کنترل تریپس در گل رز: استراتژی، اقدام و نتایج

بخش پرورش گل در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. کلمبیا و اکوادور دومین و سومین صادرکننده بزرگ گل در سال هستند که 24 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده و بازارهای عمده ای مانند ایالات متحده، روسیه و هلند را تامین می کنند (چمبرز، 2024).

اما تولید گل‌های زینتی علیرغم اهمیت فراوان، تحت تأثیر آفات مختلفی قرار گرفته است که باعث کاهش کیفیت زیبایی و تجاری محصول و افزایش نسبت گل‌های خانگی یا ضایعاتی می‌شود. یکی از آفات معرف و محدود کننده تریپس است (Semillas valle, 2021).

تریپس یکی از چالش برانگیزترین آفات چند فاگ در جهان است، زیرا حشراتی هستند که به دلیل رفتار و عادات خود می توانند طیف وسیعی از محصولات زراعی مانند گیاهان زینتی را تحت تأثیر قرار داده و باعث آسیب هایی شوند که ارزش تجاری محصول نهایی را کاهش می دهد. گل) (Carrizo، و همکاران، 2008). ظرفیت تخریبی این آفت مشکلی است که به دلیل مقاومتی که به دست آورده است، بیشتر به دلیل کاربردهای متوالی محصولات سنتز شیمیایی که به توسعه مقاومت در برابر حشره کش ها کمک می کند، تشدید شده است (رودریگز و همکاران، 2003).

استفاده مکرر از آفت‌کش‌ها در سیستم‌های تولید کشاورزی، علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر آفات و آسیب به سلامت انسان و محیط‌زیست، می‌تواند تأثیرات جانبی بر دشمنان طبیعی داشته باشد و باعث عدم تعادل اکولوژیکی شود (روئیز-جیمنز و همکاران، 2021). جایگزینی برای این مشکل استفاده از محصولات طبیعی مشتق شده از گیاهان است که عموماً زیست تخریب پذیر هستند و باعث عدم تعادل در اکوسیستم نمی شوند (Lannacone and Reyes, 2001).

احترام به محیط زیست و تنوع زیستی
با توجه به کاهش مداوم تنوع زیستی حشرات، سرمایه گذاری در ابزارهای سازگار با محیط زیست برای کنترل آفات باید در اولویت قرار گیرد. اقداماتی که شامل سطوح مختلف اقدام در تصمیم‌گیری می‌شود باید ترویج شود تا اطمینان حاصل شود که این استراتژی، که برای دهه‌ها در اروپا مورد استفاده قرار گرفته و اکنون در آمریکای لاتین در حال افزایش است، به طور فزاینده‌ای در برابر آفاتی که به محصولات این منطقه حمله می‌کنند، موثر می‌شود.

کنترل آفات به طور فزاینده ای دشوار می شود، زیرا تولید فشرده محصول و عدم تناوب زراعی باعث افزایش عدم تعادل بیولوژیکی در محیط کشاورزی می شود. کنترل آفات در آینده باید بدون آسیب بیشتر به تنوع زیستی و تخریب محیط زیست و با اتکای کمتر به آفت کش های مصنوعی انجام شود.

Seipasa، یک شرکت اسپانیایی پیشرو در فرمول‌بندی و توسعه درمان‌های گیاهی و میکروبیولوژیکی برای حفاظت از محصولات، تحریک زیستی و تغذیه محصولات، Pirecris را راه‌اندازی کرده است.

Pirecris یک ورودی زیستی حشره کش طبیعی با طیف گسترده است: این یک فرمول ثبت اختراع است که به دلیل ارتباط مستقیم با غلظت مولکول های PI و PII، هدف آن تضمین حداکثر کارایی حشره کش است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که در برابر نور و تغییر دما پایداری می کند و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

حداکثر اثربخشی در برابر تریپس
پیرکریس به لطف حالت عمل دوگانه خود (IRAC 3A)، عصبی و فیزیکی، یک اثر شوک فوری ایجاد می کند، که بر عملکرد طبیعی سیستم عصبی حشره تأثیر می گذارد و لایه محافظ آن را حذف می کند، اسکلت بیرونی آن را نرم می کند و نفوذ مولکول های آن را از طریق سلول تسهیل می کند. غشاها

Pirecris کارایی بالایی تا 100% در آزمایشگاه و 85-90% در زمینه نشان داده است. به عنوان یک محصول تماسی، پوشش عالی در زمان درخواست مورد نیاز است.

نتایج میدانی
نتایج میدانی را می توان در این کارآزمایی اثربخشی برای کنترل تریپس بالغ و لارو توسعه یافته در شهرداری توکانسیپا، کلمبیا مشاهده کرد که نمودارها و نتایج آن در زیر نشان داده شده است.

نمودار 1. اثربخشی کنترل پیرکریس روی تریپس لارو (Frankiniella sp.) روی گل رز در شهرداری توکانسیپا، کلمبیا.

نمودار 2. اثربخشی کنترل پیرکریس بر تریپس لارو (Frankiniella sp.) روی گل رز در شهرداری توکانسیپا، کلمبیا.

در این کارآزمایی دیگر Pirecris برای کنترل تریپس بالغ و لارو در شهرداری کوتا، کلمبیا، نمودار درصد ساقه‌هایی که در هر یک از تیمارها تحت تأثیر تریپس قرار گرفته‌اند را نشان می‌دهد. مشاهده می شود که در تیمار T1 به طور متوسط ​​4/0 درصد گلها تحت تأثیر قرار گرفتند. در درمان، T2 میانگین درصد گل آسیب دیده 0.8٪ است و در حال حاضر در این محدوده باقی می ماند. همچنین مشاهده می‌شود که در تیمار T3 میانگین درصد گل‌های تحت تأثیر 1.4 درصد با تمایل به کاهش است.

نمودار 4. تعداد ساقه های آسیب دیده در هر تیمار در محصول گل رز، کوتا، کلمبیا. جیسون کاردناس PTA-Agromilenio.

Pirecris یک جایگزین جدید منحصر به فرد و ثبت اختراع برای کنترل حشرات است که تحت مدل فناوری طبیعی Seipasa توسعه یافته است. محصولی است که به لطف فرمولاسیون خود به کاهش بار شیمیایی گیاه کمک می کند، از ایجاد مقاومت در آفت جلوگیری می کند و فرمول بهترین سازگاری با جانوران کمکی است.

برای اطلاعات بیشتر:
سیپاسا
روتوندا گوتیرز ملادو – پول. Ind. La Creu – 46250 L'Alcúdia (Valencia)
+34 974 253 433
seipasa.com

منبع