لایسیمتر مجازی تخلیه را بر اساس داده ها و هوش مصنوعی محاسبه می کند



ممکن است در سال های آینده آب تخلیه به میزان فزاینده ای کمتر تخلیه شود. برای محصولات مبتنی بر خاک، این بدان معنی است که تولیدکنندگان باید بدانند که خاک چقدر آب جذب می کند: آنها می توانند آبیاری را بر این اساس تنظیم کنند. این را می توان با یک لایسیمتر اندازه گیری کرد، اما این یک روش پیچیده است. واحد تجاری باغبانی گلخانه ای و پیاز گل دانشگاه و تحقیقات Wageningen روی یک لایسیمتر مجازی کار می کند که با داده ها و حسگرها کار می کند. محقق جوزف استونر: “خوب است که می بینیم تحقیقات علمی چگونه می تواند به پرورش دهندگان کمک کند.”

آب زهکشی آب آبیاری است که توسط محصول جذب نمی شود. این آب اغلب سرشار از مواد مغذی است. این یکی از دلایلی است که نباید تخلیه شود. بنابراین مهم است که کشاورزان آب زیادی به محصول ندهند. با یک لایسیمتر، یک پرورش دهنده می تواند میزان آبی که توسط محصول جذب نشده یا در خاک نگهداری می شود و در نتیجه شسته می شود را اندازه گیری کند. لایسیمتر یک ظرف بزرگ چند متر مکعبی است که در خاک مدفون شده است. سپس آب اضافی را می توان در زیر ظرف اندازه گیری کرد.

یک لایسیمتر مجازی (VL) نیز میزان آب تخلیه را مشخص می کند، اما بر اساس مدل ها و داده ها. برای این منظور، VL از داده های کامپیوتر آب و هوای پرورش دهنده (مانند آبیاری، تشعشع و گرمایش) و مدل تعادل آب استفاده می کند. برای استفاده از VL، از خاک گلخانه مورد نظر نیز نمونه برداری می شود: در عمق های 30، 60 و 90 سانتی متر. سپس نوع خاک مورد بررسی قرار می گیرد: از این گذشته، هر نوع خاک عملکرد بافر متفاوتی دارد (هم برای ظرفیت نگهداری آب و هم برای سرعت جریان).

بر اساس تمام داده ها، VL محاسبه می کند که چه مقدار رطوبت خاک تبخیر شده است و چه مقدار رطوبت از محصول (از طریق تعرق) ساطع شده است. این همچنین امکان محاسبه مقدار آب باقیمانده را فراهم می کند. لایسیمتر مجازی در تعدادی از شرکت های کشت (با محصولات مختلف) که قبلاً با یک لایسیمتر کار می کردند تأیید شده است. این نشان داد که محاسبات VL با تخلیه واقعی مطابقت دارد.

در حال حاضر 12 پرورش دهنده وجود دارد که از لایسیمتر مجازی استفاده می کنند. آنها می توانند با داشبورد شخصی وارد یک وب سایت شوند: در آنجا می توانند بینشی در مورد زهکشی و مشاوره در مورد آبیاری به دست آورند. استونر: “بنابراین علم به چگونگی انجام تجارت به شیوه ای پایدار و کارآمد کمک می کند.” هدف پروژه Econutri تحریک استفاده از لایسیمترهای مجازی تا حد امکان با ثبت نام پرورش دهندگان جدید با این ابزار است. Econutri توسط برنامه نوآوری اتحادیه اروپا Horizon Europe تحت موافقتنامه گرانت شماره 101081858 و VL 2.0 تامین می شود.

VL بیشتر در پروژه Virtual Lysimeter 2.0 توسعه می یابد، سیستم با مجموعه ای از حسگرها در عمق 15، 45 و 60 سانتی متر (مرتبط با وسط هر لایه خاک محاسبه شده توسط VL) گسترش می یابد: این اطلاعات اطمینان بیشتری در مورد قابلیت اطمینان اندازه گیری ها و توصیه ها به پرورش دهنده می دهد. پروژه Virtual Lysimeter 2.0 توسط Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen یارانه پرداخت می شود و توسط Glastuinbouw Nederland، Stichting KijK، LC Chrysant، Eurofins، Yara، LetsGrow.com، Sigrow و Quantified تامین مالی و امکان پذیر شده است.

منبع: wur.nl

تاریخ انتشار:

منبع