تحقیق مفهوم، اصول، اهداف و ابعاد کشاورزی پایدار و کشاورزی زیستی | gold-flower

در نتیجه تولید کشاورزی بدون استفاده از مواد مخدر و کودهای مصنوعی تحت رهبری برخی از تولید کنندگان در ایالات متحده آغاز شد. به هیچ عنوان از سموم شیمیایی و آفت کش های مضر استفاده نمیکند. برای جلوگیری از حمله آفات و مقاومت بر اثر تنش های محیطی از گونه های مقاوم و کودهای طبیعی موثر مجله خبری گل و گیاه استفاده مینماید. گیاهان تثبیت کننده نیتروژن و سایر گیاهان حافظ حاصلخیزی خاک را کشت میکند. البته از کودهای معدنی نیتروژن به هیچ عنوان استفاده نمیکند. کشاورزی مدرن با استفاده از روش های نوین به کشاورزان این امکان را میدهد تا آفات زمین خود را بدون استفاده از سموم از بین ببرند.

http://ahwaz-music.ir

بهره­برداری نادرست بیش از هر چیز به ضعف مدیریت عوامل تولید و پایین بودن آگاهی، اطلاعات و مهارت­های فنی کشاورزان مربوط است. این مسئله به ویژه در مورد بهره­برداران خرد که بخش وسیعی از کشاورزان کشور را تشکیل می­دهند، بیشتر صادق است. به دلیل سنتی بودن نظام تولید در ایران، مدیریت مزرعه نیز به صورت کاملأ سنتی انجام می­پذیرد. لذا برای استفاده بهینه و پایدار از اراضی کشاورزی کشور نیاز به برنامه­ریزی و مدیریت بهر­ه­برداری مناسب از زمین می­باشد، به نحوی که حداکثر بهره­برداری­های مؤثر صورت گیرد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهسازی و حفظ محیط­زیست تجلی یابد(یعقوبی و همکاران، ۱۳۸۸). کشاورزی پایدار به عنوان کارآمدترین راه حل از سوی متخصصان برای تأمین نیازهای غذایی بشر که آسیب کمتری نیز به محیط­زیست وارد می­سازد، مد نظر قرار گرفته است(ساردوئی و همکاران، ۱۳۹۰).

  • 7 هزار تن انواع کود شیمیایی در خراسان شمالی ذخیره سازی شد.
  • صنعت‌زيستي‌چنان‌ بسرعت ‌رو به گسترش‌است‌كه‌بسياري‌ازكشاورزان‌زيستي‌‌مهارت‌هاي اندكي ‌در ارتباط‌ باروش‌هاي‌زيستي‌برخوردارند.
  • کشاورزی مدرن با استفاده از روش های نوین به کشاورزان این امکان را میدهد تا آفات زمین خود را بدون استفاده از سموم از بین ببرند.
  • استفاده زیاد از کود های شیمیایی در کشاورزی، موجب تخریب ساختمان فیزیکی و شیمیایی خاک شده و در دراز مدت، مزارع کشاورزی را به کویری شور و لم یزرع تبدیل خواهد نمود.
  • کشاورزی زیستی نوعی کشاورزی است که هدف از آن ایجاد نظام­های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام­یافته و انسانی می­باشد که تضادی با منافع زیست­ محیطی و اقتصادی ندارد(قربانی و همکاران، ۱۳۸۹­).
  • اولین بار این طرز فکر بوسیله Thunen در اوائل قرن 19 بظهور رسید.
تراس، خاکورزی حفاظتی و بافرهای حفاظتی باعث کاهش فرسایش خاک و آلودگی آب در این مزرعه می‌شود. میزان استفاده از زمین به ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی تولیدی.[۶۸] طبق این داده‌ها برای تولید یک کیلوگرم گوشت بره و گوسفند به زمینی به مساحت ۳۶۹٫۸۱ مترمربع، هر کیلوگرم گندم و چاودار به ۳٫۸۵ مترمربع، برنج به ۲٫۸ مترمربع، جو به ۱٫۱۱ مترمربع، گوجه فرنگی به ۰٫۸ مترمربع و سیب به ۰٫۶۳ مترمربع زمین نیاز دارد. محلولی است که از ترکیب سولفات مس و آب آهک تشکیل می شود و برای کنترل بیماری هایی مثل سفیدک های داخلی (به ویژه سفیدک داخلی مو) به کار می رود.

منابع

کمبود آب بر اثر حفر چاه های غیر مجاز و استفاده بی رویه میتواند باعث ظهور شوره زارها گردد. 7 هزار تن انواع کود شیمیایی در خراسان شمالی ذخیره سازی شد. در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. یکی از روش های مبارزه با کرم گلوگاه انار تراشیدن تاج انار به وسیله یک برس برقی ساده می باشد. جهت مبارزه با کرم گلوگاه انار، علاوه بر جمع آوری و انهدام انارهای آلوده در تمام طول فصل رشد و بعد از برداشت، می توان نسبت به پرچم زدایی میوه های انار ۶-۵ هفته بعد از ظهور اولین گل به عنوان مبارزه مکانیکی اقدام نمود. مبارزه ی بدون سم با آفت های گیاهی را می توان به شیوه های زیر انجام داد.

نقش کشاورزی ارگانیک در امنیت غذایی

تأثیرات نامطلوب کودها­ی شیمیایی بر محیط­زیست سبب شد تا توجه به استفاده از روش­هایی که در آن نیازی به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا از مواد شیمیایی کمتری استفاده می­شود، بیشتر شود(فائو[۴]، ۲۰۰۴). کود شیمیایی در حال حاضر به ­طور گسترده در کشاورزی جهان استفاده می­شود(بریمنر و کروگمیر[۵]، ۱۹۸۹­)، اما بدیهی است که این کودها رابطه­ی دوستانه­ای با محیط­زیست ندارند، باعث آلودگی آب، خاک و هوا گردیده، برای انسان نیز سرطان­زا هستند و باروری خاک را در دراز مدت از بین می­برند(میشرا[۶]و همکاران، ۲۰۱۳). استفاده بیش از حد از نهاده­های شیمیایی میزان ماده آلی خاک را به شدت کاهش می­دهد و این موضوع روی ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی خاک تأثیرگذاشته و امکان فرسایش را در خاک­ها افزایش می­دهد(داورنجاد[۷] و همکاران، ۲۰۰۴­). وضعیت نظام­های کشاورزی بازتابی از فعالیت­های انسان است و انسان بیش از هر موجود زنده­ی دیگری بر محیط­زیست کره خاکی تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کرده است(مهدوی دامغانی و همکاران، ۱۳۸۵­).

پیشرفت اقتصادی: کشاورزی ارگانیک