باز کردن صنعت باغبانی اتیوپی از طریق خدمات لجستیک جالب

طی یک جلسه تشریفاتی در وزارت دارایی اتیوپی در 28 فوریه 2024، توافقنامه کمک هزینه برای کول بندر آدیس امضا شد. این اتفاق در حضور چندین ذینفع از اتیوپی و هلند رخ داد. دکتر آلمو سیم فییسا، وزیر حمل و نقل و لجستیک اعلام کرد: «توسعه بندر کول آدیس در بندر خشک مودجو گام بعدی در دستور کار سرمایه گذاری لجستیک بلندپروازانه اتیوپی برای افزایش تجارت بین المللی آن است.

همکاری بین اتیوپی و هلند
توسعه کول پورت آدیس یک همکاری نزدیک بین طرف های دولتی و خصوصی از اتیوپی و هلند است. بریسو آملو، مدیر عامل شرکت خدمات حمل و نقل و لجستیک اتیوپی، به بریسو آملو، می گوید: «به عنوان ارائه دهنده اصلی خدمات لجستیکی اتیوپی و اپراتور بندر خشک مودجو، اکنون وارد بخش لجستیکی خنک برای ارائه خدمات سرتاسری به صادرکنندگان مواد فاسدشدنی می شویم. هنک جان باکر، سفیر پادشاهی هلند در اتیوپی، توضیح می دهد که علاقه هلندی ها نیز واضح است: “شرکت های هلندی یکی از سرمایه گذاران اصلی در صنعت باغبانی اتیوپی و بزرگترین کشور دریافت کننده محصولات باغبانی صادراتی هستند.”

تامین مالی کول پورت آدیس
تامین مالی کول پورت آدیس توسط ترکیبی از تلاش های اتیوپی و هلند تامین شد. HE Semereta Sewasew وزیر امور خارجه وزارت امور خارجه می گوید: “این یک سرمایه گذاری استراتژیک است و نمونه ای برای سرمایه گذاری های زیرساختی آینده در اتیوپی خواهد بود.” بخش مالی هلندی از طریق کمک مالی DRIVE توسط Invest International تامین شد. Joost Oorthuizen می گوید که چرا آنها علاقه مند به حمایت از این پروژه بودند: “Invest International به طور فعال توسعه تجارت بین المللی پایدار و فراگیر را ترویج می کند. این نمونه خوبی از یک وضعیت برد-برد است که در آن کاهش CO2 مربوط به لجستیک همزمان با ایجاد است. از فرصت ها و ارزش اقتصادی».

قوهای پرنده در اتیوپی
Flying Swans توسعه بندر کول آدیس را آغاز کرده است و همراه با اداره دریایی اتیوپی در فعالیت های توسعه پروژه پیشرو بوده است. جرون بوس همراه با مارسل بیموند مدیر برنامه Flying Swans می گوید: «امضا موافقتنامه کمک هزینه، نقطه عطف مهمی در تاریخ قوهای پرنده در اتیوپی است، زیرا ما مرحله جدیدی از فعالیت ها را در این کشور آغاز می کنیم. Janine Luten، مدیر مرکز تولیدات تازه در هلند، می‌گوید: «بخش محصولات تازه هلند مشتاقانه منتظر این لحظه بوده است، زیرا خدمات لجستیک خنک کارآمد برای تامین منابع بین‌المللی میوه و سبزیجات ضروری است.»

بهبود خدمات لجستیکی
به همین دلیل است که بندر روتردام یک شریک قدیمی در برنامه قوهای پرنده است. دنی لونسوارد، مدیر Breakbulk در بندر روتردام توضیح می دهد: “به عنوان بندر اصلی واردات میوه و سبزیجات در اروپا، ما خوشحالیم که خدمات و زیرساخت های خود را برای حمایت از این طرح ها و پایدارتر کردن زنجیره های لجستیکی در دسترس قرار دهیم.” با این حال، این پیشرفت‌ها زمانی پایان نمی‌یابد که Cool Port Addis محقق شود. عبدالبر شمسو، مدیر کل سازمان دریایی اتیوپی می گوید که “دولت اتیوپی متعهد به بهبود مستمر زیرساخت ها و رویه های لجستیکی در این کشور برای ترویج و حمایت از تولید و صادرات میوه و سبزیجات است.”

کاتالیزور صنعت باغبانی
یکی از اهداف اصلی کول پورت آدیس، تسریع رشد صنعت باغبانی در اتیوپی است. Tewodros Zewdie، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان باغبانی اتیوپی، در ادامه این موضوع را توضیح می‌دهد: «تحقق کول پورت آدیس یک پیشرفت مهم برای تولیدکنندگان باغبانی اتیوپی برای ورود یا گسترش حضور خود در بازار جهانی است. به گفته وزیر کشاورزی، دکتر گیرما آمنته، وزارت کشاورزی اتیوپی همچنین آینده روشنی را برای صنعت باغبانی خود انتظار دارد. بندر آدیس خنک رشد و سرمایه گذاری آینده در صنعت باغبانی اتیوپی را تقویت خواهد کرد.

منبع: agroberichtenbuitenland.nl

منبع