ارگانیک بودن محصولات کشاورزی به چه معناست؟ فروشگاه اینترنتی زعفران بهرامن | gold-flower

صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلفی در جهان صورت می گیرد که به نوعی شرکای اقتصادی ایران نیز محسوب می شوند. در واقع بین 2 تا 5 درصد از درآمد ملی این کشورها را واردات کالاها و محصولات کشاورزی از ایران تشکیل می دهد. ضعف استانداردهای داخل و جلوگیری از بروز خلاقیت در تولید و بسته بندی ضعیف محصولات صنایع غذایی یکی از عمده موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران است. در حال حاضر صادرات به کشورهایی مانند عراق، روسیه، چین، هند و پاکستان کره و ژاپن و … انجام می‌شود. اما صادرات پایدار نیست و مقطعی است لذا خریداران خارجی به محصولات تولیدی سایر کشورها روی می‌آورنددیدگاه ما در کشاورزی این است که اگر قطب بندی تولید ایجاد کنیم و تولید محصول را سودآور کنیم و در این صورت می‌توانیم بدون فشار زیاد بر منابع دولتی اهداف الگوی کشت را با کمک مردم اجرا کنیم. ضمن اینکه در کشور ما نیز از برخی از روش‌های فوق استفاده می‌شود اما عمده ترین این روش‌ها اثرگذاری بر قیمت تمام شده است که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم.

  • این سیاست که افزایش تولیدات کشاورزی به هر قیمت را دنبال کرده، اکنون نه فقط صادرات که سلامت مصرف‌کننده داخلی را بیش از پیش به خطر انداخته است.
  • ایران با مجموع ۲/۵ میلیون هکتار تولیدات باغی و ۱۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی جایگاه ارزنده ای در تولید محصولات کشاورزی در دنیا دارد و جزء ۷ کشور برتر تولیدکننده محصولات کشاورزی است.
  • الگوی کشت در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی اجباری بوده است مثل شوروی سابق اما در کشورهایی که مبتنی بر اقتصاد بازار هستند الگوی کشت ارشادی است و دولت و نهادهای سیاستگذار از سیستم‌های تشویقی، تنبیهی و ارشادی استفاده می‌کند.
  • این گیاه حداقل در 3500 سال پیش در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان و ترکیه بیشترین تقاضا برای خرید کلم ایرانی را دارند.

از آن جایی که میوه ­های انار برای مدت طولانی­ تری نسبت به سایر میوه ­ها بر روی درختان می­ مانند، بنابراین مدت زمان طولانی ­تری نیز در معرض آفات و بیماری­ ها قرار دارند. افزایش تجارت دام زنده، زمانی به نفع کشور است که پرورش دهنده های دام ابتدا بتوانند بازار داخل را از نظر مواد گوشتی اشباع کنند و سپس مازاد دام زنده را برای صادرات آماده نمایند. برخی از استان های کشور در پرورش انواع دام سبک و دام سنگین رتبه خوبی را ثبت کرده‌اند. اگر چه فعالیت برای پرورش دام زنده هنوز هم رواج دارد، مشکلات و چالش های زیادی در این بازار وجود دارد.

دیگر موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران :

به عبارت دیگر، همه این اطلاعات در سه گروه اطلاعات فنی، اطلاعات اقتصادی و اطلاعات استراتژیک قرار می‌گیرد و این موارد مجموعاً برنامه الگوی کشت ملی را شکل می‌دهند. همه این اطلاعات زمانی به اجرایی شدن کامل الگوی کشت می‌انجامد که بر اساس همین اطلاعات سیاستگذاری‌های بخش کشاورزی و مدیریت منابع آن شکل بگیرد. قاعده فعلی که کشاورزان در همه استان‌های کشور هر نوع محصولی را تولید می‌کنند ریسک‌پذیری تولید را افزایش می‌دهد و بازار را بر هم می‌زند و تعداد زیادی خرده‌بازار ایجاد می‌کندبرای این مطالعات مجموعاً سه سال زمان صرف شده و اطلاعات ذی‌قیمتی گردآوری و تولید شده است. تناسب اراضی به شما می‌گوید که بالاترین پتانسیل تولید هر محصولی با کمترین ریسک تولید در کدام منطقه است.

بهره برداری از استخر دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و پرورش ماهی در دورود

واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است. به‌طور کلی گیاهان زراعی را می‌توان به صورت‌های مختلفی از جمله بر اساس خصوصیات گیاه‌شناسی و تکاملی، هدف تولید و مورد مصرف، طول عمر گیاه، نیازهای محیطی و شرایط مطلوب رشد، عملیات زراعی و غیره گروه‌بندی نمود. محصولات زراعی به دلیل دارا بودن خصوصیات مختلف و چند هدفی بودن تولید، ممکن است در دو یا چند گروه مختلف قرار گیرند. با نام علمی درخت یا درختچه ­ای بزرگ، پرشاخ و برگ با پا جوش ­های زیاد، دو لپه­ ای و متعلق به یکی از کوچک­ترین خانواده گیاهی یعنی Punicaceae می ­باشد. انار بومی کشور ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند بوده و یکی از نخستین گیاهان اهلی شده به شمار می­ رود. درخت انار در طول فصل رشد ۳ تا ۴ مرتبه و در هر نوبت دو نوع گل تولید می­ کند.

بر اساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۲۰، ایران بیش از ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن چغندرقند تولید کرده و به این ترتیب در جایگاه یازدهم دنیا قرار گرفته است. بر اساس گزارش ­های جهانی رتبه­ های اول تا سوم بیشترین میزان تولید چغندرقند در جهان متعلق به کشور­های روسیه، ایالات مجله خبری گل و گیاه متحده و آلمان بوده و کشورهای آلمان، اسلواکی و بلژیک به ترتیب بیشترین صادرات چغندرقند را رقم زده ­اند. در مورد تأمین روغن از دانه‌های روغنی نیز می‌توان عنوان کرد که با تکنولوژی موجود امکان تأمین ۵۰ درصد نیاز کشور در برنامه الگوی کشت در هشت منطقه کشور با فراهم آوردن الزامات آن وجود دارد.

http://ahwaz-music.ir