دینامیک باز شدن گل، نسبت گرده به تخمک، پذیرش کلاله و جوانه زنی گرده کلاله (in-vivo) در Chaenomeles speciosa (شیرین) Nakai



اگرچه Chaenomeles به طور گسترده در باغبانی، طب سنتی چینی و سبز کردن مناظر استفاده می شود، تحقیقات ناکافی مانع از پرورش و انتخاب بذر آن شده است. این مطالعه به بررسی فنولوژی گل، ویژگی‌های اندام گل، پالینولوژی و سیستم‌های پرورشی Chaenomeles speciosa (شیرین) Nakai پرداخت. ویژگی های گل C. speciosa هر دو بصری و استریوسکوپی مشاهده شد. ریزساختار اندام های گل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی مشاهده شد.

رنگ پذیری گرده با استفاده از رنگ آمیزی تری فنیل تترازولیوم کلرید تعیین شد. پذیرش کلاله با استفاده از روش بنزیدین-H2O2 و روش جوانه زنی گرده پس از گرده افشانی مصنوعی تعیین شد. سیستم اصلاح نژاد بر اساس شاخص برون رفتگی و نسبت گرده به تخمک ارزیابی شد. گلهای C. speciosa دوجنسی با دوره گلدهی از اسفند تا فروردین بود. دوره گلدهی تک گلها بین 8 تا 19 روز بود و دوره گلدهی تک بوته ها 18 تا 20 روز به طول انجامید. بساک ها استوانه ای شکل بودند که پایه آن به رشته متصل بود و به صورت طولی شکافته شدند تا گرده ها آزاد شوند. گل دارای پنج سبک بود، با پایه همبستگی.

تخمدان ها دارای پنج برچه و پنج محفظه بودند. تخمک های معکوس در دو ردیف در محور جفت قرار گرفتند. کلاله C. speciosa خشک و دارای برجستگی های پاپیلری زیادی بود. در مرحله اولیه گلدهی (1-2 روز گلدهی)، گرده رنگ پذیری بالایی (تا 84.24٪) از خود نشان داد، اما تمام رنگ پذیری در 7 روز گلدهی از بین رفت. نگهداری در دمای 20- درجه سانتی گراد به طور موثری غیرفعال شدن گرده را به تاخیر انداخت. پذیرش کلاله C. speciosa تقریباً 7 روز به طول انجامید و سیستم پرورشی به عنوان برون‌گرا با خودسازگاری جزئی طبقه‌بندی شد.

کل مقاله را در nature.com بخوانید

تاریخ انتشار:

منبع