گل‌کاری اکوادور در میان چالش‌های بین‌المللی رشد می‌کند

به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گل در آمریکای لاتین، بخش گل و گیاه اکوادور نقش مهمی در بازار بین المللی گل ایفا می کند. این کشور که در شمال غربی آمریکای لاتین واقع شده است، جغرافیا، آب و هوای متنوع و خاک حاصلخیز شرایط مطلوبی را برای رشد گل فراهم می کند. به خصوص در سیرا، ارتفاعات آند اکوادور. از آنجایی که عرصه بین المللی یک قلمرو پویا است، صادرات بین المللی در معرض تحولات مختلف سیاسی-اقتصادی بین المللی و چالش های همراه آن است. برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بخش در این زمینه همیشه در حال توسعه، معاونت توسعه صادرات (پرو اکوادور) از سهامداران گل‌کاری در جهت افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بخش حمایت می‌کند. این مقاله در مورد توسعه صنعت و چالش‌های فعلی آن و همچنین راه‌هایی که Pro Ecuador از بخش گل‌کاری اکوادور حمایت می‌کند، توضیح می‌دهد.


پرو اکوادور در IFTF 2023 در ویف هویزن، هلند

بخش گلکاری اکوادور به طور خلاصه
به گزارش پرو اکوادور، کشت گل در اکوادور در دهه 1970 با کشت گل های استوایی، گل های تابستانی و گل رز آغاز شد. دهه 1980 شاهد رشد تولید، آغاز صادرات گل و گیاه و تأسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل (اکسپو فلورس) در سال 1984 بود. دهه 1990 با پیشرفت‌های زیرساختی، لجستیکی و فناوری مشخص شد. در حدود سال 2000، تعداد مزارع از 30 به 350 افزایش یافته بود. امروزه، بخش گل و گیاه یکی از بزرگترین بخش های اکوادور است: طبق داده های ارائه شده توسط Pro Ecuador، این بخش ششمین بخش بزرگ کشور است زیرا 600 شرکت گل و 300000 شغل در سیرا ایجاد می کند. منطقه بر اساس آمار بانک مرکزی اکوادور، حجم صادرات از 849 میلیون دلار در سال 2018 به 1008 میلیون دلار در سال 2023 افزایش یافته است. خوان کارلوس یپز فرانسه، مشاور-رئیس بازرگانی در پرو اکوادور می گوید: روند به گونه ای ادامه می یابد که رشد آن تصاعدی است و صادرات از سال 2022 فراتر می رود.


نموداری از حجم صادرات اکوادور که توسط Pro Ecuador به اشتراک گذاشته شده است

چالش های صادرات بین المللی
خوان کارلوس یپز تاکید می کند که صادرات باغبانی اکوادور در حال حاضر با چالش های سیاسی و اقتصادی بین المللی مواجه است. او می‌گوید: «در دو سال گذشته، صادرات به بازارهای اصلی اکوادور، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه، با چند تحول بین‌المللی به چالش کشیده شده است. برای مثال، نرخ تورم بالا در ایالات متحده و اروپا منجر به کاهش مصرف گل در آن بازارها، علاوه بر این، میزان صادرات به روسیه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته است، همچنین حمل و نقل دریایی گران شده است و کمبود سرویس کانتینری بر عرضه پروازهای باری فشار وارد می کند. و قیمت بلیط هواپیما، اگرچه عرضه از پایان سال 2022 در حال تثبیت بوده است. علاوه بر این، این بخش با هزینه های تولید و نیروی کار بالاتر و عدم اطمینان ناشی از آن تغییرات و روندها در بازار جهانی مواجه است.”

وی می افزاید: تنوع بازارهای صادراتی اکوادور باعث شد تا صادرات به طور کامل تحت تاثیر چالش های ذکر شده قرار نگیرد، اگرچه صادرات به بازارهای سنتی گل کاهش یافت، اما تولیدکنندگان و صادرکنندگان توجه خود را به کشورهای دیگر از جمله قزاقستان، هلند، ایتالیا معطوف کردند. کانادا، اسپانیا، شیلی، آلمان و قطر. فقدان خدمات حمل و نقل با تلاش انجمن پرورش گل Expoflores برای حفظ تقاضای محموله به حداقل رسید.


نمایش گل های اکوادوری در IFTF 2023 در ویف هویزن، هلند

نقش پرو اکوادور
Pro Ecuador به دنبال حمایت از بخش گل‌کاری اکوادور با “ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی، ارائه آموزش، مشاوره و خدمات کمک فنی به صادرکنندگان و اتحادیه‌ها یا انجمن‌ها” است. به عنوان بخشی از این مأموریت، از طریق اداره توسعه صادرات و دفاتر بازرگانی خارج از کشور در رویدادهای ترویج تجارت بین المللی شرکت می کند. نمونه هایی از چنین رویدادهایی عبارتند از: ماموریت های تجاری، رویدادهای شبکه ای مانند کسب و کار Matchmaking اکوادور 2023 و نمایشگاه های تجاری بین المللی. به عنوان مثال، در اکتبر 2023، 12 پرورش دهنده گل اکوادوری در نمایشگاه بین المللی گل و گیاه (IFTF) در آمستردام به دنبال همکاری بین پرو اکوادور و میز ترویج واردات (IPD)، یک ابتکار برای ترویج واردات در آلمان، شرکت کردند. علاوه بر این، Pro Ecuador فعالیت های بین نهادی را با نهادهایی مانند وزارت کشاورزی و دام (MAG) و آژانس تنظیم و کنترل بهداشت گیاهان و حیوانات (Agrocalidad) بیان می کند.


پرورش دهندگان گل اکوادوری در IFTF 2023 در Vijfhuizen، هلند

برای اطلاعات بیشتر:
خوان کارلوس یپز فرانکو
پرواکوادور
ایمیل: [email protected]
www.proecuador.gob.ec

منبع