اتوماسیون در باغبانی گلخانه چقدر توسعه یافته است؟

دیجیتالی شدن گام به گام
گیربکس در Maasdijk، هلند، محصولات هوشمند در زمینه راه حل های بینایی، نرم افزارهای خودآموز، رباتیک و اتوماسیون را طراحی و تولید می کند. همه به طور خاص برای باغبانی گلخانه ای. هارم یک استراتژیست توسعه تجارت است و بخشی از نقش او مقایسه توسعه اتوماسیون در باغبانی گلخانه ای با توسعه تلفن همراه است. “اگر اکنون اولین تلفن همراه را با جدیدترین گوشی هوشمند مقایسه کنید، بی نقص نبود، اما برای شروع به اندازه کافی خوب بود. هر نسخه همیشه کمی بهتر و هوشمندتر است. این روندی است که اکنون در آن شاهد هستیم. باغبانی گلخانه ای.”

در 10 سال…
در نهایت، هارم نگاهی به آینده دارد. “شما می توانید تعدادی از روندها را مشاهده کنید. افزایش مقیاس ادامه خواهد یافت. بنابراین مزارع کمتر و کمتری وجود دارد، اما مناطق بزرگتر. همچنین شاهد استانداردسازی بیشتر و بیشتر در محصولات هستید. نیروی کار نیز کمیاب و گرانتر می شود. اینها روندهای مهمی هستند که می تواند اتوماسیون را تشویق کند. بنابراین ما شاهد دیجیتالی شدن و اتوماسیون بیشتر و بیشتر در باغبانی خواهیم بود.”

پس ما الان کجاییم؟ آیا هنوز در مرحله راه اندازی هستیم یا فراتر از آن؟ “اگر از من بپرسید یک گام جلوتر. قدم به قدم، ما به سمت دیجیتالی شدن کامل کار می کنیم. زمانی که به آنجا برسیم به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. این فقط به دلیل پیشرفت های فنی نیست.” Harm بیشتر توضیح می دهد… “از آنجایی که قیمت انرژی بسیار بالا است، بسیاری از شرکت ها به جای راه های جدید برای خودکارسازی عملیات خود، سرمایه گذاری روی صفحه نمایش انرژی دوم را بررسی می کنند. خوشبختانه برای ما، بسیاری از شرکت ها هر دو را انجام می دهند.”

چه زمانی شاهد اولین گلخانه تنها با روبات خواهیم بود؟ “فکر نمی‌کنم در دو سال، نه پنج سال، بلکه شاید تا ده سال دیگر. اشتباه نکنید که از یک سازمان چیزهای زیادی می‌خواهد که باید گام‌های کوچکی بردارد. مثلاً اگر قرار است داده تولید کنید، همچنین لازم است که شخصی حضور داشته باشد که با آن داده ها کاری انجام دهد. و آن وقت کیست؟ نقش یک رهبر تجاری نیز تغییر خواهد کرد. مدیریت یک تیم از افراد با ناوگان روبات ها متفاوت است. من آن را می بینم. به عنوان یک فرآیند تدریجی دو گام به جلو و یک گام به عقب. سرعت آن فرآیند توسط سازگاری بخش تعیین می شود.”



منبع

همانطور که در مورد بحران انرژی فعلی و انتقال انرژی بحث می کنیم، باید بپرسیم: آیا دیجیتالی شدن هنوز هم می تواند نقشی در این امر ایفا کند؟ “من خودم انگشت شست سبز ندارم، اما مشتریان ما نشان می‌دهند که اگر در فکر تغییر در استراتژی خود هستید، داده‌هایی که می‌توانیم تولید کنیم بسیار ارزشمند است. شما سریع‌تر به تاثیر انتخاب‌های خود بینش می‌یابید.”

هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری داده ها از گلخانه ها عبور می کنند. اولین ربات های دسته بندی و بسته بندی معرفی شدند. بنابراین ما به خوبی در راه اتوماسیون کامل باغبانی گلخانه ای هستیم. اما دقیقا چقدر فاصله داریم؟ هارم ون آدریشم از گیربکس در مورد دیدگاه خود برای آینده صحبت می کند.

کار در مقابل اتوماسیون
بازار کار تنگ است و استعداد گران است. اتوماسیون می تواند راه حلی برای کمبود کارکنان باشد. هارم از مزایا و معایب، چالش ها و شرایط اتوماسیون در مقایسه با نیروی انسانی صحبت می کند. “اتوماسیون یک عامل پایدار در فرآیند کار است. یکی از الزامات این است که شما باید قراردادهای کاری واضح داشته باشید. مزیت یک کارمند این است که می توانید صبح به آنها توضیح دهید که باید روی آن روز تمرکز کنند. یک ربات ابتدا باید داشته باشد. برای یادگیری تغییرات. از این نظر، انعطاف پذیری ربات کمی کمتر است. با این حال، هنگامی که آن را به درستی برای یک ربات توضیح دادید، همیشه این کار را هر روز به جلو انجام می دهد.”

از دیجیتال سازی تا اتوماسیون
برخی از فرآیندهای کاری برای اتوماسیون بهتر از سایرین مناسب هستند. Harm توضیح می دهد که این امر در مورد یک شرکت باغبانی گلخانه ای نیز صدق می کند. “شما تقریباً سه منطقه دارید: خود گلخانه، جایی که کشت انجام می شود، منطقه پردازش، و ذخیره سازی که اغلب سردخانه است. در حال حاضر، ما بیشترین اتوماسیون را در اتاق پردازش می بینیم، زیرا شرایط اینجا به طور کلی بهترین است. پایدار. در گلخانه جایی است که شما باید با بیشترین تغییرات مانند سیستم های ریلی لوله های شیبدار و سطوح مختلف نور مواجه شوید (که الگوریتم ارزیابی آن را دشوار می کند). در گلخانه، ما اکنون در شروع اتوماسیون هستیم. که دیجیتالی شدن بخش مهمی از آن است.” به عبارت دیگر، جمع آوری داده ها به گونه ای که یک ربات نه تنها کار خود را انجام دهد بلکه بتواند با استثناهایی که با آن مواجه می شود نیز مقابله کند. Harm می گوید و این برای هر محصول متفاوت است و همچنین در هر محصول یا نوع میوه متفاوت است. به عنوان مثال، یک ربات جمع کننده گوجه فرنگی نمی تواند هر نوع گوجه فرنگی را بچیند.

“بدون پیشگامان، ما هیچ محصولی نخواهیم داشت”
هارم توضیح می دهد که توسعه رباتیک نیز تا حد زیادی توسط پیشگامان این بخش تعیین می شود. “بدون پیشگامان، ما هیچ محصولی نداشتیم. ما همیشه اولین نسخه های محصولات خود را با همکاری یک شریک توسعه می سازیم. این تمرکز بر ایجاد بهترین راه حل با در نظر گرفتن روش های موجود در کشت ایجاد می کند.”

مقیاس پذیری و کیفیت
چرا اتوماسیون برای یک محصول بیشتر از دیگری مناسب است؟ “در داخل شرکت ما، اگر به دیجیتالی شدن و استفاده از داده ها در گلخانه نگاه کنید، محصولات ما برای کشت گل رز راه طولانی را پیموده اند. تمرکز برای این محصول بر افزایش قیمت عملکرد، یعنی کیفیت است. با محصولات سبزی بزرگتر. تمرکز کمی بیشتر بر روی صرفه جویی در هزینه است. برای این نیز راه حل هایی وجود دارد، اما به رویکرد متفاوتی نیاز دارد.”