اطمینان از غلظت مناسب کود در کشت گلخانه ای

سوال رایجی که هنگام عیب یابی مشکل محصول از کشاورزان پرسیده می شود این است که “با چه کود می دهید؟” و “در چه غلظتی استفاده می شود؟” پرورش دهندگان گلخانه اغلب می دانند که در چه مقدار ppm (قسمت در میلیون) نیتروژن (نیتروژن) کود می دهند زیرا کود خود را مطابق نمودار روی کیسه کود مخلوط می کنند. خطای انسانی و مشکلات مربوط به انژکتورهای کود می تواند تمرکز را تحت تاثیر قرار دهد و یک پرورش دهنده ممکن است به سطحی که انتظار دارد کود دهی نکند. اما چگونه پرورش دهندگان می توانند مطمئن شوند که غلظت کود اعمال شده به محصول با غلظت مورد نظر یکسان است؟ توسعه دانشگاه ایالتی میشیگان توصیه می کند که EC (رسانایی الکتریکی) محلول آبیاری را برای کمک به تعیین ppm واقعی N در آب آبیاری محصول بررسی کنید.

عیب یابی تمرکز نادرست
علاوه بر بررسی انژکتور برای مشکلات مکانیکی، نکات دیگری برای اطمینان از غلظت صحیح کود عبارتند از:

  • محلول غلیظ استوک را با آب گرم مخلوط کنید تا از حل شدن کامل کود مطمئن شوید.
  • محلول استوک را با غلظتی بالاتر از حلالیت ذکر شده روی برچسب (جدول 1) درست نکنید.
  • مخزن انبار را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که حجم آن دقیقاً با اونس مخلوط در هر گالن کود مطابقت دارد.
  • کود را با غلظت مناسب برای EC هدف و نسبت تزریق کننده ذکر شده روی برچسب مخلوط کنید. هر کود برای دستیابی به ppm N مورد نظر به اونس در هر گالن نیاز دارد. از برچسب کود دیگری برای محاسبه غلظت دیگری استفاده نکنید.

جدول 1. برچسب تجاری کود محلول در آب، مقدار کود خشک (اونس) را برای افزودن به هر گالن آب برای ایجاد محلول غلیظ و مقدار EC برای ppm N مشخص را ارائه می دهد. توجه: EC فهرست شده از محلول رقیق شده پس از تزریق کود در آب شفاف

نحوه بررسی غلظت کود
یک کود محلول در آب با کیفیت بالا نموداری را ارائه می دهد که مقدار EC را به ppm N مربوطه نشان می دهد (جدول 1). به عنوان مثال، در جدول 1، هنگامی که در 100 پی پی ام نیتروژن مخلوط شود، این کود دارای مقدار EC 0.64 mmhos خواهد بود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این EC محلول ذخیره غلیظ نیست، بلکه EC محلول رقیق شده پس از تزریق کود به آب شفاف است. این مقادیر درج شده در کیسه، مقادیر EC زمانی هستند که کود به آب خالص اضافه می شود. از آنجایی که اکثر تولیدکنندگان با آب شهری یا چاه آبیاری می کنند (نه آبی که با اسمز معکوس یا آب مقطر تصفیه شده است)، باید قبل از افزودن کود، ارزش EC آب آبیاری را در نظر بگیرند.

اگرچه نمودار جدول 1 به طور خاص 0.48 mmhos را فهرست نکرده است، اما پرورش دهندگان می توانند تعیین کنند که با غلظت N 75 ppm مطابقت دارد زیرا 0.48 در نیمه راه بین 0.32 و 0.64 است. هنگام کالیبره کردن انژکتورها، اطمینان حاصل کنید که EC در انتهای شلنگ (آب به اضافه کود) برابر با EC آب شفاف به اضافه EC برای میزان N هدف شما از کیسه است.

برای آزمایش EC آب آبیاری بدون کود، یک سطل 5 گالنی را با همان آبی که برای رقیق کردن کود استفاده می شود پر کنید و مقدار EC آن را اندازه گیری کنید. این عدد را بگیرید و از مقدار EC که از “انتهای شلنگ” (آب آبیاری با کود) خارج می شود کم کنید و آن را با نمودار روی کیسه کود مقایسه کنید.

منبع: canr.msu.edu



منبع

به عنوان مثال، فرض کنید آب آبیاری یک پرورش دهنده با کود دارای EC 0.78 mmhos و آب آبیاری بدون کود آنها دارای ارزش EC 0.3 mmhos است. در این حالت، آنها در واقع تقریباً 75 پی پی ام کود می دهند (78/0 EC آبیاری با کود – 0/3 EC آبیاری بدون کود = 0/48 EC کود در آب آبیاری).

اگر تولیدکنندگان خطای انسانی را رد کرده باشند، انژکتور می تواند مقصر باشد. دستورالعمل های سازنده را برای تمیز کردن و نگهداری منظم انژکتور و همچنین ذخیره سازی در صورت عدم استفاده، دنبال کنید. به یاد داشته باشید، استفاده از کود بدون فیلتر از طریق انژکتور می تواند باعث گرفتگی یا چسبندگی آن شود.