چگونه مدل پاور کامپیوتر را بفهمیم ؟ مجله بانی نو

از آنجا که این قطعه در کامپیوتر شما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، باید مدل مناسبی را از برند خوب و قابل اعتمادی تهیه کنید تا نتیجه مطلوبی را در پی داشته باشد. از جمله این برند ها کولر مستر (Cooler Master)، دیپ کول (DeepCool)، ترمالتیک (Thermaltake) و کمپانی ایرانی گرین (Green) هستند. این برندها، محصولاتی خوب و با کیفیتی تولید می کنند که می توانید در فروشگاه بروزکالا از تمامی این محصولات دیدن فرمایید. البته این را فراموش نکنید که شما برای خرید هر وسیله ای باید کمی دست به جیب شوید. برای خرید پاور نیز اگر کمتر به قیمت گاور بپردازید، گزینه های مناسب  تری پیدا خواهید کرد.

  • در واقع همین توان است که برای تامین انرژی که سیستم به آن نیاز دارد، نقش مهمی را ایفا می کند که به دو شکل توان واقعی یا Real و توان حداکثر یا Peak بر آن ثبت خواهد شد.
  • اکنون که با ساختار کلی‌های مربوط به تغییر ولتاژ در پاور آشنا شدید، اجازه دهید ببینیم نحوه تغییر ولتاژ در این بخش‌ها چگونه است.
  • دانستن فرم‌فاکتورهای رایج می‌تواند به شما در انتخاب منبع تغذیه مورد نیازتان کمک کند.
  • ضمنا در پاورهای ماژولار و البته تعدادی از پاورهای نیمه‌ماژولار امکان نصب کابل 12VHPWR نیز وجود دارد که همانطور که قبلا گفتیم وظیفه‌اش تامین توان مورد نیاز کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند GeForce RTX 4090 است.
  • فرم فکتورهای دیگری هم برای پاورها ایجاد شده است که برخی از آن‌ها مختص کیس‌های کوچک‌تر و برخی دیگر مختص کیس‌های برندهای خاص هستند؛ زیرا پاورهای دارای اندازه استاندارد در برخی از کیس‌ها قرار نمی‌گیرند.

وظایف قسمت‌های فرعی به تمام فرآیندهای لازم برای تأمین قطعات مختلف بعد از تغییر جریان برق ورودی مربوط می‌شود. این برند را حداقل در بازار ایران، بیشتر با حافظه‌های رمش می‌شناسند ولی باید بگوییم در زمینه تولید پاور نیز فعالیت دارد و اتفاقا پاورهایش هم جزء پاورهای خوب بازار به شمار می‌آیند. پاورهای Corsair در پنج سری تولید شده‌اند که عبارتند از سری CX، سری RM، سری HX،‌ سری SF و سری AX. پاورهای سری CX برای سیستم‌های معمولی ساخته شده‌اند و دارای استاندارد 80 PLUS برنزی‌اند.

پاور ایسوس مدل ASUS ROG STRIX 850W Gold Aura Edition Full Modular

پاورهای ایسوس با نام شاخص TUF مناسب سیستم‌های گیمینگ اقتصادی و پاورهای این شرکت با نام شاخص ROG مخصوص سیستم‌های گیمینگ رده‌بالا بوده و معمولا هم کیفیت و توان بالایی دارند. توان پاورهای ROG ایسوس از 750 وات به بالاست و حتی این میزان در برخی از آنها به 1600 وات هم می‌رسد. این پاورها بعضا دارای نورپردازی مخصوص گیمینگ نیز بوده و معمولا هم ماژولار هستند. به دلیل آنچه در بالا گفتیم در پاورها کابلی به نام کابل PCI-E نیز وجود دارد که توان مورد نیاز کارت گرافیک را تامین می‌کند. این کابل نه به مادربورد بلکه مستقیما به خود کارت گرافیک متصل می‌شود و دارای نوع شش پینی و هشت پینی است. کارت‌های گرافیکی که خیلی قوی باشند دارای کانکتور هشت پینی‌اند در حالی که در کارت‌های گرافیک نسبتا قوی که به توان خیلی زیادی نیاز ندارد این کانکتور، شش پینی است.

Power MSI MAG A650GF پاور ام اس آی

حال که اهمیت این قطعه و کار کوچک اما مهمی که انجام می دهد را فهمیدید، با ویژگی های مهمی که باید در هنگام خرید پاور به آن توجه کنید؛ آشنا می شوید. اولین نکته ای که در خرید پاور خوب باید به آن توجه کنید ولتاژ ورودی به پاور است. این ولتاژ میزان حداکثر ولتاژی است که این قطعه باید از درگاه ورودی خود یعنی پریز برقی که به آن متصل است، دریافت کند گفته می شود. اگر شما در ایران هستید می دانید که ولتاژ برق در ایران عدد 250 ولت است؛ پس پاوری که شما باید خریداری کنید باید توانایی دریافت این ولتاژ ورودی را داشته باشد.

یک روش دیگر برای بررسی مدل پاور کامپیوتر باز کردن پنل کناری شاسی به صورت دستی است. اگر کامپیوتر مونتاژ داشته باشد ، اطلاع از منبع تغذیه رایانه شخصی آسان است ، اما با این وجود ، برخی منابع تغذیه وجود دارند که در مورد قدرت آنها در فونت‌های بزرگ ذکر نشده است. مطابق با استاندارد، تشعشعات مغناطیسی که از داخل منبع تغذیه به بیرون و بالعکس در جریان است، باعث بروز مشکل در کارکرد منبع تغذیه و نیز سایر وسایل الکترونیکی مجاور آن نگردد. در حدود تعیین شده در استاندارد، هارمونیک های فرکانس خروجی توسط مدار PWM تصحیح شود، که این امر باعث افزایش راندمان منبع تغذیه و کاهش مصرف انرژی می گردد.