ترکیه در سال 2022 بالغ بر 145 میلیون دلار گل و گیاه صادر کرده است

منبع: تی آر تی هابر



منبع

ترکیه که بیش از 3500 گونه گیاهی بومی را در فلور خود دارد، گل های شاخه بریده، گیاهان داخلی و خارجی، پیاز، نهال، نهال، تاج گل، و گروه های خزه را صادر می کند.

یلماز با اشاره به اینکه آمار صادرات در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است، گفت: صادرات که در سال 2021 حدود 150 میلیون دلار بود، در سال 2022 به 145 میلیون دلار کاهش یافت. برف سنگین در ایسپارتا در سال گذشته آسیب جدی به گلخانه ها وارد کرد. جایی که تولید گل شاخه بریده انجام می شد و در نتیجه امکان ارسال محصول مورد نظر از شهر وجود نداشت.

وی ادامه داد: فعالیت های صادراتی عمدتاً حول محور میخک است، اما در چند سال اخیر شروع به عرضه محصولات مختلف به بازار کرده ایم، رقم دیانتوس بارباتوس محصولی بوده که صادرات آن در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است و جدای از این، شروع به کار کرده ایم. در گل آرایی از گل های سبز رنگی استفاده می شود مانند روسکوس و آسپدیسترا در داخل کشور نیز سعی داریم این گونه ها را پرورش دهیم و تا چند سال دیگر تعداد واریته های ما بسیار افزایش می یابد.

از سوی دیگر، گیاهان فضای باز در زمینی به مساحت 3500 هکتار و گیاهان سرپوشیده در مساحتی نزدیک به 300 هکتار عمدتاً در آدانا و مرسین و در برخی مناطق در منطقه یالووا تولید می شوند.

بزرگترین بازار این بخش هلند برای صادرات میخک است و پس از آن انگلیس، آلمان، رومانی و بلغارستان قرار دارند. اکثر تولیدات گل شاخه بریده در آنتالیا و ایسپارتا در مساحتی بالغ بر 700 هکتار انجام می شود.

ما به سال 2023 امیدواریم و هدف ما افزایش تعداد محصولات به جای تعداد کشورهای صادراتی است. ترکیه در شعاع پروازی 3 تا 5 ساعته به بازار 17 میلیارد دلاری دسترسی دارد، با این حال سهم بازار ما بسیار کم است. ما باید 2 یا 3 درصد از این بازار سهم بگیریم که گردش مالی صادراتی ما را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند سالانه بیش از 500 میلیون دلار افزایش دهیم.»

اسماعیل یلماز، رئیس انجمن صادرکنندگان گیاهان و محصولات زینتی، گفت که سال را با صادرات تاج گل کریسمس قبل از کریسمس به پایان رساندند.

یلماز با بیان اینکه پس از تب و تاب کار در ماه های نوامبر و دسامبر، 3 میلیون تاج گل به سرتاسر جهان ارسال شد که عمدتاً به کشورهای هلند، انگلستان، آلمان، دانمارک، فنلاند، رومانی و بلغارستان ارسال شد، اظهار داشت: حدود 10 میلیون دلار در سال تولید کرده اند. درآمد حاصل از این فروش

یلماز افزود که در همین مدت علاوه بر تاج گل های سال نو، تقریباً 7 میلیون دلار میخک صادر شده است.

اسماعیل یلماز با بیان اینکه در بین گل های شاخه بریده، میخک بیشترین محصول صادراتی است، ادامه داد:

در مجموع صنعت گل‌کاری ترکیه 5500 هکتار مساحت دارد. نزدیک به 300000 نفر از طریق گل‌کاری امرار معاش می‌کنند و اکثریت این نیروی کار در تولید گل شاخه بریده کار می‌کنند که نیاز به نیروی کار فشرده‌تری دارد که در آن به ازای هر 1000 متر مربع منطقه تولید گل شاخه بریده به یک کارگر نیاز است.

با تمدید فصل صادرات به 12 ماه با تولید گلخانه ای و مرتفع، بخش گل و گیاه محصولات را به 85 کشور، در درجه اول کشورهای اروپایی ارسال می کند.

کشورهای اروپایی بازار اصلی گل شاخه بریده هستند و کشورهای حاشیه خلیج فارس، ازبکستان، آذربایجان و عراق بازارهای مهمی برای گیاهان فضای باز و سرپوشیده هستند و امیدواریم با افزایش تنوع محصولات، صادرات به سطح هدف برسد.