استفاده از هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین و داده ها برای پیش بینی رشد گیاهان

بررسی اینکه چگونه داده‌های حسگرها، ماهواره‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را می‌توان برای دیجیتالی‌سازی در باغبانی مهار کرد، تمرکز پروژه Triple Thrive Data است.
در تجارت باغبانی Thomas Viehweg در Issum، نزدیک به مرز هلند با آلمان ارائه شده است. تعاونی تولیدکنندگان آلمانی و هلندی Paletti Growers این پروژه را آغاز و از آن حمایت کرد. با دعوت پروژه Agropole Innovates، پردیس Brightlands Greenport Venlo، شهرداری Venray و Agrobusiness Niederrhein از انجمن دعوت کردند تا یافته های خود را در مهد کودک در Issum به نمایش بگذارند.


از چپ به راست: جان ون هلدن – یوکر، ایوون ون در ولدن – پردیس برایتلندز گرین پورت ونلو، مارسل کلاوس – شهرداری ونری، توماس ویه‌وگ – گارتنباو ویه‌وگ، ووتر میدل – پروژه‌های بدون سرنشین W2R، اریک بروورز – پالتی گروورز، دکتر آنکه Schirocki – Agrobusiness Niederrhein، Lukas Viehweg – Gartenbau Viehweg

هدف Triple Thrive Data جمع‌آوری داده‌ها برای ایجاد یک داشبورد مبتنی بر داده برای تولیدکنندگان است که امکان پیش‌بینی در مورد، به عنوان مثال، گلدهی، وقوع بیماری یا کمبود مواد مغذی را فراهم می‌کند. سیستم از گذشته درس می گیرد و آینده را پیش بینی می کند. جان ون هلدن، مدیر شرکت هلندی Yookr توضیح می دهد: “ما از هوش مصنوعی برای پایدارتر کردن باغبانی استفاده می کنیم، زیرا به جلوگیری از خرابی ها، عملکرد موثرتر، و صرفه جویی در مصرف آب، کودها و محصولات حفاظت از محصول کمک می کند و به نفع محیط زیست است.” ، که پیشرفت های قابل توجهی را در این زمینه پیش می برد.

پیش‌بینی‌های آینده هنوز در دست توسعه هستند، اما در حال حاضر می‌توان با استفاده از حسگرهای هوشمند به نتایج قابل‌توجهی در کشت گیاهان دست یافت. به شرکت کنندگان آنچه در حال حاضر قابل دستیابی است نشان داده شد. توماس Viehweg به مدت سه سال از سنسورها و سیستم های تجزیه و تحلیل Yookr در مهد کودک خود در Issum استفاده می کند. این نهالستان از دوازده حسگر استفاده می کند که رطوبت خاک، دما، محتوای مواد مغذی در بستر، مقدار pH و به عنوان مثال، مقدار کود در مخزن کود را کنترل می کند. همه چیز روی داشبورد لپ تاپ نمایش داده می شود.

سپس خود پرورش دهنده مقادیر آستانه را تعیین می کند: در چه مرحله ای از خشکی بستر گیاه باید آبیاری شود؟ قبل از نمایش اخطار، چه مقدار محلول کود باید در مخزن باشد؟ توماس ویه‌وگ توضیح می‌دهد: “بر اساس دانش کشت خود، ابتدا مقادیر آستانه را تعیین می‌کنیم و سپس آنها را وارد رایانه می‌کنیم. از آن لحظه، باغبان به محض اینکه آبیاری لازم است یا مخزن کود نیاز به پر کردن مجدد دارد، یک اطلاعیه دریافت می‌کند.”

