تحقیقات نشان می‌دهد که گیاهان از هورمون استرس خشکسالی برای جلوگیری از مصرف کنه‌های عنکبوتی استفاده می‌کنند



یافته‌های اخیر مبنی بر اینکه گیاهان از مکانیسم بقای خشکسالی برای دفاع در برابر آفات مکنده مواد مغذی نیز استفاده می‌کنند، می‌تواند برنامه‌های اصلاحی محصولات آتی را با هدف دستیابی به کنترل آفات در مقیاس وسیع بهتر اطلاع‌رسانی کند.

دانشمندان با استفاده از یک بیوسنسور فلورسنت پیشرفته (ABACUS2) که می‌تواند تغییرات کوچک در غلظت هورمون گیاهی را در مقیاس سلولی تشخیص دهد، دریافتند که اسید آبسیزیک (ABA) که معمولاً با واکنش خشکسالی مرتبط است، در عرض 5 ساعت پس از آلوده شدن به گیاه شروع به بستن دروازه‌های ورود گیاه کرد. کنه های عنکبوتی

منافذ میکروسکوپی برگ (روزنه) برای تبادل گاز مهم هستند، اما همچنین مکان های اصلی برای از دست دادن آب هستند. هنگامی که کمبود آب وجود دارد، گیاهان با تولید هورمون استرس خشکسالی ABA برای بستن روزنه های خود، در حفظ آب عمل می کنند.

به طور تصادفی، بسته شدن روزنه ها همچنین مانع از ورود ترجیح آفات مکنده مواد مغذی مانند کنه های عنکبوتی می شود. کنه عنکبوتی دو نقطه ای یکی از آفات بسیار مضر از نظر اقتصادی است – این آفات بداخلاق نیست و به طیف وسیعی از بیش از 1000 گیاه از جمله 150 محصول حمله می کند.

در phys.org بیشتر بخوانید

تاریخ انتشار:

منبع