دانشمندان با تهدید گیاهان زنگ زده مقابله می کنند

دکتر ساویر گفت: “تولیدکنندگان به شدت به قارچ کش ها متکی هستند، اما آنها با مشکلات زیادی مانند مضر بودن برای انسان و موجودات مفید مانند زنبورها و پروانه های سلطنتی و همچنین آلودگی آب همراه هستند.”

دکتر ساویر گفت: «اکنون که اثبات مفهوم RNAi در زنگ مرتل را دیدیم، احتمالات زیادی برای زنگ‌های دیگر نیز وجود دارد.

ربکا دگنان، کاندیدای دکترا، گفت که در دهه‌ای که میرتی زنگ در استرالیا بود، با بیش از 350 میزبان بومی، به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود.

ما قبلاً می‌دانستیم که تداخل RNA علیه سایر آفات و پاتوژن‌های گیاهی کار می‌کند و تحقیقات ما نشان می‌دهد که زنگ‌ها زمانی که RNA دو رشته‌ای را روی گیاهان اسپری می‌کنیم، بسیار سازگار با این روش هستند.»

دکتر آن ساویر، زیست شناس گیاهی مولکولی، گفت که این تیم می خواهد یک جایگزین برای کنترل زنگ میرتلی برای قارچ کش ها پیدا کند.

این اسپری که با همکاری آسیب شناسان جنگل های وزارت کشاورزی و شیلات توسعه یافته است، تداخل RNA (RNAi) را القا می کند – راهی طبیعی برای متوقف کردن ترجمه پروتئین – به این معنی که می تواند از گسترش زنگ مرت در بوته زارها، باغ های خانگی و نهالستان ها جلوگیری کند.

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند یک اسپری مبتنی بر RNA سازگار با محیط زیست برای کمک به مبارزه با زنگ میرت که بسیاری از گیاهان استرالیایی را از بین برده است، ساخته اند.

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه کوئینزلند
www.uq.edu.au



منبع

آفات و پاتوژن‌ها همچنین می‌توانند در برابر مواد شیمیایی مقاومت کنند و مصرف‌کنندگان نسبت به باقی‌مانده‌های میوه و سبزیجات خود آگاه‌تر می‌شوند.

خانم دگنان گفت: «از آن گیاهانی که غربال‌گری شده‌اند، تنها 3 درصد به‌طور کامل قادر به آلوده شدن نبودند و بیش از 40 گونه به دلیل آسیب‌های ناشی از زنگ مورت، اولویت‌های حفاظتی در نظر گرفته شده‌اند.

این واقعاً هیجان‌انگیز است، مخصوصاً وقتی با افرادی صحبت می‌کنید که برای مدت طولانی روی زنگ مرت کار می‌کنند و آسیب‌هایی را که می‌تواند وارد کند دیده‌اند.»

دکتر ساویر گفت که نتایج اولیه بسیار مثبت بود و تحقیقات بیشتر این اسپری را در شرایط کنترل نشده تری خارج از آزمایشگاه و گلخانه آزمایش خواهد کرد.