کتاب اصول کشاورزی زیستی ارگانیک چ3 فروشگاه اینترنتی کتاب گیسوم | gold-flower

به کمک دانش میتوان نمونه بذرهای مختلف را پرورش و از تنوع محصولات کشاورزی لذت بیشتری برد. کاهش منابع طبیعی و انرژی های تجدید ناپذیر خطری است که سلامت تمامی موجودات را تهدید میکند. میزان برداشت آب شیرین به ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی تولیدی.[۷۳] طبق این داده‌ها تولید هر کیلوگرم برنج به ۲۲۴۸ لیتر، هر کیلوگرم گندم به ۶۴۸ لیتر، هر کیلوگرم ذرت به ۲۱۶ لیتر، و هر کیلوگرم سیب‌زمینی به ۵۹ لیتر آب تازه نیاز دارد.

  • لزوم اهتمام به کشاورزی سبز یا همان ارگانیک در نهایت موجب حفظ زیستگاه های حیاتی و حوزه های آبخیز شده و سلامت خاک و کیفیت آب را ارتقا میدهید.
  • برای آشنایی با تجربه های موفق تولید کنندگان و بهره برداران تمامی حوزه های کشاورزی (زراعت،باغبانی،دام،شیلات،مکانیزاسیون،آبیاری،آفات و بیماری ها،تغذیه خاک و سموم) بخشی بعنوان تالار گفتگو طراحی و اجرا شده.
  • واقعیت این است که کود ها و مواد حاصل خیز کننده شیمیایی ساخت بشر از یک سو موجب افزایش عملکرد محصولات با هزینه نسبتا کم شده و از سوی دیگر باعث به هم خوردن تعادل طبیعی حیات جانداران، آلودگی خاک و آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شوند.
  • ‘اصول تعیین حد مطلوب در واحدهای کشاورزی’, محیط شناسی, 10, pp. -.
  • ۱۳۸۹٫ اهمیت و جایگاه ترویج و آموزش کشاورزی در استفاده بهینه از کودهای شیمیایی توسط روستاییان درجهت کشاورزی پایدار.

از آنجا که در سال­های اخیر، شمار مواد شیمیایی کشاورزی مورد استفاده به طور چشم­گیری افزایش یافته است، به گونه­ای که بیش از۴۰۰ ماده شیمیایی ضدآفت در نظام کشاورزی رایج موجود می­باشد، بسیاری از افراد به عدم وجود مواد شیمیایی مضر در غذاهایشان اهمیت داده و در مورد آثار سوء ناشی ازمصرف آن­ها نگران هستند. همچنین با افزایش آگاهی­های زیست­محیطی افراد جامعه و افزایش سازمان­های مردمی طرفدار محیط­زیست در مورد آلودگی­های کشاورزی و صدماتی که بقایای سموم و کودها در طبیعت ایجاد می­نمایند، حساسیت­ها بیشتر شده است(لیاقتی و همکاران، ۱۳۸۵) . ۱۳۸۹٫ اهمیت و جایگاه ترویج و آموزش کشاورزی در استفاده بهینه از کودهای شیمیایی توسط روستاییان درجهت کشاورزی پایدار. اولین کنگره چالشهای کود در ایران، ۱۲ -۱۰ اسفند ۱۳۸۹ تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب. تولید زراعی کشاورزی در سراسر جهان در حال توسعه است. کشاورزی ارگانیک در بیش از کشورهای 120 در جهان انجام می شود.

۲ نهاده­های شیمیایی

در نتیجه تولید کشاورزی بدون استفاده از مواد مخدر و کودهای مصنوعی تحت رهبری برخی از تولید کنندگان در ایالات متحده آغاز شد. به هیچ عنوان از سموم شیمیایی و آفت کش های مضر استفاده نمیکند. برای جلوگیری از حمله آفات و مقاومت بر اثر تنش های محیطی از گونه های مقاوم و کودهای طبیعی موثر مجله خبری گل و گیاه استفاده مینماید. گیاهان تثبیت کننده نیتروژن و سایر گیاهان حافظ حاصلخیزی خاک را کشت میکند. البته از کودهای معدنی نیتروژن به هیچ عنوان استفاده نمیکند. کشاورزی مدرن با استفاده از روش های نوین به کشاورزان این امکان را میدهد تا آفات زمین خود را بدون استفاده از سموم از بین ببرند.

اصول کاربردی مواد آلی در کشاورزی ، سماوات

تأثیرات نامطلوب کودها­ی شیمیایی بر محیط­زیست سبب شد تا توجه به استفاده از روش­هایی که در آن نیازی به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا از مواد شیمیایی کمتری استفاده می­شود، بیشتر شود(فائو[۴]، ۲۰۰۴). کود شیمیایی در حال حاضر به ­طور گسترده در کشاورزی جهان استفاده می­شود(بریمنر و کروگمیر[۵]، ۱۹۸۹­)، اما بدیهی است که این کودها رابطه­ی دوستانه­ای با محیط­زیست ندارند، باعث آلودگی آب، خاک و هوا گردیده، برای انسان نیز سرطان­زا هستند و باروری خاک را در دراز مدت از بین می­برند(میشرا[۶]و همکاران، ۲۰۱۳). استفاده بیش از حد از نهاده­های شیمیایی میزان ماده آلی خاک را به شدت کاهش می­دهد و این موضوع روی ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی خاک تأثیرگذاشته و امکان فرسایش را در خاک­ها افزایش می­دهد(داورنجاد[۷] و همکاران، ۲۰۰۴­). وضعیت نظام­های کشاورزی بازتابی از فعالیت­های انسان است و انسان بیش از هر موجود زنده­ی دیگری بر محیط­زیست کره خاکی تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کرده است(مهدوی دامغانی و همکاران، ۱۳۸۵­).

بهره­برداری نادرست بیش از هر چیز به ضعف مدیریت عوامل تولید و پایین بودن آگاهی، اطلاعات و مهارت­های فنی کشاورزان مربوط است. این مسئله به ویژه در مورد بهره­برداران خرد که بخش وسیعی از کشاورزان کشور را تشکیل می­دهند، بیشتر صادق است. به دلیل سنتی بودن نظام تولید در ایران، مدیریت مزرعه نیز به صورت کاملأ سنتی انجام می­پذیرد. لذا برای استفاده بهینه و پایدار از اراضی کشاورزی کشور نیاز به برنامه­ریزی و مدیریت بهر­ه­برداری مناسب از زمین می­باشد، به نحوی که حداکثر بهره­برداری­های مؤثر صورت گیرد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهسازی و حفظ محیط­زیست تجلی یابد(یعقوبی و همکاران، ۱۳۸۸). کشاورزی پایدار به عنوان کارآمدترین راه حل از سوی متخصصان برای تأمین نیازهای غذایی بشر که آسیب کمتری نیز به محیط­زیست وارد می­سازد، مد نظر قرار گرفته است(ساردوئی و همکاران، ۱۳۹۰).

http://ahwaz-music.ir