بریتانیا تعلیق تعرفه 8 درصدی گل های شرق آفریقا را از آوریل 2024 تا ژوئن 2026

در 11 آوریل، دولت بریتانیا اعلام کرد که به طور موقت تعرفه های صادراتی گل های شاخه بریده را حذف کرده است. اکنون می توان مقادیر نامحدودی گل شاخه بریده را بدون تعرفه به بریتانیا صادر کرد. صادرات گل به بریتانیا از طریق کشورهای ترانزیت نیز بدون تعرفه است. هدف از این اقدام تسهیل تجارت با بریتانیا و در عین حال تقویت روابط تجاری بریتانیا و آفریقای شرقی است. در واقع، شورای گل کنیا، که علاقه صنعت گل‌کاری کنیا را ترویج می‌کند، از این خبر خوشحال شد: “این تصمیم به عنوان یک تسکین قابل توجه و یک پیشرفت مثبت برای صنعت گل‌کاری کنیا است. شورای گل کنیا (KFC) فعالیت خود را گسترش می‌دهد. قدردانی صمیمانه از دولت بریتانیا برای این تصمیم حیاتی، که بدون شک فعالیت های صادراتی ما را تقویت می کند و از رشد صنعت ما حمایت می کند، با تعلیق این تعرفه ها، بریتانیا تعهد خود را به تقویت روابط تجاری و حمایت از مشاغل، به ویژه در این زمان های چالش برانگیز نشان داده است. کلمنت تولزی، مدیر عامل شورای گل کنیا می گوید.


کلمنت تولزی، مدیر عامل شورای گل کنیا در IFTF 2023 در ویف هویزن، هلند

شورای گل کنیا در سال 1966 توسط کشاورزان کنیایی و صادرکنندگان گل شاخه بریده تاسیس شد. به گفته شورا، بخش گل و گیاه کنیا به 1.8٪ از تولید ناخالص داخلی کمک می کند که KES 1b را سالانه به ارمغان می آورد. “تعلیق تعرفه به ما کمک می کند تا این اعداد را در بخشی رشد دهیم که پتانسیل ثبت نرخ رشد سالانه مرکب 5.1٪ را با توجه به تجزیه و تحلیل اندازه و سهم صنعت گل و گیاه کنیا – روند رشد و پیش بینی ها (2024 – 2029) دارد. تولزی بیان می کند.

در 16 آوریل، با تولزی مصاحبه کردیم و از او خواستیم دیدگاه خود را در مورد تعلیق تعرفه ها و پیامدهای آن برای صنعت گل و گیاه کنیا به اشتراک بگذارد.

مزیت اصلی تصمیم انگلیس برای تعلیق تعرفه 8 درصدی گل های شاخه بریده چیست؟
تولزی: “حذف تعرفه ها برای صادرکنندگان گل کنیایی بسیار مهم است زیرا رقابت پذیری آنها را در بازار بریتانیا افزایش می دهد. این تصمیم می تواند منجر به افزایش سهم بازار و درآمد برای تولیدکنندگان گل کنیایی شود. با حذف تعرفه ها، صادرکنندگان کنیایی اکنون می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی‌تر عرضه کنند، که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان بریتانیایی شود، این امر به افزایش درآمد برای تولیدکنندگان گل کنیایی تبدیل می‌شود و به طور بالقوه فرصت‌های تجاری جدیدی را برای آنها در بازار بریتانیا باز می‌کند.

همانطور که می دانیم تجارت موتور ایجاد اشتغال است. KFC افزایش سرمایه گذاری در این بخش را پیش بینی می کند که منجر به ایجاد شغل و رشد کلی اقتصادی خواهد شد. بخش پرورش گل در کنیا از اواخر دهه 1980 به طور پیوسته در حال رشد بوده است و در حال حاضر 200000 کارگر عمدتاً از مجموعه روستایی و 1 میلیون کارگر اضافی در زنجیره تامین را استخدام می کند و در نتیجه بیش از 4 میلیون معیشت را پشتیبانی می کند. دولت با حمایت از این بخش می تواند به توسعه این بخش و صنایع وابسته در کشور کمک کند که تاثیرات موجی بر کل اقتصاد خواهد داشت.»

