خاک مناسب کشاورزی تقویت خاک گلدان نسبت خاک گلدان خاک مناسب | gold-flower

خاک پیت ماس از پوسیده شدن و تجزیه خزه اسفاگنوم در شرایط بی هوازی و بدون حضور اکسیژن طی چندین هزار سال به دست میاید. این نوع خاک در باتلاق های جنگل های پر بارش پیدا می شود. پیت ماس به عنوان یک ماده ارگانیک برای جوانه زنی و رشد گیاهان است. پیت ماس به غیر از داشتن ماده آلی فراوان می تواند با اضافه کردن آن به خاک های شنی با بالابردن خاصیت چسبندگی خاک و در نتیجه افزایش قدرت نگه داری آب در این نوع خاک ها شود. و از طرفی اگر پیت ماس را با خاک سنگین مخلوط شود سبب سست شدن و بالارفتن میزان تخلخل این نوع خاک ها می شود. توجه کردن به شرایط اقلیمی منطقه یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد گیاهان مخصوصا انواع درختان است.

  • خاک در واقع اساس و بنیان کشاورزی است و به مجموعه ذرات و اجسام طبیعی گفته می شود که پوسته خارجی زمین را پوشانده و شرایط لازم برای رشد و نمو گیاهان زارعی را داشته باشد.
  • درحقیقت ایران در مسیر تامین تقاضای مواد غذایی باید میان تمایل به امنیت غذایی و حفظ منابع آبی توازن برقرار کند.
  • خاکی که غذای گیاهی با زهکشی راحت را فراهم کند به ایجاد ریشه های قوی کمک می کند.
  • نحوه و زمان مصرف کود پتاسیم برای درختان میوه، پسته، گردو و برنج…
  • در مقابل، کربنات کلسیم در جزء رس خاک (کربنات کلسیم فعال خاک) که موجب ایجاد و نگهداری غلظت زیاد بی کربنات در محلول خاک می شود، برای پیش بینی پتانسیل توسعه کلروز مناسب تر است.

به این ترتیب هرساله مقادیر انبوهی از مواد مورد نیاز باغات و گیاهان مزرعه که از طریق خاک وارد گیاهان شده اند، به مراکز مصرف مثل شهرها یا کارخانه های فراوری محصولات کشاورزی منتقل میشوند. به همین دلیل بتدریج خاک مزارع و باغها و باغچه ها ( ودر مقیاس بسیار کوچکتر، گلدان ها) از نظر مواد غذایی مورد نیاز گیاهان فقیر شده و لازم است پس از آزمایش، این مواد مورد نیاز با کوددهی مجددا تامین شود. برای سلامت بیشتر خاک، ممکن است بتوانید مکمل های باکتری یا قارچی از یک فروشگاه عرضه کشاورزی خریداری کنید، البته اگر آنها مناسب برای گونه های گیاهی تان باشند. خاکی که در حال حاضر به سرعت تجزیه می شود، نیازی به این افزودنی ها ندارد، اگرچه هیچ قانون سخت و سریعی برای چگونگی استفاده یا توقف استفاده از آن ها وجود ندارد.یکی از رایج ترین قارچ های افزودنی نوعی قارچ به نام میکوریزا است.

خاک مناسب برای کشاورزی چیست

عموما خاک هایی که رسی هستند دارای ظرفیت تبادل کاتیونی بالاتری می باشد. ترکیبات کربنی خاک در طی یک چرخه با قرار گرفتن تحت فشار، گرما و فعالیت میکروارگانیسم ها به مواد آلی ترکیب شدند. مجله خبری گل و گیاه • بهترین زمان نمونه برداری بعد از برداشت محصول و قبل از کاشت نوبت بعدی محصول است. • به طور کلی بهترین زمان برای نمونه برداری از خاک برای زعفران اوایل بهار و یا اواخر پاییز است.

کود فروت ست (تری ست) فروغ دشت اسپانیایی

علت های زیادی برای پایین آمدن کیفیت خاک در طول زمان وجود دارد اما بافت و کیفیت خاک دو موضوع متفاوت هستند. بافت خاک را می توان کنترل کرد و با در نظر گرفتم میزان ماسه، رس، لوم و سنگریزه قابل بررسی هستند. خاک شنی قادر به حفظ مواد مغذی نیست پس باید مواد آلی به آن اضافه شود. خاک های سیلتی و لومی برای رشد بسیار مناسب هستند و نیاز به رسیدگی کمتری دارند.

این بافت خاک است که خواص فیزیکی و شیمیایی خاک را در راستای حاصل خیزی و وزن مخصوص و نفوذ پذیری در نظر می گیرند. انواع خاک حاصخیز کشاورزی بسته به بافت خاک، خواص مختلفی دارند. ذرات رس دارای قطری بسیار کوچک می باشند و در حدود پنجاه درصد خاک را تشکیل می دهند.

http://ahwaz-music.ir