معرفی بهترین نوع عسل طبیعی در بازار ایران

عسل طبیعی چیست؟

عسل طبیعی عسلی است که در آن شربت قند اضافه نشده باشد و زنبورها فقط شهدهای مختلف می خورند. عسل طبیعی حاصل شهد گل های مختلف و آنزیم های بدن زنبور عسل و چندین واکنش شیمیایی است.

از زمان های قدیم عسل طبیعی یکی از مغذی ترین غذاها بوده و به آن شکر نیز می گویند. در کتاب طب قدیم از عسل طبیعی به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان بیماری ها یاد شده است.

عسل طبیعی خالص است، بوی گل های طبیعت می دهد و طعم شکر ندارد.

برای دیدن قیمت عسل طبیعی کافیه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://salmator.com/product-category/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B9%D8%B3%D9%84/

در ادامه با خواص عسل و انواع عسل طبیعی آشنا می شویم. البته برای شما ویژگی ها و خواص چند نمونه از عسل طبیعی در ایران را که پرطرفدار هستند ذکر کرده ایم. با دانستن این اطلاعات می توانید بهترین تصمیم را هنگام خرید عسل طبیعی بگیرید.

معیارهای شناخت بهترین عسل چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید، حالا که کیفیت عسل را نمی توان بر اساس منطقه، نوع گل یا گیاه تعیین کرد، بر چه اساسی می توان بهترین عسل را تشخیص داد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بهترین عسل برای هر فرد بسته به شخصیت او و مشکلی که می خواهد با عسل درمان کند، متفاوت خواهد بود. اما اکنون سوال این خواهد بود که می دانیم عسل گون عسل مناسب ماست، اما چگونه می توانیم بهترین عسل گون را تشخیص دهیم؟

همانطور که بارها گفته ایم، تنها راه تشخیص عسل ارگانیک و سنجش کیفیت آن، آزمایش عسل در آزمایشگاه های معتبر و اندازه گیری فاکتورهای اصلی عسل است. برخی از این عوامل عبارتند از: سطح رطوبت عسل، سطح پرولین، سطح آنزیم دیاستاز، نسبت فروکتو به گلوکز، سطح HMF.

 

انواع عسل

در توضیح مفصل عسل بهتر است آنها را به دو نوع عسل تک گل و عسل چند گیاه تقسیم کنیم:

عسل تک گل

اگر عسل در منطقه ای از کشور تولید می شود که دارای فلور منحصر به فرد یک نوع گل خاص است، آن نوع عسل فقط در آن منطقه تولید می شود. این نوع عسل به عنوان بهترین عسل ایران شناخته می شود مانند عسل نیشکر یا عسل دئودار که بیشتر در جنوب کشور تولید می شود همچنین عسل مرکبات که در باغات مرکبات شمال و جنوب ایران می روید. عسل زرشک و زنبور عسل نیز در خراسان جنوبی تولید می شود

اما در موارد دیگر همین محصولات در بسیاری از نقاط کشور کشت می شود و عسل آنها نیز در بسیاری از نقاط کشور تولید می شود. مانند عسل، عسل آویشن، عسل اسطوخودوس، عسل یونجه که به آن عسل تک گل می گویند. لازم به ذکر است که عسل تک گل به عسلی اطلاق می شود که اکثر گیاهان از یک گل تولید می شوند و زنبورها از شهدهای فراوان گل استفاده می کنند. در واقع این امکان وجود دارد که زنبورها در این بین از گل های دیگر تغذیه کرده باشند.

عسل چندگل یا چندگیاه

عسل چند گیاهی به عسل هایی اطلاق می شود که در مناطقی تولید می شوند که پوشش گیاهی منطقه از گیاهان مختلف تشکیل شده است. اما حجم پوشش یک گیاه خاص بیشتر از سایرین نیست یا آنقدر نیست که طعم آن غالب باشد.

