی خاک را کشت میکند.
  • در ایران، آموزش کشاورزی به دوره قاجاریه بر می گردد.
  • استفاده بیش از حد از منابع خاک میتواند باعث فرسایش و کمبود عناصر غذایی و در نهایت تخریب خاک شود.
  • در میان این روش­ها یکی از رایج­ترین آن­ها استفاده از سموم دفع آفات می­باشد.
به کمک دانش میتوان نمونه بذرهای مختلف را پرورش و از تنوع محصولات کشاورزی لذت بیشتری برد. کاهش منابع طبیعی و انرژی های تجدید ناپذیر خطری است که سلامت تمامی موجودات را تهدید میکند. میزان برداشت آب شیرین به مجله خبری گل و گیاه ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی تولیدی.[۷۳] طبق این داده‌ها تولید هر کیلوگرم برنج به ۲۲۴۸ لیتر، هر کیلوگرم گندم به ۶۴۸ لیتر، هر کیلوگرم ذرت به ۲۱۶ لیتر، و هر کیلوگرم سیب‌زمینی به ۵۹ لیتر آب تازه نیاز دارد.

تعریف محصولات ارگانیک

استفاده زیاد از کود های شیمیایی در کشاورزی، موجب تخریب ساختمان فیزیکی و شیمیایی خاک شده و در دراز مدت، مزارع کشاورزی را به کویری شور و لم یزرع تبدیل خواهد نمود. کاربرد وسیع کود های شیمیایی در کشاورزی، عطر، طعم و مزه میوه ها و سبزیجات را دستخوش تغییراتی ناخوشایند می نماید. مسمومیت حاصل از مصرف ترکیبات شیمیایی باقی مانده از کود ها، فوری ظاهر نمی شوند بلکه به اعتقاد کارشناسان بهداشت و تغذیه در طولانی مدت به صورت سکته های ناگهانی و دیگر امراض سخت بروز خواهد کرد. از این پودر می توان برای کنترل آفات انباری و نگهداری دانه هایی نظیر غلات استفاده نمود. بدیهی است محصولاتی که این پودر به آن ها افزوده شده است، قبل از مصرف می بایستی الک شوند. این آفت کش ها ممکن است با پایه مواد معدنی، مواد آلی طبیعی و یا فرآورده های بیولوژیک باشند و با اسامی تجاری گوناگونی ارائه شوند.

کتاب اصول ترویج کشاورزی