این در عمل چه معنایی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنیایی دارد؟
تولزی: «وقتی کالاهای صادراتی و در مورد ما گل شاخه بریده با تعرفه مواجه می‌شود، کسب‌وکارها باید هزینه‌های فزاینده را یا با کاهش هزینه‌های نیروی کار، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه‌های آتی و یا انتقال هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان از طریق افزایش قیمت، جذب کنند. که باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی می شود و قیمت این کالاها را برای مشتریان خود افزایش می دهد به نوبه خود، به افزایش تقاضا برای گل های کنیایی در بازار بریتانیا کمک می کند و بازدهی بیشتری را به ارمغان می آورد و به کشاورزان امکان می دهد تا به تجارت خود بازگردند.

همچنین خوب است توجه داشته باشید که بازار گل تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ترجیحات مصرف کننده، نوسانات تقاضا، شرایط اقتصادی و رقابت است. اجرای استراتژی‌های ارزش افزوده مانند برندسازی، تمایز محصول و صدور گواهینامه برای گل‌های تولید شده پایدار و اخلاقی می‌تواند بازارپسندی گل کنیایی را افزایش دهد.

تعلیق تعرفه چگونه بر روابط تجاری بریتانیا و کنیا تأثیر می گذارد؟
تولزی: “بریتانیا و کنیا بیش از یک قرن روابط تجاری دارند. انگلیس مقصد صادراتی قابل توجهی برای محصولات کنیا از جمله گل های شاخه بریده باقی مانده است. این تحول اخیر پیامدهای گسترده ای برای بخش صادرات کشور از جمله افزایش حجم صادرات و افزایش صادرات خواهد داشت. درآمد تولیدکنندگان کنیایی در حال حاضر، بیشتر گل های کنیایی که در انگلستان فروخته می شوند، از طریق بازار حراجی در هلند می روند موقعیت او در بازار انگلستان

تعلیق تعرفه 8 درصدی روابط اقتصادی ما با انگلیس را تقویت کرده است. این یک گام امیدوارکننده به سمت گسترش دامنه تجارت و تعمیق روابط تجاری است، بنابراین نشان دهنده تعهد قوی نسبت به رشد و توسعه متقابل است. به طور کلی، این حرکت نماد یک حرکت مثبت به سمت آزادسازی تجارت و همکاری است که منجر به توافقات تجاری و مشارکت های بیشتر بین بریتانیا و کنیا در آینده خواهد شد. این تصمیم گامی خوشایند در جهت تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور، تسهیل تجارت فرامرزی و ارتقای رشد و شکوفایی متقابل است.

ما همچنین امیدواریم که این مشارکت پر رونق بین دولت‌های کنیا و بریتانیا بتواند ابتکارات دیگر، از جمله برنامه‌های ارتقای تجارت، مشوق‌های مالی و چارچوب‌های سیاستی که از بخش گل‌کاری حمایت می‌کنند، تقویت کند. این می تواند شامل سازماندهی ماموریت های تجاری، برنامه های ارتقای صادرات و ارائه کمک های نظارتی برای تسهیل رشد بازار باشد.”

آیا فکر می کنید بسیاری از تولیدکنندگان از بازار اروپا به بازار بریتانیا به دلیل الزامات سختگیرانه اروپا برای واردات گل کنیایی تغییر خواهند کرد؟
تولزی: “به عنوان KFC، ما می دانیم که تعلیق تعرفه های گل های شاخه بریده از کنیا به بریتانیا فرصتی را برای تولیدکنندگان فراهم می کند تا استراتژی های بازار خود را دوباره ارزیابی کنند. این امکان وجود دارد که برخی از تولیدکنندگان بازارهای خود را از اروپا به بریتانیا تغییر دهند، به ویژه. با توجه به مقررات اتحادیه اروپا که شامل استانداردهای بهداشتی و بهداشت گیاهی و پایداری زیست محیطی است، که می تواند برای صادرکنندگان کنیایی در هنگام اطمینان از انطباق و صدور گواهینامه چالشی ایجاد کند.

