خاک مناسب کشاورزی :: داروخانه گیاهپزشکی باغبان | gold-flower

البته پرلیت سرعت حرکت اب در خاک را افزایش میدهد و مقدار زیاد آن برای کاکتوس مناسب و برای گیاهانی که به آب زیادی نیاز دارند نامناسب است. خاک کشاورزی به نوع خاصی از خاک گفته می‌شود که بسته به نوع گیاهی که در آن می‌کاریم، مواد مغذی و محتویات دیگر را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. نوع خاک، میزان مواد مغذی آن، میزان آبی که در خود نگه می‌دارد و هوای موجود در خاک، بافت خاک و… همگی در رشد و پرورش گیاه موثر هستند. مثلاً با Ph سنج می توانید سطح قلیایی یا اسیدی خاک را بررسی کنید که ارزش زیادی دارد. در صورتی که میزان Ph نیاز به تغییر داشته باشد از بافرهای افزایش و کاهش کمک بگیرید. به طور کلی ph خاک کشت مثل رطوبت و دما تغییر می کند و این رویکرد سبب می شود که همیشه نیاز به کنترل باشد.

http://ahwaz-music.ir

در یک بررسی کلی از گیاهان مشخص شده است که اغلب گیاهان مثل سبزیجات و و صیفی جات در خاک های اسیدی رشد می کنند و دسته بسیار محدودی از گیاهان هستند که برای رشد نیاز به خاک قلیایی دارند. زمین‌هایی که دارای خاک شنی – رسی و یا رسی- شنی هوموس دار هستند، مناسب‌ترین بستر برای کاشتن درختان مرکبات هستند. برای غنی‌تری کردن بستر باید از انواع کودهای شیمیایی و یا کود سبز به همراه کود دامی استفاده کرد. توجه به شرایط اقلیمی و انتخاب ارقام مناسب با منطقه کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع خاکها از نظر کشاورزی مناسب نمیباشند زیرا به دلیل سنگینی این نوع خاک، گیاهان به خوبی نمیتوانند، ریشه زایی کنند. جهت اصلاح این نوع خاکها از موادی مانند کود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک برگ و کمپوست استفاده میشود.

سطح آب زیرزمینی و نوسان آن در خاک درختان مرکبات

کاهو، توت فرنگی، فلفل، ذرت، کدو، کدو سبز، سبزیجات، گوجه فرنگی و چغندرقند اکثرا در خاک های شنی کشت می شود. شناخت انواع خاک بسیار مهم است زیرا گیاه به اصطلاح غذای خود را از خاک دریافت می کند. ذرات مجله خبری گل و گیاه جامد خاک اگر قطری بین 2-5% میلی متر داشته باشند، شن نامیده می شوند. اگر قطر ذرات بین 5%-2% میلیمتر باشد آن را لای(سلیت) نامند و اگر قطر ذرات از 002/0 میلیمتر کمتر باشد آنرا رس می گویند.

خاک مناسب برای کشاورزی

ساسانیان به بازسازی قنات ها و تشویق و گسترش کشاورزی، باغبانی و دامپروری پرداختند. پس از ساسانیان تا حمله مغول، کشاورزی ایران به تناوب دچار رکود (در زمان بنی امیه) و پیشرفت (در زمان بنی عباس و حکومتهای محلی) گردید. لوم عناصر ضروری برای گیاهان را فراهم می کند و برای رشد گیاهانی مانند گوجه فرنگی، سبزیجات ریشه ای از جمله هویج و چغندر مناسب می باشد.

  • همچنین اگر قصد پرورش کاکتوس دارید باید در نظر داشته باشید که میزان پرلیت بسیار بیشتری در خاک باید باشد، زیرا پرلیت در خاک موجب آن شده که آب سریع تر عبور کرده و موجب گندیده شدن ریشه گیاه نشود.
  • از این رو، شناخت انواع خاک کشاورزی، می تواند به کشاورزان عزیز در راستای انتخاب بهینه محصول متناسب با خاک بستر کشت آن ها می تواند کمک شایانی بکند.
  • هوا همراه با آب در حفره های خاک‌ ها وجود دارد که البته این هوا از ضروریات رشد و نمو گیاهان و ادامه حیات حیوانات می‌باشد.
  • خلل و فرج در واقع همان فضای خالی بین ذرات خاک است که راه های ارتباطی هوا و آب برای رسیدن به ریشه را درون خاک تشکیل میدهد.

بنابراین بر حسب نوع گیاه کشت شده، حدود 5 تا 8 سانتی متر روی خاک را بردارید و نمونه را از عمق خاک انتخاب کنید. استفاده از کود مناسب، کاشت گیاه مناسب بر اساس نوع خاک و آب و هوای محیطی و نحوه صحیح نگهداری از آن باعث برداشت محصولی پر بارتر و سالم تر می شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که خاک شما بد است ، زیرا فاقد مواد مغذی است.به جای اصلاح آن با مواد شیمیایی خشن ، ایده خوبی است که کمپوست ارگانیک ، کود ارگانیک و سایر مواد طبیعی را اضافه کنید. در رابطه با معضل شوری نیز باید گفت که این مشکل میتواند بر اثر مشکلات آب و هوایی مثل خشکسالی باشد و خاک را به سمت اسیدیته پایین و قلیایی شدن سوق دهد.