صنعت گل‌کاری رواندا در حال شکوفایی است

فراتر از انتظارات – دولت در صنعت سرمایه گذاری می کند
او ادامه می دهد: «نتایج فراتر از انتظارات همه بود. «در طول همه‌گیری، فروش گل به شدت افزایش یافت و از محصولات نقدی که قبلاً برای دولت بیشترین ارزش را داشت، فراتر رفت.» بنابراین، دولت تصمیم گرفت سرمایه گذاری بزرگی برای رشد بیشتر این صنعت انجام دهد. “در اواخر سال 2022، دولت برای تسهیل صادرات گل و سایر محصولات کشاورزی و محصولات کشاورزی، یک شرکت هواپیمایی باری خریداری کرد. دبی اولین مقصد است و انتظار می‌رود به زودی تعداد بیشتری به آن اضافه شود.” به گفته گکوندی، این سرمایه گذاری فرصت های بزرگی را برای رشد بیشتر این صنعت در آینده ایجاد می کند. در حال حاضر، بیشتر گل‌ها از طریق هلند به مقاصد بین‌المللی می‌روند. ممکن است مقاصد دیگری در سال 2023 اضافه شوند و فرصت‌های بیشتری در بازار ایجاد کنند و گل‌های رواندا را در بازار رقابتی‌تر کنند.»


مارگریت موکامازیمپاکا، کشاورز منطقه رولیندو آگوستین گاسانا، کشاورز منطقه رولیندو جانویر اوگزیوه، دوهامیک-آدری گودفری گاکواندی، آکسفام

برای اطلاعات بیشتر
گادفری گکوندی
آکسفام
ایمیل: [email protected]
https://www.oxfam.org.uk/

بر اساس گزارش NAEB عملکرد صادرات کشاورزی 2020/2021[i]کالاهای سنتی، عمدتاً قهوه و چای، به دلیل تأثیرات کووید-19 که منجر به تعطیلی شرکت‌های مصرف‌کننده قهوه و در نتیجه کاهش 14.41 درصدی صادرات قهوه رواندا شد، عملکرد مطلوبی نداشتند.

آینده روشن
تحولاتی که در بالا ذکر شد، همگی نشان می دهند که آینده صنعت گل در رواندا روشن است. وی افزود: “در کنار تعهد دولت، کشاورزان ذهنیت جدیدی دارند. قبلاً گل به ویژه گل تابستانی برای مصارف محلی کاشته می شد، اما اکنون که می دانند این محصول ارزشمند است، کشاورزان سایر محصولات حتی یکسان شده اند. پس از کاشت، می توان گل های تابستانی را هر هفته برداشت کرد، در حالی که برای مثال ذرت باید یکباره پس از سه ماه انتظار صبورانه برداشت شود.

او نتیجه می‌گیرد: «اگرچه کالاهای رواندا به طور طبیعی ارگانیک هستند، بازارهای بین‌المللی قوانین و مقرراتی برای صدور گواهینامه دارند که رعایت آنها اغلب پرهزینه است».

چالش ها
با این حال، برخی از چالش ها در مورد لجستیک وجود دارد. “زنجیره سرما را می توان بهبود بخشید. ما به وسایل نقلیه کنترل شده با آب و هوا نیاز داریم که گل ها را از اتاق های سرد بفرستند، اما اینها بسیار گران هستند. همچنین، وقتی به هزینه های حمل و نقل تا مقصد نهایی نگاه می کنیم، زیرا محصور در خشکی هستیم، بیشتر صادرات ماست. از طریق هوا بروید، در حالی که روند به سمت حمل و نقل دریایی است تا انتشار کربن را کاهش دهد.”

افزایش صادرات گل
در سال 2020، با کمک مالی اتحادیه اروپا (EU)، آکسفام کمک هزینه ای تحت عنوان “معیشت پایدار در زنجیره ارزش باغبانی (2020-2024)” دریافت کرد که هدف آن باز کردن پتانسیل زنجیره های ارزش باغبانی رواندا (HVC) برای عرضه پایدار ایمن و ایمن بود. محصولات با کیفیت بالا به بازارهای محلی، منطقه ای و بین المللی. این بودجه برای حمایت از زیربخش باغبانی از جمله تولید گل، به ویژه گل های تابستانی در نظر گرفته شده است. آنها معمولاً فقط برای رویدادهای محلی استفاده می شدند و نه برای صادرات. با این حال، صادرات گل تابستانی پتانسیل زیادی دارد زیرا شرایط آب و هوایی در رواندا برای کشت گل تابستانی بسیار مناسب است. بنابراین، آکسفام شروع به حمایت از صنعت گل در سراسر زنجیره ارزش کرد. “برای توانمند ساختن کشاورزان برای افزایش تولید، آنها به بذر، کود و غیره مناسب نیاز دارند، اما آنها همچنین به آموزش در مورد فن آوری های کشاورزی مدرن نیاز دارند که به کشاورزان اجازه می دهد عملکرد را در همان اندازه زمین افزایش دهند.”

بسته بندی چالش دیگری است. “در حال حاضر، اکثریت وارداتی است و بنابراین قیمت ها بسیار بالا است. ما به سرمایه گذاران بیشتری نیاز داریم تا بتوان بیشتر در داخل تولید کرد.”

