اصول کاربردی مواد آلی در کشاورزی ، سماوات فروشگاه كتاب دانش نگار | gold-flower

اولین بار این طرز فکر بوسیله Thunen در اوائل قرن 19 بظهور رسید. وی بر اساس قانون بازده نزولی ‘ تئوری ارزش مارژینال را بوجود آورد . این تئوری می گوید‘ سود یک واحد بهره برداری تا زمانی افزایش می یابد که در آمد حاصل ازآخرین واحدمحصول تولید شده از هزینه های که بوسیله این واحد ایجاد می شود بیشتر باشد . ولی بعدا توسط AEREBOE در اوایل قرن حاضر دنبال شد و بوسیله BRINEMANN تکمیل گردید و بالاخره اساس و شالوده تئوری تولید واحدهای کشاورزی امروزی را تشکیل داد. در این مقاله به تشریح مفهوم نهاده­های شیمیایی، کشاورزی پایدار، اهداف و اصول کشاورزی پایدار، مفهوم کشاورزی­زیستی و اهداف آن و انواع نهاده­های زیستی و بیان مدل­های پذیرش فناوری و مفهوم فناوری و پذیرش و بیان مطالعات پیشین در مورد پذیرش نهاده­های زیستی توسط کشاورزان پرداخته می­شود.

  • برای دستیابی به کشاورزی پایدار باید دو فعالیت را در نظر گرفت که شامل حفاظت از محیط­زیست در برابر آلودگی­ها و جلوگیری از تخریب آن و استفاده­ی بهینه از منابع انرژی و طبیعت است(زهاریا[۲]، ۲۰۱۰­)­.
  • با نگاه به ابعاد تجاری، تجارت جهانی محصولات کشاورزی آلی بیش از چهل میلیارد دلار است.
  • از سال ۱۹۰۰ به بعد بهره‌وری کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و تا حدودی در کشورهای درحال توسعه، به دلیل مکانیزه شدن و جایگزینی ماشین آلات کشاورزی با نیروی انسانی، و همچنین استفاده از کودهای شیمیایی، سم‌های کشاورزی و زادگیری گزینشی به‌طور چشمگیری افزایش یافته‌است.
تناوب و تناسب را در زراعت رعایت کرده و گونه های مختلف را کشت میکند. پوشش خاک را بوسیله گیاهان پوششی در سطح خاک حفظ میکند و بقایای گیاهان را پس از برداشت باقی گذاشته و مالچ پاشی انجام میدهد. اختلال خاک را به حداقل ممکن میرساند یعنی کود و یا بذر را مستقیما به خاک اضافه مرده و خاک ورزی را انجام نمیدهد. زندگی کشاورزان و سلامت کلی جامعه بطور کلی ارتقا پیدا میکند.

واقعیت این است که تقاضای مصرفی به دلیل افزایش جمعیت جهان افزایش یافته است. در این نقطه، اگر چه در زمینه های کشاورزی به منظور رفع تقاضا برای تولید محصولات کشاورزی گسترش یافت، هدف این بود که محصولات بیشتری را از منطقه واحد خریداری کنیم. با این حال، از لحاظ علمی اثبات شده است که فعالیت های کشاورزی ناخود آگاه سلامت انسان و حیوانات را تهدید می کند، منجر به تخریب و / یا آلودگی منابع آب زیرزمینی، تخريب گیاهان طبیعی و الگوهای خاک و آسیب زدن به تنوع زیستی می شود. نهاده­های شیمیایی شامل کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی می­باشد، دهه ۱۳۳۰ قبل از آن­که تولید و مصرف کودهای شیمیایی در کشور مطرح شود، کودهای آلی در سطح کشور رایج بود. همزمان با ورود کودهای شیمیایی به کشور، سازمان ترویج کشاورزی مصرف این نوع کودها را تشویق نمود و بسیاری از کشاورزان کودهای شیمیایی را حرام دانسته و جرأت نزدیکی به آن­ها را نداشتند ولی با گذشت زمان و انجام فعالیت­های ترویجی کار به جایی رسید که در بعضی از مزارع تا چهار تن در هر هکتار کود شیمیایی مصرف می­شد(بلوک­آذری، ۱۳۸۹­). کودهای شیمیایی سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد گیاهان می­شوند ولی استفاده بی­رویه از آن­ها به خاک و محیط­زیست صدمه وارد می­کند(انوشه و همکاران، ۱۳۸۹).

۲ نهاده­های شیمیایی

انسان برای نخستین بار در فلات ایران به کشت و زرع و پرورش دام دست زده است. برنامه ریزی واحدهای کشاورزی درحال حاضر بیشتر از گذشته اهمیت پیدا نموده است. علت این امر نوسان نسبتا سریع قیمتها وهزینه ها و تغییر روشهای انجام کار بخاطر کمبودنیروی انسانی می باشد. مروج کشاورزی را وادارمی نماید مجله خبری گل و گیاه سازمان واحد کشاورزی را با وضع اقتصادی موجود بنحوی تطبیق دهند که همیشه حداکثر سود حاصل گردد. ۱۳۹۱٫ بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده با سود ادراک شده توسط مصرف کننده. این مشکلات در درجه اول در کشورهای اروپای شمالی ظاهر می شود.

کشاورزی ارگانیک از دیدگاه زیست محیطی

مهمتر از همه آن که این کود ها باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت مصرف کنندگان می شوند. سموم شیمیایی از جمله آفت­کش­ها می­توانند آب و خاک و پوشش­گیاهی را آلوده کنند(آکاتار[۸]و همکاران، ۲۰۰۹­) و آبشویی خاک آغشته به سموم شیمیایی به آب­های زیرزمینی و آب­های سطحی باعث ایجاد نگرانی­هایی در کشاورزی شده است(دیویا و بلاگالی[۹]، ۲۰۱۲­). در کشاورزی ارگانیک به جای استفاده از کود های مضر شیمیایی از مواد آلی و کود های بیولوژیک استفاده می شود. مواد آلی، به موادی گفته می شود که منشا گیاهی و جانوری داشته باشد و علاوه بر تامین مواد غذایی لازم برای رشد گیاهان، اثرات مثبتی بر خاک و حاصلخیزی آن دارند. گاه‌كشاورزان ‌مي‌توانند يارانه‌اندكي‌براي توليد در دوره ي گذارازطريق فروش محصول باقيمتي بيشترازقيمتهاي رايج امّاكمترازقيمتهاي گواهي شده زيستي دريافت كنند.طي مراحل اولّيه گذار،برخي از كشاورزان افت عملكردهاي تاحدود30%گزارش كرده اند.

http://ahwaz-music.ir