پایش و تشخیص مگس سفید با استفاده از فرمون

در نبرد با مگس سفید گلخانه ای (Trialeurodes vaporariorum)، HortiPro فرمون فرودز را به عنوان راه حلی نوآورانه برای سیگنال دهی و نظارت بر این آفت پایدار معرفی می کند. مگس سفید که از قرن نوزدهم به عنوان یک آفت ثابت در گلخانه های هلندی شناخته می شود، دارای طیف وسیعی از گیاهان میزبان از جمله گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، ژربرا، گیاهان مختلف گلدانی و غیره است.

مگس‌های سفید بالغ تخم‌های خود را روی برگ‌های جوان می‌گذارند، در حالی که لاروها خود را در قسمت زیرین برگ‌ها می‌بینند. آنها با استخراج مواد مغذی و ترشح عسلک باعث آسیب می شوند که منجر به رشد کپک دوده ای و فتوسنتز گیاهی محدود می شود.

چرخه زندگی مگس سفید گلخانه ای
مگس سفید گلخانه‌ای دارای چرخه رشد شش مرحله‌ای است که مگس بالغ با ظاهر بزرگ‌تر و سفید رنگ و بال‌های سقفی‌شکل تا حدی روی هم متمایز می‌شود. تخم‌ها سفید شروع می‌شوند و به بنفش تبدیل می‌شوند، در حالی که لاروها و شفیره‌ها دیسک‌های مسطح و بیضی بژ هستند. سرعت تولید مثل و زمان نمو از تخم تا بزرگسالی به دما و گیاه میزبان بستگی دارد. در بوته های گوجه فرنگی، این مدت از 21 روز در دمای 25 درجه سانتی گراد تا 51 روز در دمای 15 درجه سانتی گراد متغیر است.

مهار توسعه جمعیتی مگس سفید گلخانه ای
با توجه به آسیب قابل توجهی که توسط مگس‌های سفید گلخانه‌ای ایجاد می‌شود، HortiPro یک فرمون خاص برای جذب مگس‌های سفید نر و ماده به تله‌های چسبنده زرد ایجاد کرده است. اینها دارای یک سوراخ مرکزی 14 میلی متری برای توزیع کننده فرمون هستند. دوز تلگراف در هر کاربرد متفاوت است: 20 دستگاه توزیع کننده در هکتار برای سیگنال دهی، 50 دستگاه برای نظارت منظم و بیش از 100 دستگاه توزیع کننده در هکتار برای نظارت فشرده.

محل قرارگیری فرمون به دقت در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، در کشت گوجه‌فرنگی، تله‌های چسبنده به تله‌های غلتکی وصل می‌شوند و در کشت زینتی، HortiPro توصیه می‌کند که قلاب‌های مغناطیسی را در ساخت و ساز قطب‌های گلخانه نصب کنند. برای گیاهان گلدانی، تله چسبنده را می توان به چوب بامبو وصل کرد تا آن را در بین محصولات قرار دهد.

توصیه می شود در هفته 20 تله چسبنده در هکتار برای ارزیابی رشد جمعیت و تأثیر دشمنان طبیعی، سبز انتخابی یا کنترل شیمیایی بررسی شود. مشاور اریک کرکلان توصیه می کند: “این صفحات شمارش را به صورت هفتگی بچرخانید تا از شمارش بیش از حد در دور پیشاهنگی هفتگی جلوگیری شود. سایر صفحات را می توان هر 4 هفته یک بار تعویض کرد.”


PheroDes در EveryD Flowers در De Lier، تابستان 2023

مبارزه با لارو مگس سفید و بالغین
با PheroDes، پرورش دهندگان یک گزینه اضافی در مبارزه با مگس سفید گلخانه ای به دست می آورند. “فرومون بینش های ارزشمندی را در مورد استراتژی های موثر برای کنترل مگس سفید گلخانه ای ارائه می دهد.”

همچنین در پورتفولیوی HortiPro، Naturalis-L قرار دارد. “این یک عامل سبز انتخابی موثر در مراحل مختلف لاروی و بزرگسالان مگس سفید گلخانه ای است. Naturalis-L یک حشره کش زیستی مایع بر پایه ماده فعال Beauveria bassiana، سویه ATCC 74040 است. Naturalis-L برای مفید بودن بسیار ملایم است. حشرات و عاری از MRL است. در ترکیب با پخش کننده/برچسب طبیعی HelioTerpen® Film، اثربخشی Naturalis-L بیشتر می شود.”

اگر کشاورزان در مورد استراتژی کاربرد این فرمون سؤالی دارند یا نیاز به توضیح دارند، تیم HortiPro به پرورش دهندگان توصیه می کند که با مشاور حفاظت از محصول خود تماس بگیرند. “آنها می توانند یک قرار ملاقات برای شما با HortiPro ترتیب دهند. با ایجاد یک همکاری بین مشتری، تامین کننده و تولید کننده، ما می توانیم با مگس سفید گلخانه ای به شیوه ای یکپارچه و موثر مبارزه کنیم.”

برای اطلاعات بیشتر:
HortiPro
[email protected]
www.hortipro.com

منبع