این پروژه با سایر بازیگران در زنجیره ارزش گل، مانند تجمیع‌کننده‌ها و صادرکنندگان، همکاری می‌کند که به دسترسی به تسهیلات پس از برداشت کمک کردند – زنجیره‌های سرد برای کاهش تلفات پس از برداشت، حمایت از آنها برای به دست آوردن بسته‌بندی، و آموزش آنها در مورد نحوه مدیریت اتاق سرد. وی افزود: ما به صادرکنندگان کمک بلاعوض ارائه می دهیم تا بتوانند حجم صادرات خود را افزایش دهند، اما یکی از شروط اعطایی این است که آنها از تعاونی های کشاورزان گل در چارچوب «چارچوب کشاورزی قراردادی» خرید کنند. تاکنون، تحت این چارچوب، TM Quality Production Ltd و Bright Harvest Limited – هر دو صادرکننده گل تابستانی به اروپا – کمک های مالی از سازمان ما برای افزایش صادرات گل دریافت کرده اند. به این ترتیب کل زنجیره سود خواهد برد.»

با کمال تعجب، با کاهش حجم صادرات قهوه، حجم صادرات گل 58.79 درصد در مدت مشابه افزایش یافت. اگرچه این عملکرد برای بسیاری غافلگیرکننده بود، اما بخشی از برنامه استراتژیک بزرگتر رواندا برای تحول کشاورزی (2018-2024) است. این برنامه استراتژیک هدف بلندپروازانه صادرات 34,104,000 ساقه گل در سال 2024 را در مقایسه با 8,500,000 در سال 2018 تعیین می کند. صنعت گلکاری به طور فزاینده ای به صنعت جذاب تری برای سرمایه گذاری تبدیل می شود.

صنعت گل‌کاری و زیربخش باغبانی رواندا در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. بر اساس داده‌های NAEB، زیربخش باغبانی رواندا (عمدتاً گل، سبزیجات و میوه‌ها) بیش از 28.79 میلیون دلار درآمد داشته است که کمی بیشتر از 28.7 میلیون دلار در سال مالی قبل است.

آکسفام یکی از بازیگران صنعت گل‌کاری در رواندا است که از کشاورزان خرده‌مالک و تعاونی‌های کشاورز برای افزایش تولید و صادرکنندگان گل به بازارهای بین‌المللی حمایت می‌کند. در این مقاله، گادفری گاکواندی، از آکسفام رواندا، بیشتر در مورد صنعت گل‌کاری در رواندا، رشد، پتانسیل، آینده و چالش‌های آن توضیح می‌دهد.

پرورش گل در رواندا
گکوندی توضیح می دهد که در دهه گذشته، به طور کلی به باغبانی توجه زیادی نشده است. کشاورزان سبزیجات و گل‌ها را برای مصارف خانگی پرورش می‌دادند و هرگز نمی‌دانستند که می‌تواند یک منبع درآمد بالقوه باشد.» اما در سال 2014، دولت شروع به بررسی بیشتر در این زیربخش کرد. با استفاده از رقم پایه 8.500000 ساقه گل برداشت شده در سال 2018، که عمدتاً به هلند صادر شد، دولت به سرعت متوجه شد که کشت گل پتانسیل زیادی برای صادرات رواندا دارد. صادرکنندگان گل عمدتاً با انواع گل رز سروکار داشتند، زیرا گل‌های تابستانی بیشتر در بازار محلی فروخته می‌شد، اما در کشور کشت می‌شوند.

[i] https://naeb.gov.rw/fileadmin/Reports-Annual/NARRATIVE_ANNUAL_REPORT_2020-2021.pdf



منبع پتانسیل شناسایی شد
پتانسیل صنعت باغبانی در رواندا توسط بسیاری به رسمیت شناخته شده است. “علاوه بر سرمایه گذاری در خطوط هوایی، دولت همچنین زمین هایی را برای رشد این صنعت اختصاص می دهد. اتحادیه اروپا که یکی از بزرگترین تامین کنندگان مالی بخش کشاورزی در رواندا است، متعهد به تامین مالی طرح هایی برای تقویت توسعه زیربخش ها است. چنین پروژه هایی شامل بازار عمده فروشی کیگالی در زمین برای کالاهای باغبانی و بهبود تمیز کردن، درجه بندی، خشک کردن و ذخیره سازی محصولات باغی برای کاهش تلفات پس از برداشت و افزایش درآمد صادراتی است.”

او توضیح می دهد که چگونه دولت شروعی مالی برای تسهیل تامین مالی کشاورزی ارائه می دهد که در آن محصولات وام خاصی به کشاورزان خرده مالک و سایر بازیگران زنجیره ارزش برای دسترسی و سرمایه گذاری در صنعت گل و بخش کشاورزی داده می شود. به همین ترتیب، شرکت‌های بیمه اکنون در حال ارائه بیمه محصولات باغی مانند فلفل، گوجه‌فرنگی و سایر محصولات غذایی هستند. با توجه به نقشی که در صادرات دارند، ممکن است به زودی گل‌ها به لیست اضافه شوند. اینها همه نشانه‌هایی هستند که صنعت قابل اعتماد در نظر گرفته شده است.”