بلغارستان و رومانی به منطقه شینگن می پیوندند

در 31 مارس، بلغارستان و رومانی به عضویت شینگن درآمدند: قوانین شینگن در هر دو کشور عضو اعمال خواهد شد، از جمله در مورد صدور ویزای شینگن، و کنترل در مرزهای هوایی و دریایی داخلی برداشته خواهد شد.

کمیسیون از این دستاورد که به دنبال تصمیم تاریخی دسامبر 2023 است، استقبال می کند. الحاق شینگن این دو کشور عضو با گسترش چشمگیر بزرگترین منطقه مشترک جهان بدون کنترل مرزهای داخلی، منطقه مشترک را جذاب تر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت: “فردا روز مهمی است: بلغارستان و رومانی به خانواده شینگن می‌پیوندند. من از لغو کنترل‌های مرزی داخلی هوایی و دریایی استقبال می‌کنم. این موفقیت بزرگی برای هر دو کشور و یک کشور است. لحظه ای تاریخی برای منطقه شنگن – بزرگترین منطقه حرکت آزاد در جهان. ما با هم در حال ساختن اروپای قوی تر و متحدتر برای همه شهروندان خود هستیم.”

از دسامبر گذشته، هر دو کشور عضو تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اجرای روان قوانین شینگن از 31 مارس 2024 انجام داده اند. چارچوب های همکاری که در اوایل ماه مارس توسط کمیسیون به همراه بلغارستان و رومانی راه اندازی شد مبتنی بر اجرای موفقیت آمیز قوانین شینگن است. پروژه های آزمایشی برای روش های پناهندگی سریع و بازگشت. با این چارچوب های همکاری، رومانی و بلغارستان بیشتر به تقویت همکاری در مرزها و مهاجرت و همچنین به تلاش های مشترک اروپا برای رسیدگی به امنیت اتحادیه اروپا در مرزهای خارجی و چالش های مهاجرت کمک خواهند کرد.

علاوه بر این، یک ابتکار منطقه ای در زمینه همکاری پلیس بین کشورهای عضو در امتداد مسیرهای بالکان غربی و مدیترانه شرقی، از جمله بلغارستان، رومانی، اتریش، یونان، مجارستان و اسلواکی ایجاد شد. این امر امکان رسیدگی به چالش های مرتبط را به طور مشترک و به شیوه ای پایدار، از جمله در مورد جنایات فرامرزی، فراهم می کند.

بلغارستان و رومانی به طور مداوم سطح بالایی از تعهد خود را در تضمین حفاظت کافی از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا نشان داده اند و پیوسته به عنوان کمک کنندگان کلیدی در امنیت داخلی منطقه شنگن عمل کرده اند.

مراحل بعدی
شورا باید برای تعیین تاریخی برای لغو کنترل ها در مرزهای زمینی داخلی بین بلغارستان، رومانی و سایر کشورهای شنگن تصمیم بگیرد. کمیسیون به ارائه تمام حمایت های لازم از ریاست شورا ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که در سال 2024 می توان در مورد مرزهای زمینی تصمیم گیری کرد.

زمینه
پیش از این در سال 2011، کمیسیون در گزارش های ارزیابی شنگن تأیید کرد که بلغارستان و رومانی تمام شرایط لازم برای عضویت کامل در منطقه شنگن را برآورده کرده اند. کمیسیون فعالانه از این روند حمایت کرده است.

منطقه شنگن که در مرزهای داخلی آن بدون کنترل است، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای شهروندان اتحادیه اروپا است. آنچه به عنوان یک پروژه بین دولتی بین پنج کشور عضو در سال 1985 آغاز شد – بلژیک، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و هلند – به تدریج گسترش یافت و به بزرگترین منطقه رفت و آمد آزاد در جهان تبدیل شد.

برای اطلاعات بیشتر:
فیورلا بوینر
کمیسیون اروپایی
تلفن: +32 2 299 37 34
ایمیل: [email protected]

منبع