کتاب اصول ترویج کشاورزی ماکی کالا | gold-flower

۱۳۸۹٫ اثرات مصرف کودهای شیمیایی در منابع آبی دشت فومنات در استان گیلان. ۱۲ -۱۰ اسفند ۱۳۸۹ تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب. کشاورزی پایدار یعنی ظرفیت مجله خبری گل و گیاه های موجود در حال حاضر تنها متعلق به ما نیست و آیندگان نیز در آن با ما سهیم میباشند. زنجیره تولید از مزرعه گرفته تا زمانی که بدست مصرف کننده میرسد.

تولید بذر در کشاورزی ارگانیک

استفاده از منابع تجدید ناپذیر هم به ذخایر سایر منابع کمک کرده و هم روش سالمتری برای تولید میباشد. استفاده بیش از حد از منابع خاک میتواند باعث فرسایش و کمبود عناصر غذایی و در نهایت تخریب خاک شود. تنوع زیستی جانوران و گیاهان میتواند بر اثر اجرای روش های غلط به مخاطره بیافتد.

  • كشاورزي ارگانيك يك سيستم مديريتي جامعي است كه كميت و كيفيت محصولات از توليد تا فرآوري و انتقال به مصرف كننده، سلامت خاك، گياه، حيوان، انسان، ميكروارگانيسم‌ها و محيط سياره زمين بعنوان يك موجود زندة واحد، اصول اكولوژوكي و محيط زيست، اصول عدالت و روابط اجتماعي و احترام به مخلوقات و اصول پايداري زيستي در آن مد نظر است.
  • مصرف کود های شیمیایی تعادل طبیعی موجودات زنده داخل خاک و محیط زیست بشر و جانوران را بر هم زده و آینده کره زمین را به مخاطره می اندازد.
  • و یا تریکودرمین، که برای کنترل قارچ های بیمارگر خاکزی مثل ریزوکتونیا، فوزاریوم و … کاربرد دارد.
  • بر همین اساس نقش یک مدیریت برای کنترل منابع و تولید پایدار بسیار پررنگ و حیاتی است.
  • مهمتر از همه آن که این کود ها باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت مصرف کنندگان می شوند.

با مصرف کود های شیمیایی، تولید آنتی اکسیدان ها در میوه ها که برای تقویت سیستم دفاعی بدن لازم و ضروری هستند، به شدت کاهش می یابد. بسياري‌ازكشاورزان‌باتجربه‌زيستي‌،عملكردمحصولشان‌برابريابالاترازمتوسّط‌عملكرد‌نظام‌‌هاي كشاورزي‌رايجاست.باوجوداين ،متوسّط‌ عملكردمحصولات زيستي‌‌اغلب‌ازمتوسّط‌عملكردزراعت‌هاي‌رايج کمتر است. تفاوت‌بين‌متوسّط‌عملكردها،نه تنهاعمليات‌ زراعي‌ متفاوت ‌بلكه‌تفاوت‌مهارت هارانيز نشان‌مي‌دهد. صنعت‌زيستي‌چنان‌ بسرعت ‌رو به گسترش‌است‌كه‌بسياري‌ازكشاورزان‌زيستي‌‌مهارت‌هاي اندكي ‌در ارتباط‌ باروش‌هاي‌زيستي‌برخوردارند.

http://ahwaz-music.irکارهایی مانند جمع آوری بقایای محصول، بریدن و جمع آوری شاخه های آلوده به آفت در باغ ها و سوزاندن آن ها یک مبارزه مکانیکی و دستی به شمار می آیند. با بستن گونی یا نوار های مقوایی لانه زنبوری به دور تنه بعضی از درختان میوه مانند سیب درختی، می توان آفت هایی مانند کرم سیب را که برای انجام زمستان گذرانی به لا به لای این گونی ها و مقواها پناهنده می شوند، به دام انداخت و آن ها را از بین برد. براي مثال نمي‌توان از كود دامي تازه براي محصولات غذايي انسان كه در طي چهارماه برداشت مي‌شوند استفاده كرد. بيشتركشاورزان‌درخواهنديافت‌كه‌بخشي‌از محصولاتشان‌مطابق‌نيازهاي‌خريداران يااستاندارهانبوده‌ودربازارمحصولات رايج،فروخته‌خواهدشدويااينكه‌براي‌تغذيه دام مورداستفاده‌قرارخواهدگرفت. به نظر مي رسدصنعت زيستي،نه تنها دركانادابه سادگي نمي تواند در حد كفايت،گسترش يابد تااز نظر تقاضا براي آينده اي روشن راضي كننده باشد.بنابراين‌بايدتعدادبيشتري‌كشاورزان،عرضه كننده‌گان‌نهاده‌هاوصنايع‌تبديل‌موادغذايي‌را درجهت‌كشاورزي‌زيستي‌تشويق‌كنيم.

کتاب

استفاده زیاد از کود های شیمیایی در کشاورزی، موجب تخریب ساختمان فیزیکی و شیمیایی خاک شده و در دراز مدت، مزارع کشاورزی را به کویری شور و لم یزرع تبدیل خواهد نمود. کاربرد وسیع کود های شیمیایی در کشاورزی، عطر، طعم و مزه میوه ها و سبزیجات را دستخوش تغییراتی ناخوشایند می نماید. مسمومیت حاصل از مصرف ترکیبات شیمیایی باقی مانده از کود ها، فوری ظاهر نمی شوند بلکه به اعتقاد کارشناسان بهداشت و تغذیه در طولانی مدت به صورت سکته های ناگهانی و دیگر امراض سخت بروز خواهد کرد. از این پودر می توان برای کنترل آفات انباری و نگهداری دانه هایی نظیر غلات استفاده نمود. بدیهی است محصولاتی که این پودر به آن ها افزوده شده است، قبل از مصرف می بایستی الک شوند. این آفت کش ها ممکن است با پایه مواد معدنی، مواد آلی طبیعی و یا فرآورده های بیولوژیک باشند و با اسامی تجاری گوناگونی ارائه شوند.

عوارض صادرات 70 درصدی گوجه فرنگی تا پایان سال تمدید شد.