کتاب اصول کشاورزی زیستی ارگانیک ~جانت والاس، احمد غلامی مترجم نشر دانشگاه فردوسی مشهد آدینه بوک | gold-flower

كشاورزي ارگانيك سيستمي است كه در صورتيكه از طرف مردم و دولت و نهادهاي غير دولتي به آن تو جه شود مي‌تواند منجر به حفاظت و حاصلخيزي خاك در بلند مدت سلامت و توليد بالاي محصولات گياهي و دامي، بالابردن كيفيت و اهميت غذايي، اثرات مثبت اجتماعي، بازار مناسب و صرفة اقتصادي گردد. اين مابه التفاوت بسته به محصول وزمان متفاوت است.صنعت زيستي به سرعت درحال تغييراست كه اين امرمنجربه عدم ثبات قيمت هامي گردد.به عنوان مثال مابه التفاوت بالابراي يك محصول مي تواند برخي كشاورزان رابه سمت توليدوپرورش آن محصول هدايت كند.دراين حالت بازاراشباع شده وقيمت كاهش پيدامي كند. به نظر مي رسد درآمدخالص مزارع زيستي كمي بيشتراز مزارع رايج باشد.به طوركلي مخارج كمتربوده ودرآمدبيشتراست(به دليل وجوديارانه مابه التفاوت قيمت محصولات زيستي نسبت به محصولات رايج). كشاورزان زيستي بابهبودساختمان خاك واعمال مديريّت مناسب دريافته اندكه نسبت به نظام هاي رايج دربرخي مواقع به خاك ورزي كمتري نيازاست. در سال 1335 در اداره ترویج آن زمان ، اداره آموزش کشاورزی به وجود آمد. در ایران، آموزش کشاورزی به دوره قاجاریه بر می گردد.

  • بهره­برداری نادرست بیش از هر چیز به ضعف مدیریت عوامل تولید و پایین بودن آگاهی، اطلاعات و مهارت­های فنی کشاورزان مربوط است.
  • همچنبن پودرهایی که محتوی ویروس های بیمارگر است، برای کنترل تعدادی از آفات، نظیر بید سیب زمینی و غیره به کار می روند.
  • مهمترین ویژگی کود ورمی کمپوست داشتن درصد بالای ماده آلی است که می تواند فقر زمین هایی را که در سال های طولانی از کود شیمیایی استفاده کرده است را جبران نماید.
  • کشاورزی بعنوان بزرگترین صنعت جهان سالانه بیش از 1.3 تریلیون دلار غذا در جهان تولید میکند.
  • این کتاب برای؛ دانشجویان رشته کشاورزی و اصول باغبانی و کشاورزی بسیار مفید می باشد.

برای آشنایی با تجربه های موفق تولید کنندگان و بهره برداران تمامی حوزه های کشاورزی (زراعت،باغبانی،دام،شیلات،مکانیزاسیون،آبیاری،آفات و بیماری ها،تغذیه خاک و سموم) بخشی بعنوان تالار گفتگو طراحی و اجرا شده. در این بخش همه کاربران می توانند تجربیات موفق خود را به اشتراک گذاشته و با هم به گفتگو بپردازند. صحت و انتخاب هر روش کاری از تجربیات مطرح شده تنها با مشورت کارشناسان مربوطه توصیه می شود و تجربیات به اشتراک گذاشته شده در تالار گفتمان مرجع تایید نمی باشد. از جمله این اثرات می توان به افزایش ظرفیت نگهداری آب و عناصر غذایی، سبک شدن خاک، بهبود شرایط خاک برای فعالیت موجودات مفید ذره بینی و بهبود تهویه خاک اشاره کرد. مواد آلی مورد مصرف در کشاورزی ارگانیک، شکل های مختلفی دارند که به طور مختصر به آن ها اشاره می شود. امروزه، مردم بسیاری از کشورهای جهان به دنبال خرید محصولاتی هستند که عاری از هرگونه مواد شیمیایی مضر باشد.

http://ahwaz-music.ir

انسان­ها برای جلوگیری از نابودی محصولات کشاورزی خود که با صرف هزینه، زحمت و زمان بسیار به دست می­آیند و هم چنین به دلیل رشد جمعیت و محدودیت­های موجود در تولید محصولات مختلف غذایی از روش­های متفاوتی جهت کنترل و دفع آفات نباتی استفاده می­نمایند. در میان این روش­ها یکی از رایج­ترین آن­ها استفاده از سموم دفع آفات می­باشد. تعریفی که آژانس حفاظت از محیط­زیست آمریکا از آفت­کش ارائه داده به این صورت است که آفت­کش ماده یا مخلوطی از مواد است که به منظور پیشگیری، نابودی، دفع یا کاهش هرگونه آفت به کار می­رود(گل زردی و همکاران، ۱۳۹۰­). این سموم پس از ورود به خاک مجله خبری گل و گیاه قادرند اثر سمیت خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنند و پسماندهای سموم در خاک اثرات نامطلوبی بر موجودات خاکزی داشته و این مواد پس از جذب، توسط گیاهان وارد زنجیره­ی غذایی شده و منجر­­ به ایجاد اثرات سوء برای گیاه و انسان می­شوند(نجاتی­مقدم و بوزر جمهری، ۱۳۹۱­). به همین دلیل در سال­های اخیر سلامت محصولات تولیدشده در نظام­های مختلف کشاورزی از دو بعد تأثیرگذاری بر سلامت انسان­ها و محیط­زیست مورد توجه قرار گرفته، تا جایی که نهاده­های غیر­شیمیایی و روش­های تولید نوین و همچنین کشاورزی پایدار وارد چرخه تولید کشاورزی شده­اند( قربانی و حسین زاده، ۱۳۹۰­).

اصول و مزایای کشاورزی ارگانیک

در اینجا تعدادی از آن ها بر اساس مواد تشکیل دهنده (بدون ذکر و توجه به اسامی تجاری) و به منظور اطلاع خوانندگان محترم به طور مختصر ذکر می گردند. کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکیو دانلود کتاب صوتیاست که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید.

شناسه محصول : 200201

کشاورزی زیستی نوعی کشاورزی است که هدف از آن ایجاد نظام­های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام­یافته و انسانی می­باشد که تضادی با منافع زیست­ محیطی و اقتصادی ندارد(قربانی و همکاران، ۱۳۸۹­). هم اکنون پذیرش کشاورزی زیستی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال افزایش است(کونور[۳]، ۲۰۰۸­) . تولید محصولات کشاورزی به مجموعه­ای از عملیات زراعی بویژه کودهای شیمیایی وابسته است که علاوه بر افزایش تولید به دلیل فشار بیش از حد به زمین، موجبات ایجاد استهلاک بالا در زمین­های کشاورزی و کاهش کیفیت ساختمان خاک، آلودگی آب و خاک و تهدید سلامت انسان را فراهم می­آورد و نتیجه نهایی آن، تهدید امنیت غذایی در آینده خواهد بود. در دهه­های گذشته به دلیل مصرف کودهای شیمیایی، اثرات مخرب زیست­محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی­های آب و خاک و مشکلاتی برای سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده در خاک مشاهده گردید(حسین زاده و قربانی، ۱۳۹۰­).

کشاورزی زیستی (طبیعی یا ارگانیک)