معرفی 10 نوع گیاه خانگی زینتی همیشه سبز در فضای خانه!

یک درخت موز بالغ میتواند به ارتفاع 2.7 متری رسیده و پهنایی حدود 60 سانتیمتر پیدا کند. پیوند انسان با طبیعت پیوندی جدانشدنی ست، از این رو انسان ها همیشه راهی برای نزدیک کردن خود به طبیعت پیدا می کنند. فیکوس الاستیکا در طبیعت اصلی خود میتواند تا ارتفاع 15 متر رشد کند، اما در داخل خانه ارتفاع چندانی پیدا نکرده و ابعاد کوچکتری دارد. برگهای فیکوس لیراتا در صورت خورده شدن، هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسانها سمی است. این گیاه آپارتمانی برای حیات خود به میزان بالایی از رطوبت نیاز دارد، بههمینعلت نگهداری از آن برای بسیاری از افراد دشوار است. این گونههای گیاهی که اغلب به صورت وحشی و خودرو رشد میکنند، ظرفیت بالایی در تولید گیاهان زینتی دارند که راهکار آن اهلی کردن و تولید به نژادی گیاهان بومی است. علاوه بر این تغییر رنگ گیاه و زرد شدن آن نیز یکی دیگر از نشانه های احتمالی است.

کافی ست کمی هوا سرد شود و رو به سمت سرما برود تا عطر و بوی خوش این گل زیبا شما را سر مست کند. از طرف دیگر، گیاهان خودرا تا زمانی کـه سرما از بین برود، بـه داخل خانه بیاورید. بهتر است گلدان های کوچک سیکلامن را پشت پنجره قرار دهید تا در تمام فصل سرما گلدهی داشته باشند. این کار برای افزایش طول عمر گیاه بسیار موثر است. طول عمر این درخت بهطور متوسط در حدود ۶۰ سال است. همچنین آثار به نمایش گذاشته شده از دورهٔ تاریخی جازموریان که متعلق به دورهٔ هخامنشیان است شامل جامهای سفالین، بشقاب، کوزه، قمقمه و ریتونهای منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ و گاو است. این گل زیبا متعلق به خانواده شیپوری ها است و تا حدود ۲۰۰ سال قبل در زادگاهش یعنی جنگل ها بکر آمازون ظاهر متفاوتی داشت و گل های بزرگتری تولید میکرد. گل های این گیاه به شکل شیپوری و سفید رنگ است. فیلودندرون زانادو نیز از دیگر گیاهان آپارتمانی سمی است که در صورت خورده شدن، برای انسانها و حیوانات خانگی سمی خواهد بود. خیلی از هزینهها در کسب و کارهای خانگی حذف میشوند و مهمتر از همه کل سود برای شما باقی میماند و مجبور نیستید آن را با کسی تقسیم کنید؛ مگر اینکه کارگر یا شریکی داشته باشید.

لازم است ذکر شود که گلهای ایرانی به کشورهای دیگری در جهان نیز صادر شده که از جمله آنها میتوان به انگلستان، هلند، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، استرالیا، امارات متحده عربی، سوئیس، آلمان، چین، فرانسه، ژاپن، ویتنام، عراق و پاکستان اشاره کرد. قیمت تقریبی دستکش بافتنی که در تصویر اول مشاهده می کنید حدود 129 هزار تومان در سایت آمازون است ! اگر بیش از یک بوته یاس بنفش کاشتید، آنها را حداقل 5 فوت (1.5 متر) از هم فاصله دهید تا از ازدحام بیش از حد جلوگیری شود، حتی اگر قصد دارید از آنها به عنوان پرچین برای حفظ حریم خصوصی استفاده کنید. نکته مهم در مورد این گیاه این است که باید نور و رطوبت کافی برای آن حفظ شود تا شاهد رشد خوبی از آن بود. از آنجا که متعلق به منطقه مدیترانه است به نور و دمای کافی نیاز دارد تا رشد مناسبی داشته باشد. درخت زیتون یا همان Olive tree متعلق به منطقه مدیترانه می باشد اما شما می توانید در صورت علاقه مندی، از این گیاه که جز گیاهان خانگی بزرگ در آپارتمان می باشد در فضای خود نیز از آن بهره ببرید. اما اگر به ارتفاع کمتری نیاز دارید می توانید از نوع درخت لیمو کوتاه استفاده کنید.