با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان کنیایی روابط دیرینه ای با خریداران اروپایی دارند و اتحادیه اروپا همچنان بازار مهمی برای گل های کنیایی است. علاوه بر این، بازار اتحادیه اروپا دارای پتانسیل قابل توجهی برای قیمت گذاری برتر و موقعیت برند است، به ویژه هنگامی که صحبت از گل های تولید شده پایدار است که ترجیحات مصرف کنندگان اروپایی را برآورده می کند.

در نهایت، تصمیم برای انتقال بازارها از اروپا به بریتانیا تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ملاحظات تک تک تولیدکنندگان، پویایی بازار، امکان سنجی لجستیکی و اهداف استراتژیک بلند مدت خواهد بود. ما در KFC همچنان متعهد به حمایت از اعضای خود هستیم زیرا فرصت‌های بازار را بررسی می‌کنند، الزامات نظارتی را دنبال می‌کنند و رقابت‌پذیری را در بریتانیا و اتحادیه اروپا بهبود می‌بخشند. ما به ارائه راهنمایی و حمایت و به اشتراک گذاری اطلاعات برای کمک به کشاورزان در انتخاب آگاهانه ادامه خواهیم داد.”

چرا واردکنندگان بریتانیایی باید گل های کنیایی را انتخاب کنند؟
تولزی: “موقعیت استراتژیک کنیا با ارتفاع در خط استوا به این کشور مزیت بی نظیری در تولید گل می دهد. دمای ثابت و نور کافی خورشید در طول سال شرایط مناسب رشد را برای طیف متنوعی از گل ها ایجاد می کند. آب و هوای مطلوب و شرایط بهینه رشد در مناطقی مانند نایواشا، کنیا مرکزی و شمال به کیفیت برتر گل‌های کنیایی کمک می‌کنند، در نتیجه کنیا به تولیدکننده و صادرکننده گل‌های شاخه بریده و زینتی از جمله گل رز، میخک و سبدی پر از گل تبدیل شده است. گل های تابستانی، به مقاصد مختلف در سراسر جهان.

واردکنندگان بریتانیا چندین دلیل قانع کننده برای انتخاب گل کنیایی دارند. گل های کنیایی به دلیل کیفیت استثنایی، رنگ های زنده و عمر طولانی گلدان مشهور هستند. ما طیف متنوعی از گونه‌های گل را ارائه می‌دهیم که به واردکنندگان، خرده‌فروشان، گل‌فروشان و سایر فروشندگان گل در بریتانیا اجازه می‌دهد تا به اولویت‌های متنوع مصرف‌کننده و تقاضاهای فصلی پاسخ دهند و انعطاف‌پذیری در ارائه محصولات ارائه دهند. بسیاری از مزارع گل کنیایی به شیوه های اجتماعی پایدار و سازگار با محیط زیست، از جمله سلامت و ایمنی کارگران، پرداخت ساختاری دستمزد، مدیریت آب، مدیریت یکپارچه آفات، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، و تدارکات پایدار و غیره پایبند هستند. استاندارد پایداری گل‌ها و گیاهان زینتی KFC (KFC FOSS) همه جنبه‌های پایداری گل‌های کنیا را ترویج می‌کند و باعث می‌شود گل‌های ما در بازار بین‌المللی پذیرفته شود. استاندارد ما به واردکنندگان و مصرف کنندگان بریتانیایی در مورد تولید اخلاقی و مسئولانه گل های کنیایی اطمینان می دهد.

علاوه بر این، کنیا دارای صنعت گل‌کاری تثبیت‌شده با دهه‌ها تجربه در تولید و صادرات گل است. این قابلیت اطمینان، همراه با مدیریت کارآمد لجستیک و زنجیره تامین، در دسترس بودن و تحویل به موقع گل به واردکنندگان بریتانیا را در طول سال تضمین می کند.

در حال حاضر کنیا 17.1 درصد از گل های شاخه بریده فروخته شده در بریتانیا را در اختیار دارد و با سایر کشورهای صادرکننده گل مانند کلمبیا، اکوادور، اتیوپی و هلند رقابت می کند. این به ما فضایی برای رشد بیشتر در سهم بازار می دهد. نظارت بر شرایط بازار و تطبیق استراتژی ها بر این اساس برای حفظ رقابت پذیری ما در بازار بریتانیا ضروری است.”

