ارزیابی میدانی گل داودی معمولی در مقابل ریزازدیادی سینراریفولیوم

کاتالانو، کاترینا و کارا، آنجلا و کاریمی، فرانچسکو و موتیسی، آنتونیو و اباته، لوردانا و سارنو، مائورو و کاروبا، الساندرا. (2022). ارزیابی صحرایی بلند مدت گیاهان معمولی در مقابل ریزازدیاد گل داودی cinerariifolium. زراعت. 12. 2756. 10.3390/agronomy12112756.



منبع

تحقیق کامل را در www.researchgate.net بخوانید.

Pyrethrum یک گیاه علفی چند ساله بومی در سواحل شرقی دریای آدریاتیک است و در مناطق وسیعی از تقریباً تمام قاره‌ها معرفی شده است، جایی که برای استخراج صنعتی پیرترین ها کشت می‌شود. پیرترین ها گروهی از شش استر مونوترپن نزدیک به هم هستند که به طور گسترده به عنوان حشره کش طبیعی استفاده می شود. تولید جهانی پیرترین‌های طبیعی کمتر از تقاضای بازار است و معرفی گسترده‌تر این محصول در سیستم‌های کشاورزی مدیترانه می‌تواند فرصتی جذاب برای کشاورزان و تولیدکنندگان باشد.

علاوه بر این، از آنجایی که گیاهچه‌های مشتق‌شده از باززایی در شرایط آزمایشگاهی ممکن است تغییرات پلوئیدی را تجربه کنند، ما ثبات سطح پلوئیدی گیاهان تکثیر شده با پیرتروم را با آنالیز فلوسیتومتری (FCM) ارزیابی کردیم. غربالگری FCM هیچ تفاوتی بین مورفوتیپ ها و بین آنها و گیاه مادر نشان نداد. به همین ترتیب، ارزیابی مزرعه ای گیاهان تفاوت معنی داری بین عملکرد گل در هر دو گروه نشان نداد. از این رو، ریزازدیادی به عنوان یک روش آسان، کارآمد و قابل تکرار برای به دست آوردن مقادیر زیادی از ژنوتیپ‌های منتخب پیرتروم تایید شد.

با این حال، در دسترس بودن مقادیر کافی از مواد گیاهی انتخاب شده برای وارد کردن به کشت یکی از مسائل مهم است. بنابراین، تکثیر در شرایط آزمایشگاهی ژنوتیپ‌های نخبه پیرتروم می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های تکثیر مرسوم باشد. در این مقاله، ما نتایج یک مقایسه مزرعه ای 9 ساله بین گیاهان پیرتروم که از یک پروتکل تکثیر آزمایشگاهی به دست می آیند و گیاهان به دست آمده با برش از همان گیاهان مادری ارائه می کنیم.