اگر این گیاه در داخل خانه نگهداری شود، میتواند به ارتفاع 3 متر رسیده و طول برگهای آن نیز به اندازهای حدود 90 سانتیمتر الی 1.2 متر برسد. نخل پرشکوه، یک نخل آپارتمانی جذاب و محبوب است که ضمن داشتن رشدی آرام میتواند به ارتفاع 3 متر برسد. در صورت فراهم بودن نور، آب و خاک مناسب ارتفاع این گیاه در محیط باز به 15 متر هم می رسد. این گیاه برای رشد به نور، خاک، رطوبت، هوا و فضای زیاد نیاز دارد که در صورت کمبود هر یک از این موارد، گیاه رشد مناسبی نخواهد داشت و مانند علف رشد می کند. از آنجا که کروتون یک گیاه گرمسیری است بنابراین به نور، آب و حرارت مناسب نیاز دارد تا رشد مناسبی داشته باشد. این گیاه مناسب مناطق گرمسیری و یا نیمه گرمسیری می باشد که به همین دلیل نیاز به حرارت بالا دارد. تنظیم درجه حرارت در گل­خانه­ها شرط اولیه برای رشد و نمو بسیاری از گیاهان است. یک گلخانه میتواند در هراندازهای ساخته شود اما کوچکترین گلخانهای که میتوان در نظر گرفت چیزی در حدود ۲۰۰ فوت مربع است (۱۸٫۴ متر مربع). یک پرنده بهشتی در داخل خانه میتواند به ارتفاع 1.8 الی 2 متر رسیده و پهنایی حدود 1.2 متر پیدا کند.

پولیشیاس فابیان Polyscias Fabian با وجود ساقهی تنومند و برگهای پنکیکی شکل خود که به رنگ سبز تیره با سایهای از رنگ بنفش هستند، زیبایی پرصلابتی را نمایان میسازد که آن را مناسب فضاهای لوکس و مجلل ساخته است. گلهای لوروپتالوم را در مکانی روشن و آفتابی بکارید که در طول روز سایهای جزئی دارد. هنگامی که در یک روز سرد نصب شود میبایست آن را محکم کشید و در روز گرم کمتر کشیده شود با در هوای سرد منقبض و پاره نگردد. بههمیندلیل، مشابه این گیاه معروف ترین گیاهان زینتی کمتر وجود دارد. بنابراین نگرانی در مورد جای مناسب برای نگهداری از آن وجود ندارد. طبق تعریف، گیاهان آبدار گیاهانی مقاوم در برابر خشکسالی هستند که در آنها برگ، ساقه یا ریشهها با توسعه بافت ذخیرهکننده آب، گوشتیتر از معمول میشوند.

درواقع در همین ابتدا باید به شما بگوییم که گیاه مانسترا که یکی از جذاب ترین گیاهان خانگی بزرگ به شمار می رود؛ که با نام برگ انجیری در ایران معروف شده است، به اشتباه در میان ایرانیان به این گیاه نسبت داده شده است. این گل خوش عطر و رنگ با برگ های خزان کننده ی خود جلوه ای زیبا به ویلای شما در تمام فصل های سال خواهد داد. ما نیز پیش تر در فراترز در مقاله ای جامع به انواع مهم ترین گیاهان زینتی آپارتمانی پرداخته ایم که می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع گیاهان آپارتمانی زینتی به این مقاله مراجعه نمایید. شما می توانید پیچ امین الدوله را از سر دیوارهای ویلا یا از روی سایبان و آلاچیق آویزان نمایید و جلوه ای زیبا در ویلای خود ایجاد کنید. در ادامه قصد داریم تعدادی از مناسب ترین گیاهان زینتی برای کاشت در محوطه ویلا را بررسی کنیم بنابراین تا انتها همراه ما باشید. لیاک ها می توانند زنبورها، پرندگان، پروانه ها و سایر گرده افشان ها را به باغ شما جذب کنند.