کارکنان او فوراً مزایای آن را دیدند و نیازی به متقاعد شدن برای استفاده از سیستم نداشتند. پاتریک موریش، باغبان و پرورش دهنده در نهالستان Viehweg می گوید: “آبیاری بسیار سریعتر است، زیرا این اطلاعات به طور قابل توجهی نیاز به بازرسی شخصی گیاه را کاهش می دهد.” او فاش می‌کند: «این یک مزیت عملی هم دارد: یکشنبه‌ها، ابتدا برنامه‌ام را بررسی می‌کنم و اگر گیاهان هنوز به اندازه کافی مرطوب باشند، می‌توانم یک ساعت بیشتر در رختخواب بمانم تا مجبور به رفتن به مهد کودک شوم».

Wouter Middel از شرکت هلندی W2R Drone Projects در مورد همه چیز ممکن با هواپیماهای بدون سرنشین گزارش داد. کار او همچنین بخشی از پروژه Triple Thrive Data است. W2R Drone Projects با هدف توسعه بیشتر فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و بهینه‌سازی پرواز در گلخانه‌ها، در میان سایر تنظیمات انجام می‌شود. آنها همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان خدمات ارائه می دهند. یک پهپاد می تواند داده های چند طیفی، داده های حرارتی یا تصاویر را جمع آوری کند. این اطلاعات بصری را ایجاد می کند که معمولاً برای چشم انسان نامرئی است. Wouter Middel می گوید: “شما می توانید از این فناوری برای تشخیص احساس گیاه قبل از قابل مشاهده شدن استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید سلامت گیاه را در مراحل اولیه ارزیابی کنید.” او یک مثال از پرواز بر فراز یک زمین فوتبال می آورد. تصاویر نشان دهنده علائم عفونت قارچی بود. با این حال، هیچ چیز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبود. ووتر می افزاید، قابل اعتماد بودن نتایج پرواز هواپیماهای بدون سرنشین زمانی ثابت شد که مدتی بعد، مناطق وسیعی از زمین فوتبال به طور آشکار آلوده شد.

به عنوان بخشی از پروژه Triple Thrive Data، پیشرفت‌ها همچنین به مدت سه سال در یک تجارت باغبانی هلندی آزمایش شده‌اند. جان ون هلدن می گوید: “با استفاده از این فناوری، ما توانستیم تا 21 درصد در مصرف آب، کودها و آفت کش ها صرفه جویی کنیم. این در حال حاضر یک نتیجه فوق العاده است.” او می‌افزاید: «هدف بعدی این است که بتوانیم داده‌ها و شاخص‌های رشد گیاه، عکس‌های بلادرنگ و نقشه‌های نمودار را از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در داشبورد نمایش دهیم».

برای پیش‌بینی بهتر به پیشرفت‌های جدیدی نیاز است. پایه و اساس گذاشته شده است. اکنون زمان آن است که بر اساس آن بسازیم. جان ون هلدن توضیح می دهد: “ما در پیش بینی برداشت گوجه فرنگی بسیار خوب هستیم.” او سوالات آنها را جمع آوری می کند تا سیستم را با داده های لازم تغذیه کند. همکاری آلمان و هلند پتانسیل های زیادی را ارائه می دهد که ما به عنوان کشاورزان در منطقه مرزی باید از آنها استفاده کنیم.» جان ون هلدن و توماس ویه‌وگ از این موضوع متقاعد شده‌اند و همچنین به همکاری موفق بین تولیدکنندگان آلمانی و هلندی در شبکه Paletti Growers اشاره می‌کنند.

بازدیدکنندگان موافق هستند: “ما در حال سرمایه گذاری در آینده خود هستیم.” Yvonne van der Velden، توسعه‌دهنده تجاری در پردیس Brightlands Greenport Venlo، اهمیت این پیشرفت‌ها را تشخیص می‌دهد. “هوش مصنوعی آینده است، همچنین در باغبانی. به عنوان یک شریک در پروژه Interreg Agropole Innovates، هدف ما ارتقای چنین پیشرفت هایی در منطقه مرزی از طریق انتقال دانش، شبکه سازی و شروع پروژه ها است. ما همچنان موضوع این را دنبال خواهیم کرد. ملاقات با علاقه،” او می گوید.

برای اطلاعات بیشتر: www.agrobusiness-niederrhein.de

منبع