مردی که «بسیار مهم ترین پرورش دهنده رودودندرون قرن بیستم بود»



گاهی اوقات، یک باغبان بزرگ می آید که ذائقه ما را تغییر می دهد و بازارهای جدیدی ایجاد می کند. دیوید آستین، پرورش‌دهنده گل رز، یکی از این افراد بود: چه کسی ۵۰ سال پیش تصور می‌کرد که گل‌های رز با مرکز درهم، چای‌های هیبریدی ظریف و گل‌های رز فلوریبوندای فوق‌العاده‌ای را که همه رشد کرده‌اند و دوست داشته‌اند، از بین ببرند؟

اجازه بدهید شما را با هانس هاچمن، یکی دیگر از مبتکران، اما کمتر شناخته شده برای باغبانان انگلیسی آشنا کنم. او تا حد زیادی مهمترین پرورش دهنده رودودندرون در قرن بیستم بود. بهتر از Loder، Aberconway، Millais و De Rothschild؟ بله، بدون شک. می‌دانم که هنوز تعداد کمی از بریتانیایی‌ها هستند که نمی‌توانند باور کنند که هیچ کشوری بهتر از ما باغبانی می‌کند – و مطمئناً آلمان نیست. اما اینجاست که ما باید به دنبال بهترین رودودندرون های مدرن باشیم، به غیر از گل های رز مقاوم در برابر بیماری و باغ های دشتی.

مهد کودک هاخمن که اکنون توسط پسرش اداره می شود، در Barmstedt در Schleswig-Holstein، منطقه ای در آلمان است که خاک شنی و آب و هوای معتدل حداقل 150 سال است که مهدکودکان را به سمت خود جذب کرده است. هاخمن یک باغ نمایشی ایجاد کرد و آن را با رودودندرون های انگلستان و هلند پر کرد. سپس یک جانور زمستانی آمد که دما به -20 درجه سانتیگراد کاهش یافت و تقریباً همه چیز را از دست داد. سرسختی بلافاصله به اولویت هاخمن تبدیل شد و رودودندرون های مقاوم فقط با پرورش گونه های جدید به دست می آمد. از سال 1950 تا مرگش در سال 2004، او بیش از پنج میلیون نهال رودودندرون را در جستجوی سرسختی و همچنین شکوفایی، رنگ‌های روشن، برگ‌های زیبا و گیاهانی با اندازه فشرده و مناسب برای باغ‌های کوچک پرورش داد. این به افتخار اوست که فقط حدود 400 مورد از آنها را معرفی کرد.

رودودندرون‌های بسیار مقاوم جدید او، به‌ویژه در بازارهایی که این زیباترین درختچه‌های باغی هرگز قابل رشد نبودند، محبوب شدند. “Mine’s a Hachmann” به کلمه کلیدی عاشقان رودودندرون در غرب میانه آمریکا تبدیل شد، جایی که معرفی او شروع به ایجاد مکانی برای خود در باغ های با آب و هوای سرد کرد.

مقاله کامل را در www.countrylife.co.uk بخوانید.



منبع