بهترین عسل دنیا چیست؟

همانطور که گفته شد در ایران عسل یا عسل فلان منطقه را نمی توان بهترین عسل تشخیص داد. از آنجایی که تقریباً هیچ نظر رسمی و مستندی در مورد تولید عسل در ایران وجود ندارد، مثلاً یک زنبوردار در خوانسار که به عسل مرغوب شهرت دارد، مجاز است عسل مغذی تولید کند و آن را به نام عسل طبیعی خوانسار بفروشد.

کدام کشور بهترین عسل دنیا را دارد؟

بسیاری از کشورهای جهان عسل طبیعی تولید و به کشورهای دیگر صادر می کنند.

اگرچه بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی صادرکنندگان بزرگ عسل هستند، اما با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که همچنان حجم زیادی عسل وارد می‌کنند و در واقع آن را نیز صادر می‌کنند.

کشورهای زیر برای عسل در جهان شناخته شده اند:

  • استرالیا
  • ایتالیا
  • فرانسه
  • نیوزلند

اما گاهی در برخی از کشورها برخی از انواع عسل محصولی می دانند که از نظر کیفیت بسیار مرغوب هستند.

کنیا در آفریقا یکی از آنهاست.

در بسیاری از کشورها، به ویژه در آسیای جنوب شرقی و کشورهای آفریقایی، بازار عسل وحشی داغ است.

 

بهترین عسل موجود در بازار

اگرچه این ممکن است تلخ به نظر برسد، اما از آنجایی که هیچ تصمیم مستقیمی در مورد برند و تولید کننده در بازار ایران، از سوی دولت یا هر سازمان دیگری وجود ندارد، تشخیص اینکه کدام برند و کدام عسل اشتباه است، مشکل است. کیفیت بهتر یا کیفیت بهتر محلی عزیزم ممکن نیست

بنابراین همه در هر نقطه از کشور عسل خود را بهترین عسل می دانند. یکی از تبریزی ها گفت عسل تبریز بهترین عسل ایران است. یکی از کردستان گفت عسل کردستان به دلیل تنوع گیاهان بهترین عسل است. یکی از خوانسار گفت عسل خوانسار بهترین عسل ایران است و مردم مشهد و اصفهان و فارس و سایر نقاط ایران هم همین را می گویند.

برخی از شهرهای ایران از دیرباز به نمرات خوب معروف بوده اند. عسل زیادی از این مکان ها جمع آوری شد.

خوانسار، دماوند، اردبیل، خوی، سبلان و برخی نقاط دیگر استان اسپهان از این دسته هستند.

متأسفانه این شهرت باعث می شود بسیاری از زنبورداران این مناطق به تولید عسل خوراکی روی بیاورند و کمتر به برداشت عسل 100 درصد طبیعی روی بیاورند.

اگرچه این شهرها هنوز زنبورداران بسیار خوبی دارند که عسل 100 درصد طبیعی را جمع آوری می کنند، اما امروزه شهرهای اردبیل، خوانسار و خوی به تولید انبوه عسل قندی یا عسل خوراکی معروف هستند.

اردبیل

اردبیل را به نام سبلان شط می شناسیم که یکی از رشته کوه های اردبیل است. عسل سبلان بسیار محبوب است. عسل سبلان در واقع عسل حدود چهل گیاه این منطقه است.

مازندران مازندران قطب تولید عسل است و عسل زیادی تولید می کند. نام مازندران از دو قسمت «ماز» و «آندران» تشکیل شده است. در گذشته ماز به نام زنبور عسل و آندران به کندوی زنبور عسل معروف بودند. این جایی است که کندوهای زیادی در آن قرار دارند. عسل دریایی و پرتقال دریایی از بهترین انواع عسل مازندران هستند.

شهرهای جنوبی کشور

شهرهای جنوب کشور عسل منحصر به فرد خود را دارند، به عنوان مثال عسل کنار یا سارو در شهرهای نزدیک خلیج فارس همیشه بهترین است.