ده سال پیش، یک محموله از گل های کلمبیا اولین باری بود که به ایالات متحده رسید.

در 14 می 2012 در ساعت 21:00 پرواز MD 11 Centurion Air Cargo با حمل 80 تن گل از فرودگاه الدورادو پرواز کرد. این هواپیما در اولین ساعات بامداد 15 می در فرودگاه میامی فرود آمد. این پرواز با حمل 4200 جعبه گل، اولین محموله یک محصول کلمبیایی است که در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد (FTA) وارد ایالات متحده شد.

گل های کلمبیا نشان دهنده آغاز FTA بین کلمبیا و ایالات متحده است. در سال 2003، رابرت زولیک، نماینده تجاری ایالات متحده، مذاکرات اولیه یک FTA را با کلمبیا، اکوادور و پرو اعلام کرد. توافقنامه با کلمبیا در نوامبر 2006 امضا شد. در سال 2007 توسط کنگره کلمبیا تصویب شد و در آزمون دادگاه قانون اساسی گذرانده شد و در سال 2011 توسط کنگره ایالات متحده تأیید شد و توسط رئیس جمهور اوباما تحریم شد. سپس اعلام شد که این توافق از 15 می 2012 لازم الاجرا خواهد بود.

“مذاکرات FTA با شریک تجاری اصلی کلمبیا فشرده و پیچیده بود. دولت قبلاً در مورد شرایط با ذینفعان و با بخش های بالقوه آسیب دیده بحث کرده است. جلسات و سمینارهای منطقه ای متعددی از همه نوع برگزار شد و تیم مذاکره کننده توانست به طور واضح جمع آوری کند. مبانی و اهداف میز مذاکره در طول جلسات بی شمار و چندین سال، آگوستو سولانو، مدیر عامل Asocolflores بیان کرد. بخش خصوصی در طول سفرهای بی‌شماری به واشنگتن برای مشاوره و تصمیم‌گیری و در طول استراتژی‌های مذاکره هماهنگ با بخش خصوصی، همیشه در کنار دولت در «اتاق مجاور» بود.

قبل از FTA، گل های کلمبیایی از اولویت های تعرفه ای برخوردار بودند که به طور یکجانبه توسط ایالات متحده به عنوان بخشی از ATPA و ATPDEA اعطا شده بود. در ابتدا، این سیستم ترجیحی تجاری به مدت پنج سال دسترسی بدون عوارض گمرکی را اعطا می کرد، اما پس از آن باید هر سال در دسامبر تمدید می شد. این امر باعث عدم اطمینان زیادی شد زیرا جشن اصلی گل در ایالات متحده در 14 فوریه که روز سنت ولنتاین است جشن گرفته می شود و پیامدهای مالی دسترسی یا عدم دسترسی به ترجیحات تعرفه ای از نظر مذاکرات قیمت بسیار مهم بود.

بنابراین، اگرچه FTA منافع مالی برای بخش پرورش گل به همراه نداشت، اما ثبات و شفافیت را برای دسترسی به بازار فراهم کرد، مذاکرات با مشتریان را تسهیل کرد و فضا را برای سرمایه‌گذاری مطمئن باز کرد. از سوی دیگر، شامل مکانیسم‌های حل تعارض و بهداشت گیاهی بود که به همان اندازه مهم بودند.

در طول فرآیند مذاکره و حتی قبل از آن، Asocolflores به طور مداوم با شرکت های لابی و بازدیدهای مکرر از اعضای کنگره و مقامات دولت ایالات متحده حضور داشت. در ابتدا، از طریق شرکت Manatt Phelps & Phillips و سپس از طریق Greenberg & Traurig که در نهایت با رجینا وارگو، یکی از مذاکره کنندگان FTA به نمایندگی از ایالات متحده، درگیر شدند. این مداخله مستقیم و مستقل از اقدامات دولت کلمبیا بود.

چندین سفرای کلمبیا شاهدان کاملاً شایسته تلاش های انجام شده هستند. با لوئیس آلبرتو مورنو به اصطلاح «دیپلماسی گل» را شروع کردیم که تا امروز هم پابرجاست.

ایالات متحده، تا حد زیادی، بازار اصلی گل کلمبیایی با مشارکت تقریباً 80 درصدی است. در عین حال، کلمبیا با 70 درصد از کل واردات، تامین کننده اصلی گل برای ایالات متحده است.

کلمبیا این امکان را فراهم کرده است که گل های با کیفیت به یک کالای لوکس در دسترس برای مصرف کنندگان تبدیل شوند. در طول همه‌گیری، صادرات قوی‌تر شد و در سال 2021 زمانی که در دوره‌های طولانی قرنطینه به «غذای روح» مردم ایالات متحده تبدیل شد، 22 درصد رشد کرد.

در طول سال 2021، 1340 میلیون دلار آمریکا به ایالات متحده و در طول FTA، بین 15 می 2012 تا 15 می 2022، بیش از 11،000 میلیون دلار آمریکا صادر شد. اما شاید مهم‌تر ایجاد و ثبات حدود 200000 شغل رسمی مستقیم و غیرمستقیم در کلمبیا و بیش از 125000 شغل در زنجیره توزیع ایالات متحده باشد که رفاه و ثبات را برای کارگران و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

تصادفی نبود که گل های کلمبیا اولین محصول محلی بود که تحت FTA وارد ایالات متحده شد. این به دلیل تخصص این بخش در زمینه هایی مانند تولید پایدار، بهینه سازی زمان توزیع و انطباق با استانداردهای بین المللی پایداری و همچنین پیگیری زنجیره لجستیک بود. این مدل می تواند و باید با محصولات دیگر تکرار شود.

برای اطلاعات بیشتر:
آسوکوفلورس
asocolflores.org

منبع