افزایش سرعت جذب انرژی های تجدیدپذیر در گلخانه ها

اروپای شمال غربی بیشترین تراکم گلخانه های گرم شده را در اروپا دارد و سوخت های فسیلی منبع اصلی انرژی هستند. انرژی دومین جزء بزرگ هزینه های تولید است و بعد از نیروی کار. RE-Greenhouse یک پروژه جدید Interreg شمال غربی اروپا است که هدف آن تسریع انتقال از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر در بخش گلخانه برای انعطاف پذیری آب و هوا، امنیت غذایی و افزایش رقابت است.

RE-Greenhouse 11 شریک از 5 کشور NWE (BE، FR، DE، LU، NL) را گرد هم می آورد، که هر یک متخصص در زمینه خاصی با گلخانه های آزمایشی با استفاده از یک منبع انرژی تجدیدپذیر خاص استفاده می کنند. پتانسیل بالایی برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در بخش گلخانه‌ای مورد استفاده قرار نگرفته است، زیرا تخصص در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر امیدوارکننده در پشت مرزها قفل شده است و دارندگان گلخانه اغلب وقت، ابزار و دانش لازم برای تصمیم‌گیری ندارند. شرکای پروژه RE-Greenhouse می‌خواهند با تبادل تخصص و راه‌اندازی اقدامات مختلف برون مرزی به طور مشترک با این چالش مقابله کنند.

11 شریک چند رشته ای و مکمل متعهد به یک هدف مشترک: تسریع در جذب منابع انرژی تجدیدپذیر در گلخانه ها.

راه اندازی آزمایشی فناوری های امیدبخش منابع انرژی تجدید پذیر
این پروژه یک طرح ماتریسی فراملی و سیستم انتقال داده‌های عملیاتی گلخانه را راه‌اندازی می‌کند و آن را در شش سایت آزمایشی با شش فناوری منبع انرژی تجدیدپذیر پیاده‌سازی می‌کند:

1. انرژی خورشیدی

2. شبکه حرارتی

3. گرمای باقیمانده

4. سیستم گرمایش پلت

5. سیستم گرمایش چوب

6. بیوگاز

داده‌های بازیابی شده از راه‌اندازی‌های آزمایشی، همراه با اطلاعات مشاوره‌های ذینفعان و داده‌های تاریخی برای توسعه یک ابزار تصمیم‌گیری باز برای جریان، تولید، مصرف و ذخیره‌سازی منابع انرژی تجدیدپذیر در گلخانه‌ها استفاده خواهد شد.

بازدیدهای نمایشی در محل از خلبان ها برای اطلاع رسانی، الهام بخشیدن و تحریک دارندگان گلخانه و ذینفعان برای انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر سازماندهی خواهد شد.

تصویر: RE-Greenhouse بر شش فناوری امیدبخش منابع انرژی تجدیدپذیر تمرکز دارد

ابزار تصمیم گیری انرژی برای دارندگان گلخانه
توسعه‌دهندگان می‌گویند که «ابزار تصمیم‌گیری برای منابع انرژی تجدیدپذیر گلخانه‌ای» برای هر اپراتور گلخانه‌ای در شمال غربی اروپا یک تغییر بازی خواهد بود. ابزار تصمیم گیری جدید قادر خواهد بود تعیین کند که کدام منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید گلخانه ای خاص امکان پذیر و مناسب هستند. گزینه های فنی و اقتصادی آسانی را ارائه می دهد. این ابزار به طور گسترده در بلژیک، آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند از طریق یک فراخوان آزاد بین المللی ارائه خواهد شد. بازدیدهای نمایشی در محل و آموزش هدفمند برای افزایش پذیرش و جذب ابزار و در نتیجه حمایت از دارندگان گلخانه در انتقال مورد نیاز به منابع انرژی تجدیدپذیر سازماندهی خواهد شد.

به سوی شیوه های پایدار، انعطاف پذیر و سازگار با محیط زیست
با انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر، دارندگان گلخانه قادر خواهند بود از نوسانات منفی ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیکی و جهش بازار جلوگیری کنند. اثر بلندمدت تغییر سیستمیک بخش وابسته به فسیل و مصرف کننده انرژی به سمت شیوه های منطقه ای پایدار، انعطاف پذیر و سازگار با محیط زیست است که منجر به امنیت غذایی می شود، گزینه های شغلی جذابی را ارائه می دهد و رقابت در بازار جهانی برای محصولات کشاورزی پایدار را افزایش می دهد. . افزایش انعطاف پذیری یک بخش مهم در کشاورزی همچنین فرصت هایی را برای دیجیتالی شدن بیشتر و ادغام در توسعه زیرساخت های گسترده تر فراهم می کند.

درباره RE-Greenhouse
RE-Greenhouse پروژه ای است که توسط Interreg شمال غربی اروپا تامین می شود، پروژه RE-Greenhouse به طور رسمی از 22/11/2023 آغاز شده و به مدت 4 سال اجرا خواهد شد. کنسرسیوم متشکل از 11 شریک در 5 کشور NWE (BE، FR، LU، NL): Inagro (BE)، Boerenbond (BE)، FarmTech Society (BE)، Vegepolys Valley (FR)، CTIFL- مرکز فنی بین حرفه ای میوه و سبزیجات (FR)، آسترهور (FR)، IFSB- موسسه آموزشی بخش ساخت و ساز (LU)، گرین پورت وست هلند (NL)، دانشگاه علوم کاربردی لاهه (NL)، شبکه حرارتی Westland (NL)، دانشگاه علوم کاربردی تریر – Ifas- موسسه مدیریت جریان مواد کاربردی (DE).

این پروژه توسط Inagro هماهنگ شده و با کمک مالی 2.3 میلیون یورویی از برنامه Interreg شمال غرب اروپا حمایت می شود. هدف RE-Greenhouse تسریع انتقال از سوخت های فسیلی به تولید انرژی های تجدیدپذیر در گلخانه های NWE است.

برای اطلاعات بیشتر:

توماس زولنر
دبیر کل
انجمن FarmTech
[email protected]

منبع