نماتدهای گره ریشه می توانند از طریق آب در کف های جزر و مد به گیاهان برسند

همانطور که توسط تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه و تحقیقات Wageningen (WUR) تایید شده است، نماتد گره ریشه Meloidogyne enterolobii می تواند از طریق آب جزر و مد پخش شود. هنگامی که آب با گیاهان آلوده به این نماتدها تماس پیدا می کند، آلودگی ممکن است رخ دهد. در نتیجه، سیستم های آبیاری جزر و مد خطر برای گسترش M. enterolobii است. WUR به نمایندگی از NVWA تحقیقاتی را در مورد انتقال این نماتدها از گیاهان آلوده به آب زیرزمینی انجام داد، که در ابتدا با گیاهان و خاک گلدان قبل از تخلیه شدن در تعامل است.

Meloidogyne enterolobii، یک نماتد گره ریشه گرمسیری که بومی هلند نیست، به طور مداوم در دسته‌های وارداتی گیاهان گلدانی در سال‌های اخیر شناسایی شده است. این خطر ورود گیاهان آلوده به خاک هلند، با تمام عواقب مرتبط با آن است. این موجودات کوچک می توانند آسیب قابل توجهی (اقتصادی) به محصولات مختلف از جمله گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سیب زمینی وارد کنند.

تحقیق بر روی نماتدهای Meloidogyne enterolobii در آب های جزر و مدی
مطالعات قبلی نشان داده بود که نماتدهای Meloidogyne می توانند از طریق آب آبیاری پخش شوند. همچنین برای انگل‌های ریشه‌ای مختلف، مانند M. incognita، نشان داده شده بود که می‌توانند از طریق سیستم‌های ebb-and-flow منتشر شوند. بنابراین، گسترش در سیستم های جزر و مد برای M. enterolobii نیز ممکن به نظر می رسید. با این حال، میزان وقوع این امر نامشخص باقی مانده است.

طرح و نتیجه مطالعه
WUR یک آزمایش گلخانه ای با دو گیاه میزبان انجام داد: گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum cv. 'Dometica') و بونسای نارون ژاپنی (Zelkova serrata). برای این مطالعه، WUR از گیاهان گوجه فرنگی آلوده مصنوعی و بونسای Zelkova از یک دسته وارداتی استفاده کرد.

بوته ها در سینی های جزر و مد (یک بوته در هر سینی) قرار گرفتند و در طی یک دوره هشت هفته ای، یک بار در هفته از تیمار جزر و مد (آبیاری) استفاده شد. پس از آن، آب جزر و مد جمع آوری و تغلیظ شد. WUR تعداد نماتدهای M. enterolobii را در این محلول غلیظ شمارش کرد.

در آب جزر و مد بیش از نیمی از گیاهان گوجه فرنگی و همه بونسای های Zelkova با علائم، نماتد M. enterolobii یافت شد. این نشان می دهد که نماتدهای M. enterolobii می توانند در یک سیستم آبیاری جزر و مد از گلدان خارج شوند و در نتیجه آب جزر و مد را آلوده کنند.

اقدامات اجباری علیه نماتدهای ریشه گره
از 11 آوریل 2022، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به اجرای اقداماتی برای جلوگیری از ورود این نماتدها هستند. مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هلند نیز برای جلوگیری از گسترش بیشتر باید این ارگانیسم را ریشه کن کند.

همچنین برای کارآفرینان بسیار مهم است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از آلودگی و انتشار انجام دهند. می توان در مورد تضمین های قوی از تامین کننده سوال کرد. علاوه بر این، جداسازی فیزیکی گیاهان از سایر دسته ها برای حداقل ده هفته پس از واردات مهم است. علاوه بر این، بررسی منظم ریشه ها برای علائم گره توصیه می شود. اطمینان حاصل کنید که سیستم های آبیاری جدا از هم نگهداری می شوند و آب به طور موثر از طریق روش هایی مانند گرم کردن، تصفیه UV یا اولترافیلتراسیون ضد عفونی می شود.

نگهداری سوابق دقیق ضروری است. علاوه بر این، برچسب زدن گیاهان به گونه ای مهم است که امکان تمایز آسان بین دسته های مختلف را فراهم کند. در نهایت، اطلاعات مربوط به تشخیص عفونت با نماتدهای گره ریشه را می توان در اینجا یافت.

منبع: NVWA

منبع