اصول تعیین حد مطلوب در واحدهای کشاورزی | gold-flower

کشاورزی ­پایدار نه تنها نیازهای آتی مربوط به افزایش تولید را در نظر دارد، بلکه کیفیت محیط­زیست و همچنین آب و خاک را حفظ می­نماید(اسحاقی، ۱۳۸۹­). برای دستیابی به کشاورزی پایدار باید دو فعالیت را در نظر گرفت که شامل حفاظت از محیط­زیست در برابر آلودگی­ها و جلوگیری از تخریب آن و استفاده­ی بهینه از منابع انرژی و طبیعت است(زهاریا[۲]، ۲۰۱۰­)­. در پاسخ به اثرات منفی بکارگیری مواد شیمیایی در بخش کشاورزی، کشاورزی زیستی(ارگانیک) به عنوان یکی از مصادیق کشاورزی پایدار شکل گرفت.

عملكردكشاورزان‌زيستي‌اغلب ‌طي3تا5 سال اوّل که مرحله گذار ازكشاورزي‌رايج خوانده میشود،دركمترين‌مقداراست. به وبلاگ ترویج و آموزش کشاورزی چیا خوش امدید لطفا برای بهتر شدن ان نظر بدهید. در این مدل جهانی ایده آل است که زنجیره غذایی توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنترل شده و شرکت ها نقشی در کنترل آن ندارند. لزوم اهتمام به کشاورزی سبز یا همان ارگانیک در نهایت موجب حفظ زیستگاه های حیاتی و حوزه های آبخیز شده و سلامت خاک و کیفیت آب را ارتقا میدهید. محصولات سالم و در حال رشد ذرت و سورگوم سبز است (سورگوم ممکن است کمی پررنگ تر باشد).

کتاب اصول ترویج کشاورزی

توسعه کشاورزی و پرورش گونه‌های اهلی توسط انسان باعث افزایش غذای موجود و شکل‌گیری شهرها و تمدن‌ها شد. کشاورزی متمرکز که بر اساس کشت تک‌محصولی است، در قرن ۲۱ بیشترین خروجی را به خود اختصاص داده‌است، اگرچه هنوز، زندگی نزدیک به ۲ میلیارد انسان به کشاورزی معیشتی وابسته است. مصرف کود های شیمیایی تعادل طبیعی موجودات زنده داخل خاک و محیط زیست بشر و جانوران را بر هم زده و آینده کره زمین را به مخاطره می اندازد. همانطور كه در آمار جهانی ملاحظه می گردد از سال 1985 ميلادي كه اولين برآورد از مزارع ارگانيك و سطح زيركشت آن در دنيا صورت گرفت تاكنون تعداد زيركشت مزارع ارگانيك در دنيا سيري صعودي داشته و اين نشان‌دهندة تقاضاي روزافزون براي محصولات زيستي در جهان است. در بين كشورهايي كه اقدام به كشت ارگانيك نموده‌اند استراليا و كلاً قارة اقيانوسيه بيشترين ميزان و كشورهاي آفريقايي داراي كمترين ميزان سطح زير كشت براي محصولات ارگانيك مي‌باشند اين مطالعات توسط شركت SOEL كه مركز آن در كشور آلمان بوده و تحقيقات و فعاليتهاي خود را در زمينة كشاورزي ارگانيك و آموزش و سلامت انجام مي‌دهد صورت گرفته است. تجربه سالها فعالیت اعضای این مجموعه در صنایع و تجهیزات دام و طیور و کشاورزی به خصوص پرورش صنعتی طیور را گردهم آوردیم تا خدمات نوین و به روز در شیوه های جدید فروش و عرضه تجهیزات را به انجام برسانیم.

کشاورزی زیستی (طبیعی یا ارگانیک)

جامع ترین و بروزترین مجموعه آموزشی کودهای کشاورزی و تغذیه گیاهی در ایران شامل فیلم ها، کتاب ها و سایر منابع آموزشی ارزشمند، هم اکنون در دسترس شماست. این مجموعه آموزشی به صورت فایل های دانلودی عرضه شده است. باقیمانده ترکیبات حاصل از مصرف کود های شیمیایی در میوه ها و محصولات کشاورزی، سلامت مصرف کنندگان این محصولات را به خطر انداخته است. شایان توجه است که این دسته از سموم بایستی حداقل خطر را برای جانوران، بخصوص پستانداران و حشرات مفید داشته باشد و کمترین آسیب ممکنه را به محیط زیست وارد نماید و سریعا تجزیه شده و در طبیعت انباشته نشوند. امروزه آفت کش هایی به بازار آمده اند که مصرف آن ها در کشاورزی ارگانیک اشکال ندارد.

  • مواد آلی مورد مصرف در کشاورزی ارگانیک، شکل های مختلفی دارند که به طور مختصر به آن ها اشاره می شود.
  • شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید.
  • با بستن گونی یا نوار های مقوایی لانه زنبوری به دور تنه بعضی از درختان میوه مانند سیب درختی، می توان آفت هایی مانند کرم سیب را که برای انجام زمستان گذرانی به لا به لای این گونی ها و مقواها پناهنده می شوند، به دام انداخت و آن ها را از بین برد.
مهمتر از همه آن که این کود ها باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت مصرف کنندگان می شوند. سموم شیمیایی از جمله آفت­کش­ها می­توانند آب و خاک و پوشش­گیاهی را آلوده کنند(آکاتار[۸]و همکاران، ۲۰۰۹­) و آبشویی خاک آغشته به سموم شیمیایی به آب­های زیرزمینی و آب­های سطحی باعث ایجاد نگرانی­هایی در کشاورزی شده است(دیویا و بلاگالی[۹]، ۲۰۱۲­). در کشاورزی ارگانیک به جای استفاده از کود های مضر شیمیایی از مواد آلی و کود های بیولوژیک مجله خبری گل و گیاه استفاده می شود. مواد آلی، به موادی گفته می شود که منشا گیاهی و جانوری داشته باشد و علاوه بر تامین مواد غذایی لازم برای رشد گیاهان، اثرات مثبتی بر خاک و حاصلخیزی آن دارند. گاه‌كشاورزان ‌مي‌توانند يارانه‌اندكي‌براي توليد در دوره ي گذارازطريق فروش محصول باقيمتي بيشترازقيمتهاي رايج امّاكمترازقيمتهاي گواهي شده زيستي دريافت كنند.طي مراحل اولّيه گذار،برخي از كشاورزان افت عملكردهاي تاحدود30%گزارش كرده اند.

http://ahwaz-music.ir