سانسوریا علاوه بر تولید اکسیژن در شب، برخی آلایندههای هوا را نیز جذب میکند. در صورتی که تاریک باشد گیاه رشد علفی میکند و بیش از اندازه دراز میشود. استفاده بیش از حد از گیلاس زمینی باعث دلدرد یا مشکلات گوارشی میشود. در برخی از بنفشه ها، یک جهش اتفاقی میتواند باعث تغییر ظاهری در گلهای یک ساقه گل دهنده شود. این گیاه میتواند بیتوجهی و نور کم را بهخوبی تحمل کند، اما در صورت خورده شدن برای گربهها، سگها و انسانها سمی است و میتواند التهابات پوستی و عوارض گوارشی در پی داشته باشد. گل پامچال معمولی، گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده Primulaceae، بومی غرب و جنوب اروپا، شمال غرب آفریقا و بخش هایی از جنوب غربی آسیا است.

خانه های با صفای قدیمی را به یاد بیاورید که عطر گل های همیشه بهار و نرگس در سرتا سر خانه می پیچید و درختان تنومند باغچه هر سال میوه های درشت و آبدار خود را نصیب اهالی خانه می کردند. نمونه اش ساخت و ساز ویلاهای با صفا با چشم اندازهای بی نظیر در شمال است که در سر تا سر محوطه اش شاهد گیاهان زینتی و همیشه سبزی هستیم که به نمای ویلا صفا بخشیده و ما را به یاد خانه های با صفای قدیمی می اندازد. پس همین امروز برای بازسازی، نوسازی و به طور کل زیباسازی ویلا و آپارتمان کوچک یا بزرگ خود با فراترز تماس بگیرید تا بهترین و با کیفیت ترین طراحی، نظارت و اجرا را دریافت نمایید. علاوه بر این باعث بهبود کیفیت هوای محیط خانه شما نیز خواهند شد. هر گاه برگ های قسمت پایینی گیاه، زیبایی خود را از دست دادند، متوجه خواهید شد که گیاه شما نیاز به خرید کود گیاهان آپارتمانی دارد و باید به آن رسیدگی شود. در صورت ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه، رشد آن تا 4 متر نیز افزایش می یابد. از آنجایی که یک بستر خوب مدیریت شده از گیاه، پوششی از شاخ و برگ های خفه کننده ایجاد می کند، به خوبی با سایر گیاهان مطلوب شریک نمی شود.

اما از نام آن که بگذریم، اگر شما از طرفداران سرسبزی زیاد در فضای داخلی در حد یک جنگل هستید، این گیاه مناسب شماست. فیکوس لیراتا اگر شرایط برای رشد آن بهخوبی مهیا باشد، میتواند به نهایت رشد خود برسد و به درختی بالغ تبدیل شود. ضمن اینکه این نکته را نیز درنظر داشته باشید که فیکوس الاستیکا در صورت خورده شدن توسط گربهها، سگها یا انسانها سمیت کمی خواهد داشت. یعنی علی رغم اینکه شما در اقلیم گرم و خشک زندگی نمی کنید اما می توانید از میوه های خوشمزه، خانگی و تازه آن نیز استفاده کنید. می توانید استعدادهای خوب را تشخیص دهید؟ این زیبایی گیاه شناسان را بر آن داشت که شکل بونسای این گیاه را پرورش دهند. همچنین این گیاه بسیار حساس است و باید در نگهداری آن مراقبت های لازم را به عمل آورد تا در نتیجه گیاه کروتون، زیبایی منزل شما را متحول کند. از دیگر گل های زینتی زیبایی که می توان در ویلا کاشت اقاقیا می باشد.

