گیاهان تحت استرس «فریاد می‌زنند» و به نظر می‌رسد که حباب بیرون زده است

یک مطالعه نشان می‌دهد که گیاهان وقتی از آب محروم می‌شوند یا با قیچی بریده می‌شوند، انبوهی از «فریاد» استاکاتو منتشر می‌کنند که فرکانس آن‌قدر زیاد است که انسان قادر به شنیدن آن نیست. وقتی این صداهای ناشی از استرس در محدوده‌ای پایین می‌آیند که گوش‌های انسان می‌توانند آن را تشخیص دهند، مانند کسی که با عصبانیت در حال رقصیدن روی زمینی از حباب است.

تحقیقات گذشته نشان داد که گیاهان تحت تنش خشکی تحت فرآیندی به نام کاویتاسیون (که در آن حباب‌های هوا تشکیل می‌شوند و در داخل بافت عروقی گیاه فرو می‌ریزند) انجام می‌شوند که صدایی از صدا ایجاد می‌کند که با دستگاه‌های ضبط متصل به گیاه قابل تشخیص است (در برگه جدید باز می‌شود). نویسندگان در Cell نوشتند، اما مشخص نبود که آیا چنین صداهایی از راه دور شنیده می شود یا خیر.

محققان پنجشنبه (30 مارس) در مجله Cell گزارش دادند، اگرچه انسان ها نمی توانند این صداهای اولتراسونیک را بدون کمک فناوری بشنوند، پستانداران مختلف، حشرات و حتی گیاهان دیگر ممکن است بتوانند این صداها را در طبیعت تشخیص دهند و به آنها پاسخ دهند. (همان محققان برای اولین بار کشف گیاهی خود را در سال 2019 در پایگاه داده پیش چاپ bioRxiv به اشتراک گذاشتند، اما این کار اکنون مورد بازبینی همتایان قرار گرفته است.)

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که در آینده، انسان‌ها می‌توانند از دستگاه‌های ضبط و هوش مصنوعی (AI) برای نظارت بر محصولات از نظر علائم کم‌آبی یا بیماری استفاده کنند.

تحقیق کامل را اینجا بیابید.



منبع

بیشتر در livescience.com بخوانید

محققان به اشتراک گذاشتند: “ابتدا گیاهان را در یک جعبه صوتی ضبط کردیم و الگوریتم های یادگیری ماشینی را برای طبقه بندی صداهای ضبط شده توسعه دادیم. سپس سیستم را در گلخانه در حالی که پارامترهای فیزیولوژیکی گیاهان ضبط شده را زیر نظر داشتیم، آزمایش کردیم.” ما گیاهان گوجه‌فرنگی و تنباکو را تحت تیمارهای مختلف ثبت کردیم – تنش خشکی، برش (قبل از ثبت کردن ساقه) و شاهد، در یک جعبه جدا شده از نظر صوتی.

محققان بر روی محدوده صدای اولتراسونیک (20 تا 150 کیلوهرتز) تمرکز کردند و دریافتند که گیاهان صداها را منتشر می کنند و گیاهان تحت استرس – هم گیاهان تحت تنش خشکی و هم گیاهان قطع شده به طور قابل توجهی صداهای بیشتری نسبت به گیاهان هر یک از گروه های کنترل منتشر می کنند.