برای آینده صادرات گل کنیا به بریتانیا چه انتظاری دارید؟
تولزی: “آینده صادرات گل کنیا به بریتانیا احتمالا تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله پویایی بازار، تغییرات نظارتی، ترجیحات مصرف کنندگان و شرایط اقتصادی جهانی خواهد بود. شهرت کنیا برای تولید گل های با کیفیت بالا و موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن صادرات از مسیر رشد ما حمایت خواهد کرد.

از آنجایی که تعلیق عوارض صادرات گل کنیا به بریتانیا قرار است در سال 2026 به پایان برسد، مذاکرات بین کنیا و بریتانیا در مورد ترتیبات تجاری آتی بسیار مهم خواهد بود. هر دو طرف به دنبال مذاکره در مورد یک توافق تجاری جدید خواهند بود که شرایط مطلوبی را برای صادرات گل کنیا حفظ کند و دسترسی به بازار و ترجیحات تعرفه ای را تضمین کند. همکاری بین سازمان‌های دولتی، انجمن‌های صنعتی و بازیگران بخش خصوصی کلیدی در جهت‌یابی چالش‌های آینده و استفاده از فرصت‌ها برای رشد و پایداری در بازار جهانی گل است.

سرمایه‌گذاری در فناوری، تحقیق و توسعه، و شیوه‌های کشاورزی پایدار برای افزایش بهره‌وری، کاهش اثرات زیست‌محیطی و برآورده کردن اولویت‌های مصرف‌کننده در حال توسعه ضروری خواهد بود. ایجاد انعطاف‌پذیری در زنجیره تأمین گل، به‌ویژه با توجه به اختلالات ناشی از رویدادهایی مانند همه‌گیری COVID-19 و جنگ‌های بین‌المللی مانند حملات دریای سرخ، حیاتی خواهد بود. صادرکنندگان کنیایی در حال حاضر روی تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل، تقویت زیرساخت های لجستیکی و اجرای طرح های اضطراری برای کاهش خطرات و تضمین عرضه بی وقفه به بازارهای صادراتی سرمایه گذاری می کنند.

دیدگاه شما در مورد تعرفه های تجاری به طور کلی چیست؟
تولزی: “در طول زمان، اهمیت تعرفه ها در تجارت جهانی به لطف تلاش های سازمان های بین المللی که برای تقویت تجارت آزاد فعالیت می کنند، مانند سازمان تجارت جهانی (WTO) کاهش یافته است. ما واقعا امیدواریم که تصمیم انگلیس برای تعلیق تعرفه ها باشد. روی گل های شاخه بریده در دراز مدت باقی خواهد ماند، عدم اطمینان تجاری را کاهش می دهد و به عنوان یک نمونه مثبت برای سایر کشورها برای بررسی اتخاذ تدابیر مشابه خواهد بود.

مشخص شده است که تجارت آزاد چندین اثر مثبت بر مصرف کنندگان دارد. یکی از مهم ترین مزایا افزایش در دسترس بودن طیف وسیع تری از محصولات و خدمات است. علاوه بر این، تجارت آزاد این پتانسیل را دارد که قیمت ها را پایین بیاورد و در نهایت کالاها را برای مصرف کنندگان در دسترس تر و مقرون به صرفه تر کند.

در حالی که ممکن است گهگاه چالش‌ها و پویایی‌های بازار در حال تحول وجود داشته باشد، من مطمئن هستم که صنعت گل‌کاری کنیا با پذیرش پایداری، گسترش سهم بازار خود و تقویت مشارکت‌ها به رشد و شکوفایی خود ادامه خواهد داد. این تضمین می کند که مصرف کنندگان بریتانیا می توانند از زیبایی گل های کنیایی لذت ببرند و در عین حال به رونق اقتصادی هر دو کشور کمک می کند.

*منبع: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/kenya-floriculture-market

برای اطلاعات بیشتر:
شورای گل کنیا
[email protected]
kenyaflowercouncil.org

منبع