دراسینا مارگیناتا Dracaena marginata از گیاهان خانگی بزرگ و مقاوم در فضای آپارتمانی است که دارای 40 گونه متنوع می باشد. فیکوس لیراتا یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی و جز گیاهان پهن برگ خانگی است که میتواند نمای هر محیطی را در یک چشم به هم زدن ارتقا دهد. بهعنوان یکی از گیاهان پهن برگ آپارتمانی اندازه فیکوس لیراتا بهعلت کاشته شدن در گلدان و هرس شدن کوچکتر از حالت عادی خواهد بود. همچنین از نکات مهم نگهداری فیکوس لیراتا این است که این گیاه را باید تا حد امکان ثابت نگهداشت و نباید به صورت مداوم آن را تکان داد. اما ظاهر یکی از آن مدلهای گران قیمت فیلودندرون ابلق که با ارزش 8.150 دلار به فروش میرسد، متفاوت بودن رنگ برگ در هر نیمه است. بعضی از مدلهای برگ انجیری ابلق طرح و رنگی شبیه به پوتوس طلایی دارند؛ اما برخی از مدلهای آن، لکههای بزرگ سفید دارند.

و دیگر گل های آپارتمانی لوکس … این گیاه با نام انگلیسی Rubber tree که زادگاهش کشورهای شرق آسیا یعنی مالزی و هند می باشد از معروف ترین و قدیمی ترین گیاهان آپارتمانی می باشد که در اکثر خانه ها از آن نگهداری می شود. گیاه یوکا یا با نام انگلیسی Yucca plant متعلق به کشورهای آمریکای مرکزی همچون مکزیک و السالوادور می باشند. درخت لیمو یا Lemon tree که متعلق به مناطق گرمسیری و آسیایی است، یک درخت زیبا و زینتی آپارتمانی به شمار می رود که اتفاقا کاربردی نیز می باشد. نام دیگر از دسته گیاهان خانگی بزرگ گیاه پرنده بهشتی یا Bird of paradise می باشد که متعلق به طبیعت قاره آفریقا می باشد و طبیعتی گرمسیری دارد. مثل سایر گیاهان لیست گیاهان پهن برگ خانگی برگهای آلوکازیا آمازونیکا نیز بزرگ است و اینبار با رگههایی از سفید و سبز روشن تزئین شده است.

این بوته ی همیشه سبز قادر است با پیچ و تاب هایی زیبا و دلفریب تا ارتفاع ده متر رشد کند بنابراین بهترین انتخاب برای قسمت هایی از ویلا می باشد که قصد دارید آن قسمت ها را با استفاده از گل های زینتی پوشش دهید. هزینه دستگاههای روغنگیری خیلی بالا نیست و شاید با چند ده میلیون تومان بتوان یکی از آنها را خریداری کرد. «محبوبترین گلها در بازار ۵۰۰ میلیون دلاری گل ایران کدام اند؟ فیلودندرون گلوریوزوم بسیار کمیاب است و احتمالا نمیتوانید آن را در فروشگاه گیاهان محلی خود پیدا کنید. برگهای این گیاه از گیاهان خانگی پهن برگ میتوانند تا 90 سانتیمتر رشد کند؛ البته میزان رشد برگها کاملا به گونه گیاه وابسته است. خبر خوش در مورد این گزینه از لیست گیاهان پهن برگ آپارتمانی این است که درخت موز برای حیوانات خانگی امن و بیخطر است! لیلی صلح برای تصفیه هوای آپارتمان و از بین بردن سمومی همچون بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن و زایلن مفید است. دراسنا بلالی جز گیاهان خانگی بزرگ و نیز تصفیه کننده هوا در فضای داخلی عمل می کند؛ از این رو در اکثر فضاهای داخلی همچون مسکونی، اداری و تجاری می توان گونه ای از آن را مشاهده کرد.