کشاورزی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | gold-flower

حاصل خیزی خاک های لوم در حالت مطلوب و مناسبی است به همین علت حضور میزان بالای شن تخلخل خاک را بالا می برد. به دلیل اینکه توانایی لازم برای حفظ رطوبت و مواد مغذی را در درون خود دارد و تعادلی از هر سه نوع مواد خاک یعنی ماسه ، رس و سیلت را دارا است. این نوع از خاک ها دارای مقدار زیادی شن و ماسه هستند و از نظر دارا بودن مواد معدنی و آلی بسیار ضعیف هستند که برای اصلاح این نوع خاک ها می توانید از خاک رس ، کود آلی و خاک برگ استفاده کنید. واقعیت آن است که صرف وجود عناصر مورد نیاز گیاه در خاک الزاماً به معنای امکان جذب آنها توسط ریشه نمی باشد.

http://ahwaz-music.irنتایج مندرج در گزارش آزمایشگاه را کارشناسان کشاورزی و زراعت تفسیر مینمایند. اگر قبلا گیاهی در زمین کشت نشده باشد نتیجه تفسیر این خواهد بود که چه گیاهانی برای کشت در زمین مناسب هستند. اگر قبلا گیاهی کاشته شده باشد یا کارفرمایان به دنبال کاشت گیاه خاصی باشند تفسیر آزمایش این خواهد بود که با توجه به نیاز کودی آن گیاه، افزودن چه کودی در چه دوره زمانی مناسب خواهد بود. میزان آهن مورد نیاز در خاک بستگی به نوع گیاهی که کشت شده و روش کاشت متفاوت است اما بهتر است میزان آهن موجود در خاک بین بازه ۱۰ تا ۱۵ ppm باشد.

قبل از همه ریشه گیاهان، باکتری‌ها، قارچها، کرم‌ها و بالاخره حلزون‌ها در این تغییرات شرکت دارند. بخش آلی خاک را به دو جزء عمده می توان تقسیم نمود؛ بافت های گیاهی و حیوانی. 1- نوع خاک مشخص شده و گیاهان مناسب جهت کشت تعیین میشوند. کمبود این عنصر پیچیدگی و کم شدن رشد سرشاخه ها را پدید می آورد و موجب افزایش بافت چوب پنبه ای در گیاهان می شود. علائم کمبود آن در گیاه به شکل کلروز رگبرگ ها و کاهش رشد شاخه های جوان ظاهر میشود. اگر میزان آهن در خاک کم باشد علائمی مانند کلروز شدن برگ ها در گیاهان دیده می شود.

خاک مناسب درخت انگور

در دسته بندی های رایج معمولا سه عنصر ازت( نیتروژن)، فسفر و پتاسیم در درجه اول اهمیت قرار دارند که به آنها اصطلاحا عناصر ماکرو گفته میشود چون گیاه به مقادیر زیادی از آنها نیاز دارد. در مرحله بعد عناصر گوگرد، کلسیم،منیزیم مورد نیاز گیاهان هستند و در مرحله آخر عناصر ریز مغذی یا میکرو مثل آهن، منگنز، روی، بر، مولیبدن و مس. کلر و کبالت و سیلیسیم قرار دارند که میزان مجله خبری گل و گیاه نیاز گیاهان به آنها بسیار اندک هست اما اگر همان مقدار اندک نباشد رشد و ثمر دهی گیاه دچار اختلال خواهد شد. برای آگاهی از مقدار بهینه عناصری چون پتاسیم ، بور میتوانید به صفحات مربوطه مراجعه فرمایید. برای نمونه برداری و انجام آزمایش خاک، زمان مناسب اواخر فصل پاییز و اوایل فصل بهار است. اول به این دلیل که در این دوران فعالیتهای کشاورزی محدود و اندک است.

آزمایشات ساده برای تعیین نوع خاک شما

سلام دوست عزیز، در مورد استفاده از خاک جهت سبزی کاری اگر ار نظر هزینه مشکلی نداشته باشید بهتر است از خاک پرلیت استفاده کنید. مزایای دیگر کوکوپیت Ph خنثی آن است و تجزیه پذیری کوکوپیت نسبت به پیت ماس بسیار کمتر است. ازدیاد بر در خاک موجب تغییر رنگ گیاه و مرگ برگ ها خواهد شد.

  • افزودن کمپوست به خاک می تواند کمبودهای موجود در خاک را جبران کند.
  • شما معمولا در میان انواع خاک‌های کشاورزی، بیشتر با این نوع خاک برخورد خواهید داشت؛ که خاک‌های لومی را معمولا بهترین نوع خاک می‌دانند.
  • استفاده از هورمون ریشه زا زاک تکثیر برخی از گیاهانی را که قلمه زدنشان به سختی میباشد، خیلی آسانتر میکند.
  • میزان اسیدی یا بازی بودن خاک یا میزان اسیدیته خاک را با ph متر می سنجند.
  • سپس خاکهای جمع آوری شده را کاملا با هم مخلوط کرده و از مخلوط حاصل یک نمونه به وزن تقریبی یک تا دو کیلوگرم جدا و در کیسه ای تمیز میریزد.
  • بهترین راه آزمایش نمودن خاک و سپس مشورت با یک کارشناس خاک شناسی و گیاه شناسی می باشد تا با در نظر گرفتن کمبودهای خاک بهترین کود را معرفی نموده و خاک شما را متعادل سازد.