پیتر باتون گزارش مجلس اعیان را “فرصتی از دست رفته برای باغبانی بریتانیا” می‌بیند.

به گفته پیتر باتن (رئیس سابق سازمان بین‌المللی حقوق انواع گیاهان UPOV)، گزارش مجلس اعیان در نوامبر گذشته در مورد چالش‌های پیش روی بخش باغبانی و واکنش اخیر دولت «فرصتی از دست رفته برای تقویت تحقیقات و دسترسی به نوآوری‌های ژنتیکی ضروری برای بریتانیا است. تولیدکنندگان و مشتریان آنها.”

او دریافت که «قابل درک» بود که این گزارش بر روی مسائل کوتاه‌مدت تأثیرگذار بر بخش باغبانی، مانند در دسترس بودن نیروی کار، هزینه‌های انرژی، و عدالت در زنجیره تأمین تمرکز داشت. با این حال، او استدلال می‌کند که «برای گزارشی با عنوان «کاشت دانه‌ها»، قابل توجه است که چقدر در گزارش به اهمیت بذر، اصلاح نباتات و نوآوری‌های ژنتیکی توجه شده است، زیرا این موارد در رسانه‌ها کاملاً حیاتی خواهند بود. درازمدت برای یک صنعت باغبانی رقابتی و پایدار در بریتانیا. از 167 نتیجه گیری و توصیه گزارش، تنها دو مورد مربوط به “بذر” است که همه محصولات باغی از آن تولید می شوند.”

«از قضا، تقریباً تمام 165 نتیجه‌گیری و توصیه‌های دیگر به این فرض بستگی دارد که تولیدکنندگان به بذر و مواد کاشت اصلاح‌شده‌ای که برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان نیاز دارند دسترسی خواهند داشت. بنابراین جای تعجب است که در گزارش این محصول هیچ اشاره‌ای نشده است. او می افزاید: «تهدیدات وجودی که در حال حاضر با پرورش دهندگان سبزیجات، میوه ها و گیاهان زینتی و تأمین کنندگان بذر در بریتانیا مواجه هستند، به ویژه در سناریوی پس از برگزیت».


پیتر باتن، رئیس سابق رئیس سابق UPOV

در وب سایت علم برای کشاورزی پایدار (SSA)، آقای باتن تاکید می کند که از زمان خروج از اتحادیه اروپا، بخش اصلاح نباتات و بذر در بریتانیا با چالش هایی روبرو بوده است. او مثال‌هایی مانند افزایش هزینه‌ها و تاخیرهای ثبت رقم، مشکلات انتقال بذر و مواد اصلاحی به و از اروپا تحت ترتیبات جدید بهداشت گیاهی، و عدم اطمینان در مورد از بین رفتن احتمالی محصولات تیمار بذر را ذکر می‌کند.

به نظر او، اگر این فشارها کنترل نشود، پیامدهای مخربی برای دسترسی آتی تولیدکنندگان بریتانیایی به نوآوری ژنتیکی خواهد داشت. او فکر می کند که در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و نیاز به سازگاری با تغییرات فصلی، شرایط شدید آب و هوایی، خشکسالی و سیل، استرس گرمایی، و چالش های جدید بیماری ها و آفات حشرات، حیاتی تر می شود.

با نگاهی فراتر از چالش‌های فوری پس از برگزیت، آقای باتن همچنین فرصت‌های جدیدی را برای باغبانی بریتانیا برجسته می‌کند. او معتقد است که بهبود هماهنگی تحقیقات، نوآوری بین صنعت، دانشگاه و دولت، و ایجاد خوشه‌های موجود برای توسعه مقیاس و انبوه، و همچنین استفاده مؤثرتر از IP، می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا ارزش ایجاد کنند و به دست آورند.

او به نمونه‌های بین‌المللی IP اشاره می‌کند که برای جلب ارزش برای پرورش‌دهندگان و تأمین مالی پایدارتر تحقیقات باغبانی آینده استفاده می‌شود. او بخش گیلاس شیرین کانادا را مثال می‌زند. او ادعا می کند که انواع جدید این بخش را به یک صنعت چند میلیون دلاری تبدیل کرده است، در حالی که قانون Bayh-Dole در سال 1980 در ایالات متحده، نوآوری در بخش باغبانی را تحریک می کند – با امکان داشتن دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی غیرانتفاعی و کسب و کارهای کوچک. IP، حفاظت و تجاری سازی اختراعات با بودجه دولتی، تشویق مشارکت بیشتر در انتقال فناوری از آزمایشگاه به بازار (از جمله از طریق مشارکت عمومی و خصوصی).

آقای باتن همچنین سیب های Pink Lady® را به عنوان مثالی از نحوه استفاده از IP برای بهره مندی از پرورش دهندگان، پرورش دهندگان و مصرف کنندگان در بخش باغبانی ذکر کرد: “قیمت سیب های Pink Lady که از انواع توسعه یافته در استرالیا منشاء می گیرد، به طور قابل توجهی بالاتر است. نسبت به انواع قدیمی‌تر مانند گلدن دلیشز. مصرف‌کنندگان در انتخاب گزینه ارزان‌تر آزادند، اما اگر بانوی صورتی را انتخاب می‌کنند، به این دلیل است که کیفیت حاصل از سرمایه‌گذاری در تحقیق و نوآوری را ترجیح می‌دهند. نکته مهم، بازدهی برای تولیدکنندگان صورتی است. سیب های لیدی به طور کلی به طور قابل توجهی بالاتر از انواع غیر محافظت شده هستند – یک برد-برد-برد برای پرورش دهندگان، پرورش دهندگان و مصرف کنندگان.

در نهایت، آقای باتن تأکید می‌کند که اصلاحات می‌تواند طرح‌های حقوق پرورش دهندگان گیاهی و فهرست ملی بریتانیا را «به صرفه‌تر» و «کارآمدتر» کند. او این بیانیه را با مکانیسم‌های همکاری که در سیستم بین‌المللی UPOV وجود دارد، هم از نظر آزمایش انواع و هم از نظر سیستم‌های پیشرفته فناوری اطلاعات، نشان می‌دهد. او هشدار می‌دهد که بدون رویکرد «پیش‌روانه‌تر»، وضعیت موجود می‌تواند منجر به در دسترس بودن واریته‌های کمتر یا کندتر برای تولیدکنندگان بریتانیایی شود (به دلیل افزایش هزینه‌های ثبت نام و بازار نسبتاً کوچک بریتانیا).

مقاله پیتر باتون با عنوان: تمرکز بر ژنتیک و IP مورد نیاز برای تقویت بخش باغبانی بریتانیا در وب سایت SSA موجود است.

برای اطلاعات بیشتر:
علم برای کشاورزی پایدار
[email protected]
www.scienceforsustainableagriculture.com

منبع