روز جهانی زن است!

8 مارس است که به معنای روز جهانی زن است و این در پویایی بازار گل در سراسر جهان منعکس شده است. در اروپای شرقی و روسیه، این تعطیلات با یک جنون واقعی خرید گل پیش بینی می شود. بنابراین، در هفته‌های گذشته گل‌های زیادی در این راستا ارسال شده است. با این حال، این تعطیلات در کشورهای دیگر نیز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و شرکت های بیشتری به بازاریابی آن می پردازند و زنان خود را در کانون توجه قرار می دهند. خیلی زود است که بتوان نتیجه‌گیری کرد که روز زن برای گل‌فروشان چگونه بوده است، اما برای تجارت، به نظر می‌رسد که از قبل روزی سودآور بوده است.


تصاویری از سنت پترزبورگ در چندین عمده فروش.

گل هلندی
بسیاری از گل های هلندی برای این تعطیلات به اروپای شرقی و روسیه ارسال شده است و بسیاری از تاجران فروش خوبی را گزارش می دهند. امسال با کمبود و گرانی به ویژه برای گل لاله مشخص شد. با توجه به ماه های بارندگی امسال، تا 30 درصد کمتر گل لاله در بازار وجود داشت و در نتیجه قیمت ها بالاتر بود. چندین تاجر هلندی رشد حجم نسبت به سال گذشته را گزارش کردند. این رشد تا حدی به دلیل افزایش تعداد مشتریان جدید است، اما رشد بیشتر به دلیل کنترل های مرزی در روسیه با مشکل مواجه شد. “باید تاخیرها در نظر گرفته می شد و بنابراین همه چیز در همان هفته ارسال شد. به طور معمول تجارت تا 28 فوریه ادامه دارد و اکنون 23 فوریه بود. اگر به جای پنج روز دو هفته فرصت داشتیم، می توانستیم گل های بسیار بیشتری ارسال کنیم. یک تاجر هلندی به ما گفت. همچنین، روبل نسبتاً ثابت بود و بنابراین تأثیر منفی بر مقدار گل خریداری شده نداشت.


idem

علاوه بر این، پرورش دهندگانی که اخیراً به کشت تحت LED روی آورده اند نیز از روز جهانی زن امسال بهره مند شدند. وارجا آبروسیموا، کارشناس بازار اروپای شرقی که برای گروه Decorum کار می‌کند، می‌گوید: «سال گذشته ما شاهد مشکلات کیفی زیادی بودیم، این موضوع بسیار کمتر بود. او می افزاید: «این برای تولیدکنندگان گل های داوودی یا آلسترومریا بسیار خوب است، برای برخی از آنها روز زن بیش از نیمی از گردش مالی سالانه آنها را تشکیل می دهد.

مندم

Festa fella Donna در ایتالیا
این بدان معنا نیست که این تعطیلات در سایر نقاط جهان بدون توجه می گذرد. در ایتالیا نیز جشن گرفته می شود و به آن Festa fella Donna می گویند. در این روز مردان یک دسته میموزا یا دسته گلی که شامل میموزا است به زنان پیشنهاد می کنند. تعاونی تولید ایتالیایی Flora Toscana فقط در این زمان از سال Mimosa را می فروشد و Tommaso De Angelis از Flora Toscana نحوه تجربه این تعطیلات را در سال جاری به اشتراک می گذارد: “علیرغم مشکلات پیش آمده، ما بسیار خوشحالیم زیرا با این وجود افزایش حجم را در مقایسه با آن ثبت کرده ایم. نسبت به سال‌های گذشته و افزایش کلی تقاضا در تمام بازارهایی که ما به آنها خدمت می‌کنیم.”

امسال اما هوا چالش برانگیز بود. اگرچه در ابتدا پیش‌بینی‌های تولید به نفع کمیت و خطی بودن عرضه بود، اما شرایط اقلیمی هفته‌های قبل از تعطیلات، تغییر قابل توجهی در سناریو ایجاد کرد. با توجه به بارش باران و تگرگ که مناطق تولید را درنوردید، مقادیر موجود کاهش یافته و دینامیک عرضه لجستیکی پیچیده‌تر شده است. در برخی موارد برداشت دیر شروع شده و در مواردی کیفیت محصول کاهش یافته و از عرضه آن به بازار جلوگیری می‌کند.


دسته گل هایی با میموزا در دپارتمان دسته گل سازی فلورا توسکانا ساخته می شود.

روز لامپ گل در سانفرانسیسکو
در ایالات متحده، روز جهانی زن چند سالی است که تبلیغ می شود. هنوز تعطیلات بزرگی برای گل ها نیست، اما شرکت های بزرگ تحویل گل مانند FTD و 1-800 Flowers، برای مثال، همگی تبلیغات ویژه روز زن را برای این تعطیلات دارند. همچنین در 9 مارس، روز گل‌سواری به مناسبت روز جهانی زن برگزار می‌شود. در این روز بیش از 80000 گل لاله در میدان یونیون در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته می شود. از بازدیدکنندگان دعوت می شود تا یک نان گل لاله را انتخاب کنند. در سال گذشته، این رویداد، حدود 30.000 تا 35.00 بازدید کننده را جذب کرد.


روز لامپ گل ۲۰۲۳ در میدان یونیون در سانفرانسیسکو

همپوشانی با روز مادر در بریتانیا
امسال روز جهانی زن با روز مادر در بریتانیا همپوشانی دارد که به معنای فشار مضاعف بر برخی از تولیدکنندگان است. به گفته پابلو بازانی از La Plazoleta، تولیدکننده گل آلسترومریا و تابستانه، این همپوشانی منجر به رشد 14 درصدی تقاضا در کلمبیا شد. او خاطرنشان می کند که تکمیل تمام سفارشات یک چالش واقعی بود. برای روز زن، بیشتر گل های آنها به جمهوری چک، لهستان و روسیه می رود. به لطف روز نسبتاً آرام ولنتاین، آسمان صاف و آفتاب، تولید بهینه و موفقیت آمیز بود.

منبع