تحقیق مفهوم، اصول، اهداف و ابعاد کشاورزی پایدار و کشاورزی زیستی | gold-flower

با مصرف کود های شیمیایی، تولید آنتی اکسیدان ها در میوه ها که برای تقویت سیستم دفاعی بدن لازم و ضروری هستند، به شدت کاهش می یابد. بسياري‌ازكشاورزان‌باتجربه‌زيستي‌،عملكردمحصولشان‌برابريابالاترازمتوسّط‌عملكرد‌نظام‌‌هاي كشاورزي‌رايجاست.باوجوداين ،متوسّط‌ عملكردمحصولات زيستي‌‌اغلب‌ازمتوسّط‌عملكردزراعت‌هاي‌رايج مجله خبری گل و گیاه کمتر است. تفاوت‌بين‌متوسّط‌عملكردها،نه تنهاعمليات‌ زراعي‌ متفاوت ‌بلكه‌تفاوت‌مهارت هارانيز نشان‌مي‌دهد. صنعت‌زيستي‌چنان‌ بسرعت ‌رو به گسترش‌است‌كه‌بسياري‌ازكشاورزان‌زيستي‌‌مهارت‌هاي اندكي ‌در ارتباط‌ باروش‌هاي‌زيستي‌برخوردارند.

کشاورزی ارگانیک

مزارع قهوه ای اخیراً برداشت و شخم زده شده یا برای یک سال در آیش قرار داشته‌اند. مهمترین ویژگی کود ورمی کمپوست داشتن درصد بالای ماده آلی است که می تواند فقر زمین هایی را که در سال های طولانی از کود شیمیایی استفاده کرده است را جبران نماید. کود ورمی کمپوست را می توانید در داخل مزرعه تولید کنید.

پایداری[ویرایش]

۱۳۸۹٫ اثرات مصرف کودهای شیمیایی در منابع آبی دشت فومنات در استان گیلان. ۱۲ -۱۰ اسفند ۱۳۸۹ تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب. کشاورزی پایدار یعنی ظرفیت های موجود در حال حاضر تنها متعلق به ما نیست و آیندگان نیز در آن با ما سهیم میباشند. زنجیره تولید از مزرعه گرفته تا زمانی که بدست مصرف کننده میرسد.

http://ahwaz-music.ir

معمولا گیاهانی به منظور تولید کود سبز انتخاب و کشت می شوند که سریع الرشد، دارای شاخ و برگ علفی و کم توقع باشند. گیاهان تیره بقولات (مثل شبدر، ماشک گل خوشه ای، باقلا و …) گیاهان تیره غلات (مانند جو و ارزن) و گیاهان سایر تیره ها (از قبیل منداب و خردل) از جمله گیاهانی هستند که به تنهایی یا به صورت مخلوط با هم به عنوان کود سبز مورد استفاده قرار می گیرند. پخش یکنواخت کود های حیوانی در مزرعه، تعداد دفعات مصرف آن ها با توجه به شرایط خاک مزرعه و نوع زراعت، زمان مصرف (پاییز و بهار) و مخلوط کردن سریع آن ها با خاک از جمله نکاتی است که در مصرف این نوع کود ها اهمیت زیادی دارد. اغلب این روغن ها منشاء معدنی داشته و با آب به نسبت مناسب مخلوط و روی گیاهان پاشیده می شوند. این روغن ها عمدتا برای کنترل حشرات آفت به کار می روند.

  • در خیلی از بازارهای تره بار دنیا، گاهی میوه های کرم زده، خریداران بیشتری نسبت به میوه های صاف و براق دارند.
  • امروزه آفت کش هایی به بازار آمده اند که مصرف آن ها در کشاورزی ارگانیک اشکال ندارد.
  • مروج کشاورزی را وادارمی نماید سازمان واحد کشاورزی را با وضع اقتصادی موجود بنحوی تطبیق دهند که همیشه حداکثر سود حاصل گردد.
  • تأثیرات نامطلوب کودها­ی شیمیایی بر محیط­زیست سبب شد تا توجه به استفاده از روش­هایی که در آن نیازی به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا از مواد شیمیایی کمتری استفاده می­شود، بیشتر شود(فائو[۴]، ۲۰۰۴).
  • كشاورزي ارگانيك سيستمي است كه در صورتيكه از طرف مردم و دولت و نهادهاي غير دولتي به آن تو جه شود مي‌تواند منجر به حفاظت و حاصلخيزي خاك در بلند مدت سلامت و توليد بالاي محصولات گياهي و دامي، بالابردن كيفيت و اهميت غذايي، اثرات مثبت اجتماعي، بازار مناسب و صرفة اقتصادي گردد.

درمقايسه محصولات مزارع زيستي ورايج درانتاريو(كانادا)،كشت لوبياوذرت براي كشاورزان زيستي،حتي بدون پرداخت مابه التفاوت،سودبيشتري داشت.غلات پاييزه در مزارع زيستي درمقايسه بامزارع رايج،سودكمتري داشت. حاضر ،بدون‌مخاطره‌انداختن‌نيا‌زهاي‌‌نسل ‌آينده‌‌باشد،ضمن‌اين كه بايدازنظر اقتصادي‌براي‌كشاورزان وجامعه‌به‌طوركلي‌پايداروامكان‌پذيرباشد.كشاورزان زيستي‌باكشت‌چندين‌محصول‌دريك‌زمان‌كه‌اغلب با‌دامداري‌همراه‌است‌تنوع‌شغلي‌خودرا افزايش‌مي‌دهند. تنوع، مخاطرات‌اقتصادي‌راكاهش‌مي‌دهدوباعث خودكفايي‌درزمينه‌عناصرغذايي،تغذيه‌دام،موادآلي خاك‌وانرژي‌مي‌شود.

سیستم‌های زراعی[ویرایش]